Vatten & Avlopp
corre: Jag tror att nya är marginellt bättre isolerade. Oavsett, såvida du inte har beredaren under altanen ;) så kommer eventuell förslut av värme kommer huset/rummet till nytta.
Kalmarkille: @prototypen - jajjamensan : )
Fällebyggarn: OCh kolla innan så att de inte planeras kommunalt avlopp i bygden, då kan din kompis behöva ansluta sig till detta istället, då är det dumt att lägga pengar på ett eget avlopp först och sedan kommer plötsligt kommunen med sina grävmaskiner och vill ha mer pengar. Har man då inte kvitton på det man har installerat själv, då får man ingen ersättning från kommunen. Men en
Dave13: Okej, jag ska vara tydlig. Jag isolerar rör varje dag, åt stora företag som har en armé av besiktningsmän som granskar det jag gör. Att lämna ventiler utan isolering på vattenrör eller värmerör har aldrig gett mig en anmärkning. Gör det som blir bäst för dig. I vissa miljöer kommer ventiler på kallvattnet att kondensera och kan då isoleras för att förhindra det. Finns
Dheri: Jag har ingen egen erfarenhet, men tänker att tillsynen precis som servicen borde räknas som driftskostnader och delas på de som använder anläggningen.
AronD: Sedär, då lärde man sig vad prisolrör är för nånting. De oanvända kopparrörstumparna är blindade uppåt. Men det är neråt är själva stamledningen på vattnet om jag förstått allting rätt, men det ska jag kolla på en gång till. Om man nu gör en rörgenomföring ut genom väggen, som hamnar nära ett badkar (zon1). Är det då bättre att sen göra en inspektionslucka ifrån
Oldfart: När koppar oxiderar kan det bilden en av två olika oxidföreningar. Den ena är röd och den andra är svart. Det som skiljer är förhållandet mellan koppar- och syreatomer. I den röda har två kopparatomer bundit sig till en syreatom och i den svarta är en av varje. Det är en fullt normal kemisk reaktion och inget att oroa sig av. I vanlig torr luft går det långsammare än i en fuktig
Demmpa: Ta bort allt klet som sitter runt röret ner mot golvet, kletet ersätts sedan med gumminippel http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/ (50/32 eller 50/32, beroende på vita rörets diameter). Det vita röret kan man trycka/dra i gumminippeln utan att tätningen blir dålig. Det vita röret är lite böjligt, ska mycket till innan det veckar sig eller går
A-Man_08: Jag provade med den första det gick men läckte lite från lilla gängan först tänkte jag köpa lin å täta men köpte för ändamålet avsedd, 105kr Det var av samma fabrikat som den fösta jag köpte på clasohlson, märkligt att de inte säljer den korrekta delen då de säljer slangar men å andra sidan är de ingen riktig järnhandel.
eyezap: Hej, Jag och min sambo håller på att bygga ett nytt hus. (nyckelfärdigt) På ritningen från Husleverantören skall det gå separata 15mm rir från VP till varje brukare i badrummet på ovanvåningen. Två duschar, ett handfat, toalett och 18mm till hörnbadkar. Men i sista sekund precis innan gjutning så kommer entreprenören på att dem gjort "fel". Dem har bara dragit ett par 15mm till
carra: Nån som vet nåt bra sätt att "regenerera" /förnya/återställa modulerna i min Fann anläggning? Naturligtvis har jag svart geggamoja i infiltrationsrören på modulerna och sannolikt inne i modulerna också.... Går det att fixa med högtrycken o sedan kanske lite torkning för att ta dö på eländet I modulerna? Eller har någon ett bättre tips? Känns ju lite försmädligt att köpa
HEM2121: Eller köp en ny :) Hornbach brukar vara billigast på märkes blandare.
norrbottenstorpet: Avloppsavluftning vi talar om? Nej, det är ju normalt luft som ska gå där, det behöver inte gå vertikalt. Men man måste tänka till lite om man går i utrymmen som fryser, frysrisken för ispropp av fuktig luft inne i röret lär öka om röret går horisontellt. Och anledningen till att man vill gå ut högt uppe på tak är ju att det kan lukta skunk ur avluftningen, så den ska ogärna
norrbottenstorpet: Dina avstånd anger du till 15+30 m, jag hade nog köpt en 50 rulle 32 mm slang. Ju grövre desto bättre (i alla fall vad det gäller kallvatten).
norrbottenstorpet: [citat] Bara om man vet vad det är där i. Skulle kunna vara stigare för både vatten och avlopp.
Pärran: Det finns ju lite olika typer av rörisolering. Vilken sort använder man vart? Finns det några regler att gå efter?
Yrrol: Jula säljer TA kopplingar men osäker på om deras backventil verkligen är TA Någon här kanske har öga för detta? Jula [bild] Men när jag bildgooglar "backventil TA" så är det mer vanligt med denna: [bild] Jag är en överanalyserare och är rädd för att nätburen tar skada och lossnar ner i brunnen, även fast jag förstår att det inte skulle ta död på mig så vill man ju inte ha
Atom: Grannar 600 och 800m ifrån. En har en grävd brunn vars vatten sinar ibland och är odricksbar. Den ändra har borrat. Är det inte så att det bör finnas vatten under dammets vattennivå? Om jag kommer ihåg lär det finnas något speciell rör med spets som man kan slå in?
Krilleman: Gräva ca 1,5m djupt och fyra meter långt kostar inte 10,000:- extra med maskiner som redan är på plats. Och skulle det göra det så borde du byta gräv-firma!
Christian85: Ja, det är ju en idé. Har klurat lite på en variant där jag reglar på golvet bara precis runt inkommande vattenledningen och vattenmätaren, vidare fram till den tänkta väggen på bilden och sedan enligt bilden som ett rum. Sedan låter jag den delen som är runt vattenledningen bara vara som en "låda" med öppningsbart lock så att man kommer åt vattenmätaren. En utbyggnad från
toto1: Ojdå, nu såg jag att TS svarat att det gällde varmvattnet också:)
prototypen: Försök göra ett paketpris på kran + diskmaskin så behövs inget lock :p Protte
camaro1969: såg att tråden var gammal :) men svaret var ju ändå aktuellt nå något vis, iaf om man googlar vilket jag gjorde om unionkopplingar... nu hoppas jag att det är du som svarat i min andra tråd, det blinkadet till :)
corre: Min erfarenhet av de svenska märkena är att man kan byta det mesta i dom enkiljt. Visst är en keramikblandare rätt dyr, men den har ju hållt i 10år utan problem oftast. Packningar kostar några tjugor och köps som en stats tex.
antnor: Jag kör dubbla 90° på mitt LPS (40 mm PEM) och har inte haft några problem. Backventil monteras uppe vid anslutningen till kommunens nät.
Patrick E: Avluftaren funkar. Det är samma som jag har. Däremot behöver du en större vacuumventil. Jag köpte min på en rörfirma. Den är helt i metall och kromad.