Jag har problem med ytvattenläckage i en borrad brunn.Borrhålet mynnar i en "brunn" på ca 4,5m djup och järnröret är förlängt med ett plaströr (muff emellan) till ca 2m under marknivå. Grundvattnet är stundtals under året så högt att brunnen fylls och det rinner rakt ner i borrhålet. Detta har jag åtgärdat för två år sedan med en dränkbar pump som tömmer ut grundvattnet. Men vi har fortfarande problem med gult vatten vid t.ex. snösmältningen och efter ett par regniga veckor och jag misstänker därför läckage även i järnröret.
En lokal brunnsborrare (östra Götaland) har lämnat offert på en tryckning (vi har lite dålig tillrinning och får ibland slut på vatten) samt montering av en manchett på 15-20m djup. Brunnen är troligtvis 60-100m djup. Offerten för dessa två moment hamnade på 30 000kr. Är det rimligt? Jag tycker det låter lite väl högt. Jag glömde fråga, men antar att det är före rotavdrag.
En annan fråga jag har gäller tätningmanchetten. Borraren sa att jag även måste åtgärda ansamlingen av vatten för manchetten bör inte utsättas för för stor belastning. Jag tycker det låter märkligt, för själva poängen med en manchett är ju att hålla ytvatten utanför och om man har problem så kommer det ju tillslut att fylla upp röret, troligtvis till ytan. Borde inte manchetten klara det utan vidare?