L
lordi: Det bästa är att få ut brunnen från muffen. Försök att vrida loss den. Har de varit noga med drev och bly, får du försöka hugga loss den att skada muffen. I muffen stoppar du sen en gumminippel av rätt storlek, och trycker i plastbrunnens stos där i.
1 svar · 1,2k läst
·
R
Rött hus: Nu satt det tyvärr inga rör monterade på blandaren ut låg bara i lådan. Så lika svårt att skruva i dom som en flexslang.
2 svar · 559 läst
P
Pärran: En rensskopa kanske vore bra :)
1 svar · 5,2k läst
kulle
kulle: Kan sitta rätt hårt, men ha frun till hjälp att dra bakom dig så landar du mjukt om du slinter ;)
4 svar · 9,7k läst
·
S
S_B_O: Tack för svar! Vi bestämde oss till sist för att brunnen har gjort sitt.
16 svar · 20,0k läst
L
Lidforsen: Tackar och bockar för all input! Ska hålla koll hur det verkar fungera framöver. Innan vi flyttade hit så stod huset obebott i ca 3 år med endast några helg/veckoboenden. Nu när vi köpt och flyttat hit så har avloppsledningarna fått börja motionera igen, framförallt i källaren. Så stoppet kan bero på att de gamla ledningarna i källaren fått stå still under väldigt lång tid.
12 svar · 7,3k läst
·
T
thomasp: Hej, och tack för att du tittade in igen. Precis som du resonerar blev det i slutändan en dust mellan syrafast tank och glasfibertank. Eftersom vårt vatten är aggressivt och har en del otalt med saker i metall så att säga, föll valet till slut på just en komposittank. Det är ju alltid svårt att veta 100 %, men med tanke på att de syrafasta är ungefär fem tusen dyrare och jag var
13 svar · 10,8k läst
T
Wand: Ber om ursäkt, ovanstående ser inte riktigt ut som den GP som jag tänker på, skiljer sig lite men principen är densamma dvs en klokoppling och man kallar gummit emellan för gummielement :) Pratade visst innan hjärnan hade börjat arbeta , du hade redan fått svar :p
6 svar · 3,1k läst
·
T
thomasp: Beställde nu. Väntar med stigarrör och injektor tills jag vet mer om vattnet. Ringde BVVS men alla som jobbade med prylarna var på konferens idag. Ville ha bort punkten från att göra-listan. Trevlig helg!
25 svar · 9,3k läst
O
oakleafh: Hej, Jag tänkte att det är dags att byta UV-lysröret till min water sterilizer (modell UV-1201S) här hemma, sådär två år efter rekommenderat datum. För er som inte vet så dödar denna pryl eventuella bakterier i vattnet genom att bestråla med UV-ljus, oftast för oss som har egen brunn. Manualen nämner att jag kan välja på två olika lysrör - och vad är skillnaden mellan S och D?
0 svar · 1,6k läst
S
sladdbarn: Tack för alla tips! [citat] Tycker inte jag, rätt använt fungerar kaustiksoda riktigt bra och är inte heller särskilt farligt för miljön.
6 svar · 2,4k läst
·
J
SBH: [citat] som kortvarig lösning duger lock. vilket jag tror det blir hos ts. så finns det ju andra som jag inte skulle säga att skall använda lock
33 svar · 5,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Men den tappventilen har plan ända vid gängan. Och täckbrickan ska det sitta en klämrings-ände för att klämringen ska kunna täta ordentligt! Då skulle en =1802&tx_mmpdb_pi1[via]=16&tx_mmpdb_pi1[action]=show&tx_mmpdb_pi1[controller]=Product&cHash=28a0a678889705e376837e5d72e7f84a"]vatette tappventil Dy 15 passa bättre (klämringsände i bakkant), men bäst passar denna tappventil
5 svar · 3,8k läst
G
gnsmk: [citat] Tack. Det ser ut att vara den allra smidigaste lösningen
9 svar · 2,4k läst
·
D09
D09: Ska du igenom väggen så skaffa en hålsåg och sedan bila ut materialet inom cirkeln så får ni ett fint hål
3 svar · 944 läst
S
Stegalos: vattnet har sjunkit igen i brunnen. Verkar dock som den fylls lätt med andra ord? aja, tack för era kommentarer, får väl ringa nån vvs:are i morgon...
