Hej allihopa! Jag har ett problem med ett avlopp som jag har hjälpt en gubbe med på en stuga. Vi har 2 handfat där, varav ett är i köket och på andra sidan väggen i badrummet. Det är en riktigt gammal stuga så själva stammen som dom här 2 avloppena går till är en pem slang.. Ja ni läste rätt. Men nu till poängen. från köket hade han haft 32mm rör och nu när vi bytte det satte vi 50 fastän jag skulle velat haft 75mm. Nåväl så kopplade vi ihop de. Allting är tätt och sen började man kolla i handfaten.. det vill rinna ur bra från handfatet inne i badrummet.. men i köket vill det inte alls rinna ut. Och då har det funkat bra tidigare med mindre dimensioner på rören. Så nu funderar jag om man måst lägga nån sorts avluftare eller vacuumventil nånstans på systemet. Jag har kollat rören och det är inget stopp någonstans. Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade ett liknande problem i vårt hus, där golvbrunnen till duschen gick via toaletten och sedan ner i källaren utan avluftning. Så när man spolade i toaletten sörplade det till i golvbrunnen. Jag gjorde ett avstick på stammen i källaren (rakt under toaletten) och satte på en vakuumventil, sedan har det fungerat klockrent.

http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapter-40-50-75-110/

okej! Så var ska jag placera det lättast isåfall? det är ju i köket som det inte vill fungera men ska jag lägga den där upp emot bänken så högt det går bara eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.