Krilleman
Krilleman: Jag skulle tro det. Billiga var dom också. http://www.vvsochbad.se/Massuppraettade-FM-Mattsson-Massuppraettade-2015--FM-Mattsson-Taetningsringar-2-st-foerpackning-488957.html
4 svar · 1,1k läst
·
torbeno
torbeno: Grannen knackade på och hade det blött om fötterna. Under hans diskbänk lokaliserade jag var vattnet kom i från Hål på ett rör - stod som en liten fontän rätt ut mot väggen. Det är ett rör som egentligen inte försörjer hans lägenhet. Vi stängde av vattnet med hans huvudkran men det slutade ju inte för det. Huset är byggt 2008. Är det ett byggfel? Det är ju en ganska lång
0 svar · 2,1k läst
·
A
AndersS: När det gäller avlopp så kolla på kommunens hemsida, visa kommuner har "godkända" entreprenörer för utförande vilket kan underlätta under själva arbetet.
1 svar · 979 läst
Krilleman
Krilleman: Det finns olika sätt att få det godkänt på. Vatettes sätt är enligt mig det lättaste som privatperson. Lätta tydliga monteringsanvisningar som är svåra att göra fel med och alla typgodkännanden som behövs finns! Enkelt är bra! Uponor gör absolut inte dåliga produkter, dock är dessa mera inriktade på proffsmarknaden, kolla bara in deras hemsida och försök få något vettigt ur
3 svar · 868 läst
A
Ahlin: Aha, tack så mycket för hjälpen :)
4 svar · 6,3k läst
·
L
lubbe75: Vi har bott några år nu i ett hus där dricksvattnet har radon, fortfarande under gränsvärdet 1000 Bq/L, men inte långt under. Det är alltså tjänligt med anmärkning. Läser man statistik och beaktar att vi inte röker så borde vi nog inte behöva göra något åt saken, men trots det har man alltid en krypande känsla av att det inte är ok. Det skulle t.ex. vara skönt att ta en lång
0 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Några graders "flex" kan man få i vanliga delar!
3 svar · 1,4k läst
pelpet
pelpet: Det enda sätt man kan avgöra ett gjutjärnsrör skick är att såga av en provbit. Gjutjärnrör håller i snitt 40-50 år men kan givetvis hålla betydligt längre.
5 svar · 1,5k läst
·
Maveric77
Maveric77: Tack krilleman_215. (Missade ditt svar, men VVS firman hade koll på vad jag behövde.) Nu när jag sitter vid datorn så tänkte jag lägga upp ursprungsbilden och proppen som jag köpte så att kanske ngn i framtiden har nytta av den här tråden... [bild] [bild]
5 svar · 2,2k läst
·
kulle
kulle: [citat] Om någon undrar över mitt inlägg så var det någon som skrev att infiltrationen inte hade kontakt med luftningen inne i huset, men denna någon var sedan snabb att radera sitt inlägg :x
5 svar · 778 läst
F
flaektrem: Köpte en ny blandare så nu vågade jag bryta, och visst va det som jag trodde, bara att dra rakt ut men fan va den satt. Stod också svagt siffran 96 under den så den var förmodligen från 1996.
12 svar · 2,4k läst
·
S
Secharpun: Tänkte att jag kanske skulle göra en uppdatering, hittade tillslut en enkel lösning på mitt problem. Jafo hade en produkt som löste det enkelt för mig. Tyvärr så var beskrivningen lite missvisande på deras hemsida. Då beskrivningen samt bilden var för brunn med vattenlås. Men det visade sig att om modellen slutade med ett -s så var den till en spygatt.
11 svar · 6,3k läst
H
Hansaplast: Älskar att folk postar lösningar på problem. Hamnade i samma situation som michaelt med en Bosch diskmaskin och ny blandare med R15 gänga, diskmaskinsslangen hade R20. Försökte fixa med bussning och lin och det blev väl tätt, men kändes inte helt bra, så jag gjorde som michaelt och köpte en övergångsnippel med packning. Satte även packning i diskamskinsslangen så bussningen blev
10 svar · 53,4k läst
·
N
Nataliee: Eller kan man kanske egentligen plocka bort hela badkarspipen och koppla slangen direkt till blandaren?