8 svar · 2,4k läst
·
C
corre: Helt klart en bättre lösning enligt mig.
6 svar · 8,1k läst
S
Semiproffs: [citat] Blandar som spolarvätska ungefär, i princip samma sak. Fryser det inte i bilens spolvätskebehållare så fryser det inte i toan heller :p
8 svar · 3,9k läst
pelpet
pelpet: Tror också att det går bra. Om du vill vara lite extra försiktig så kanske du kan använda en 45 graders Y-skarv istället för en 90 graders T-skarv. Då får du vattnet att rinna iväg åt rätt håll.
2 svar · 1,9k läst
·
C
corre: Även om det tas längre ned så kommer pumpen pumpa undan snabbare än det rinner till och då kommer vattnet i foderröret omsättas, mao pumpar dom samma vatten. Säg åt han att äta mindre brysselkål så järnbalansen inte stiger han åt huvudet...
24 svar · 3,1k läst
Z
ZedLeppelin: Visar sig dessutom att det ska vara både vattentätt golv + golvbrunn för att försäkringen ska täcka. Så där sket sig sen planen. Men nu funderar jag på att gör en sån rekommenderad "balja" med golvbrunn under hela diskbänken, kyl, frys och VVB. Så får man väl bygga nån vägg runt VVB för att inte vatten, om det skulle hända nåt, sprutar ut på köksgolvet.
4 svar · 18,9k läst
·
B
bjyrne: Tja. Ska dra lite vatten i badrummet, eller en hel del. Kommer löpa 4kv och 4vv tillsammans. Jag är dock lite osäker på med RiR hur jag ska placera dom. Ska dom dras alla varmt överst och alla kalla under som vid vanlig dragning? Eller kan jag lägga dom lite mix hur jag vill i väggen? Tack på förhand
0 svar · 4,1k läst
M
Macarus: Tänkte prova att väcka denna tråden till liv från stora trådkyrkogården :). Vi råkar nämligen ha samma problem om än något mildare. Samma typ av brunn nedsänkt i backen med hjälp av några cementringar. Det står inte vatten där året om men ofta under den här tiden på året med snösmältning och så. Vi har hittills inte sett att det kommit upp till foderröret tack och lov men
9 svar · 4,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: kolla så du får garanti för resultatet så dom garanterar att vattnet blir bra efter installationen jag köpte min anläggning av europé vattenrening och är mycket nöjd med den och även deras support.
3 svar · 2,1k läst
A
Avemo: Pagno, jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstått något med värme. En elektrisk varmvattenberedare är så enkel att räkna på att man helt kan ignorera volymer. Det intressanta är hur mycket vatten rinner ur duschen, hur varmt är det och hur varmt är inkommande vatten. Om du har en 100 liter varmvattenberedare med 80-gradigt vatten och använder hälften så har du
5 svar · 9,1k läst
C
corre: Då behöver du väl inte dränera, ända tillskjutande fukten kommer från takavvattningen. Den löser du med oranga markrör i mark. Du kan ju gräva en provgrop när du ändå är farten, 1m djup typ och se om det kommer grundvatten. Men det låter rätt osannolikt.
5 svar · 5,9k läst
·
Y
Yrrol: Jag har fått lära mig här att just mitt vatten, som har mycket järn, reagerar på luften vilket jag inte vill för då fångar inte mitt vattenfilter upp järnet lika bra... eller något sådant.. får se hur det slutar
9 svar · 2,0k läst
Z
ZKH42: [citat] Tack för svaret! De passade! Lite krypläck i den ena bara. Får försöka göra ren den lite bättre.. /K
2 svar · 5,4k läst
·
hobbex
hobbex: Har en Damixa slate engreppsblandare i badrummet, Jag spolade fullt tryck på varmvattnet och då ploppade det till och varmvattnet slutade komma ur kranen .. Någon som har en aning om vad det kan bero på ? Tack i förhand för svar
0 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Jag skulle tro det. Billiga var dom också. http://www.vvsochbad.se/Massuppraettade-FM-Mattsson-Massuppraettade-2015--FM-Mattsson-Taetningsringar-2-st-foerpackning-488957.html
4 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.