Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har flyttat varmvattenberedaren till tvättstugan. Den stod tidigare i köket. Från den gamla placeringen går ett rör som jag gissar är något slags spillrör till avloppet undrar diskbänken. Firman som gjorde själva flytten brydde sig inte om/glömde att kapa och plugga detta rör. Jag förutsätter att det är något som man borde göra?
Se bilden. Det är alltså det röret som ansluter med en grön sak mot avloppet som jag tycker borde fixas. Andra änden ligger öppen.
Gissar att detta är lätt gjort om man bara vet hur.
Så, hur gör man bäst?
Det där är en riktigt ful hemmapulslösning. Någon har borrat ett hål rätt in i röret och tätat med silikon. En icke tillåten lösning, då det ska vara ett vattenlås mellan avlopp och spill rör. Det brukar mynna ut ovan en golvbrunn eller spilltratt. Den blir inte lätt att proppa. Kanske om du kan få ut det vita röret ur det gröna (som ser ut som en stos från en eldosa), och sen proppa med något.
Ett korrekt sätt att fixa detta på är att såga av avloppsröret längs golvet och stoppa i en lämplig gumminippel som har ett innermått på 50 mm. Sen kan man trycka i vattenlåsets rör där i. Den grå förminskningen tas bort.
Kan hända att du behöver förlänga röret en liten bit
Ett korrekt sätt att fixa detta på är att såga av avloppsröret längs golvet och stoppa i en lämplig gumminippel som har ett innermått på 50 mm. Sen kan man trycka i vattenlåsets rör där i. Den grå förminskningen tas bort.
Kan hända att du behöver förlänga röret en liten bit
Klicka här för att svara