9 svar · 7,6k läst
·
J
jag5i: Vet någon om något bra o prisvärt minireningsverk. Är just nu bara en person i hushållet, så bra om man kan få något som man inte behöver tömma mer än en gång per år för det är ju på det sättet man sparar in dem jämfört med tank. De har på fem år stigit i pris nästan det dubbla, från 40 till 70 tusen. Tacksam för svar Bengt
0 svar · 1,2k läst
S
Segge: Har tidigare år kopplat trädgårdsslangen till varmvattnet och spolat, men sen jag gjorde om tvättstugan så är det inte lika enkelt då blandaren är utdragbar och den slangen är inte anpassad för vattentryck märkte jag :( Tina fram själva brunnen med en 3L kastrull hetvatten borde funka, men när det sedan blir dagliga isproppar i det 3m långa avloppsröret vet jag inte om hetvatten
2 svar · 1,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Å andra sidan kanske de köper det 50% billigare (och 200% bättre) via sina kanaler. När jag byggde mitt hus betalade jag byggfirmans materialkostnader + 7%. Och jag tror inte att jag förlorade på det, tvärt om.
3 svar · 1,8k läst
·
Bezt
Bezt: Har ni bytt till en blandare med magnetventil? Vilken blandare har ni bytt till?
1 svar · 1,7k läst
P
Pärran: Det finns redan pir sensorer som eg inte är till för att styra vvc men som likväl skulle kunna användas. Men precis som för janus82 så är jag fundersam till om pumpen hinner med att få fram vv i tid vid närvarostyrning. Om jag inte räknat alldeles galet så är det ca 8l i kulverten fram till vv-retur vilket skulle innebära en väntetid på 40s vid tappning i handfat. Gjorde en
5 svar · 3,4k läst
C
corre: Kolla gärna lite extra ett tag framöver, så det inte smygdroppar. En läcka, även flera dl torkar upp. Men ett kontinuerligt smådroppade, om än ett par droppar i timmen är inte bra, då hinner det inte torka efterhand. Man kan linda lite hushållspapper eller kaffefilter runt rören, pappret kommer ändra färg och kännas strävt om det läcker, även om det torkar av värmen från röret.
3 svar · 1,1k läst
B
Bigfoot: Jag gillar att krångla till saker på planeringsstadiet...det blir mindre överraskningar då. (Därav alla dumma frågor.) Men det verkar ju inte vara något direkt problem då, så det löser sig väl när det är dags att omsätta teori i praktik.
4 svar · 3,1k läst
anders07
anders07: Här måste man betala direkt och har sen 5 år på sig att koppla på (med begärd förlängning).
42 svar · 20,5k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Tack, verkar vare ett bra startspår.
3 svar · 3,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: Givetvis inte ok.
2 svar · 3,4k läst
·
K
knutte2: Tack för snabbt svar då var problemet löst knutte
2 svar · 810 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ja. När du spolar eller använder vatten någon annan stans (tvättstuga, extratoalett, diskmaskin...) så töms vattenlåsen runt omkring om det inte finns fungerande luftning. Pröva med att lätta på vacuumventilen och se om det hjälper.
3 svar · 1,2k läst
K
Kapten_Haddock: Jag drog åt som bara den och det verkar ha hjälpt . Nu tror jag dock inte detta va problemet utan att själva koppen eller vad det heter e kass. Jag har inte uppfattat att den har läckt ber i toasten men nu blir ja osäker.. Haha lär väl kosta som 2 nya toastolar innan man "löst" problemet.. Mvh/
4 svar · 925 läst
·
C
corre: Jag tror att nya är marginellt bättre isolerade. Oavsett, såvida du inte har beredaren under altanen ;) så kommer eventuell förslut av värme kommer huset/rummet till nytta.
2 svar · 1,8k läst
Fällebyggarn
Fällebyggarn: OCh kolla innan så att de inte planeras kommunalt avlopp i bygden, då kan din kompis behöva ansluta sig till detta istället, då är det dumt att lägga pengar på ett eget avlopp först och sedan kommer plötsligt kommunen med sina grävmaskiner och vill ha mer pengar. Har man då inte kvitton på det man har installerat själv, då får man ingen ersättning från kommunen. Men en
12 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.