På kallvattensidan av vår varmvattenberedare sitter det en äldre LK512 säkerhetsventil med ett släpprör som går ut i en avloppsbrunn. När jag läser produktbladet för LK512 så står det att kontroll utförs så här:

Vrid plastratten motsols för hand, tills ventilen börjar släppa igenom vatten.
Håll kvar och låt vattnet spola igenom en kort stund. Fortsätt därefter att vrida
plastratten ytterligare tills ett ”knäpp” hörs och ventilen stänger. Hela denna
öppning - stängning sker på ca ¼ varv.​

men mitt exemplar ger intryck av att mer fungera som en vanlig kran som man ställer strax under öppningsläget, för att då sedan lösa ut vid övertryck (vilket den också gör). Det kommer aldrig något "knäpp" vid fortsatt öppning utan kranen verkar bara öppna mer (och vredet känns lösare och lösare så jag vågar inte skruva ända i topp).

Betyder detta att min säkerhetsventil är trasig, eller beter sig gamla versioner på det här viset?

Om du ställer en burk (gammal konservburk) under ventilens utlopp så kanske du ser om den släpper ut vatten under uppvärmning efter att du duschat t.ex.

Ja säkerhetsfunktionen fungerar som den ska, inga problem där. Det är kontrollfunktionen med "knäppet" som inte fungerar enligt beskrivningen på LKs hemsida så jag undrar om något är fel eller om det bara fungerade annorlunda på äldre modeller.

Jag provade just min säkerhetsventil.Vet inte fabrikat, men det är den som satt monterad på Nibes varmvattenberedare inköpt år 2012.

Ratten är rejält trög att vrida till första "knäpp-läget".
Men då forsade vattnet ut.
Att sedan vrida tills det knäppte igen och vattenströmmen upphörde var riktigt jobbigt för mig som är klent byggd.

Men tvättstugegolvet fick en välbehövlig avsköljning :)

Kanske du inte tog i tillräckligt när du vred. Och du vred väl moturs?

Nej inte jobbigt alls, vridande på min känns som en vanlig kran och efter några varv öppnar den flödet. Jag vågar vrida 2-3 varv till och flödet är fortfarande på, sedan vågar jag inte vrida längre då vredet börjar kännas löst.
Min Nibe varmvattenberedare är från 1968 så min installation kan alltså vara jämngammal med det ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.