Hej jag har en varmvattenberedare sedan några år som jag tagit vatten ifrån en sjö till. Den har tuffat och gått bra tycker jag utan problem. Nu har vi fått kommunalt vatten indraget som jag då istället kopplat till den och tycker nu jag börjat få problem med den så jag hoppas någon kan belysa mina problem:

1. Sedan jag bytte vattenkälla så har säkerhetsventilen börjat pysa ut vatten, vilket den aldrig gjort förr. Då framför allt efter någon duschat t.ex. Hur kommer detta sig?

2. Den går upp till 60grader i temp (mätaren går till 90) och trots att jag ställt upp den till "vinter läge" (vilket jag antar skall höja temperaturen på den) så går den aldrig över 60 grader. Vad beror detta på eller är det som det skall vara?

(har för mig att den förra året kunde gå över 60 grader, men ej säker) Antar att detta gör att flera duschar efter varann gör att man tappar längden på duschningen så vida man inte vill duscha kallt som siste man =)

Vore hemskt glad om någon kunde reda ut mina funderingar

Att den pyser vatten kan vara att du har höjt trycket in. Den släpper ju ut vatten när trycket stiger ( p.g.a. att vattnet expanderar) över en viss nivå. Det borde då vara skillnad (om än ganska liten) om du börjar med 3 bar eller 7 bar.

Går det att justera på beredaren på något sätt?

Det kan också vara så att du har kallare vatten nu och att totala expansionen blir större. Har du bytt backventil ? Man skulle ju kunna tänka sig att den läckt vatten tillbaka till Pumpen/Hydroforen och att trycket förut då aldrig kommit upp i öppningstryck för säkerhetsventilen.

Mera tryck är det ju garanterat. Tycker dock att den borde fixa trycket då säkerhetsventilen skall fixa 9 bar (vet dock ej vad kommun brukar trycka ut). Sitter en Vattenmätare emellan så jag tycker väl att den borde hindra lite. Framför allt backar det ju inte genom den. Kallare vatten är det säkert med. Nu leder jag dock först upp vattnet till en svart tank på taket och antal meter i rör för att förvärma, men det har ju inte vart någon supersommar ännu så de kanske inte gjort någon nytta ännu. Får se nu när tempen stigit lite ute om den ändrar beteende

Att det droppar genom säkerhetsventilen är normalt. Beredaren fylls på med kallt vatten som expanderar när det värms. Det får då inte tryckas tillbaka i tillröret. Därför finns en backventil och det droppar lite genom säkerhetsventilen. Att det inte gjorde det förut kan bero på flera saker. Om det var lägre tryck och högre syrehalt i vattnet förut kan det ha bildats en luftficka som tagit upp volymändringen till exempel.

Finns det en blandningsventil på beredaren? Om så är fallet kan det bli varmare än 60° i beredaren utan att vattnet i kranen är varmare. Det brukar avrådas från att ha mer än 60° i kranen för att minska skållningsrisken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.