nikasp
Hej, vi har en liten pumpautomat och servitut för brunn som står hos grannen. Kopplade in grejerna i helgen som var och vi får lite fina svarta partiklar som direkt sjunker till botten i dricksvattnet. Vad kan man göra åt saken? Filter och var kopplar man in det, före pumpen? Just nu använder vi de gamla kranar som fanns så jag har inte ens något metallfilter utan fyller dunkar från den med Gardenakoppling.

Just nu vet jag bara att jag har en 25 mm PEM som går under vägen till grannen, ingen aning om detaljer kring brunnen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp skrev:
Hej, vi har en liten pumpautomat och servitut för brunn som står hos grannen. Kopplade in grejerna i helgen som var och vi får lite fina svarta partiklar som direkt sjunker till botten i dricksvattnet. Vad kan man göra åt saken?
Jag skulle börja med att spola igenom några hundra liter och se om problemet kvarstår. Med lite tur är det bara ett tillfälligt vårproblem.

Har vattnet varit OK tidigare år?
 
nikasp
Torpet vi köpt har stått i säkert 5-6 år men grannen är fastboende sedan 1986 och brunnen står hos honom, vi är ev. tre som delar på den. Har dock inte kunnat prata med dem då de var borta förra helgen. Saken är den att vattnet såg bättre ut i början, har bara spolat max 100 liter än men de här partiklarna kom på slutet.

Alfredo skrev:
Jag skulle börja med att spola igenom några hundra liter och se om problemet kvarstår. Med lite tur är det bara ett tillfälligt vårproblem.

Har vattnet varit OK tidigare år?
 
Kanske räcker med att spola ur pumpen du har om den stått i 5-6 år.
 
nikasp
Jag låter den snurra ett bra tag när vi kommer dit imorgon då så får vi se!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.