1 748 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Defekt ytterrör i rir system
Fick en vattenläcka i mitt nybyggda hus pga felmonterad blandare och ett trasigt ytterrör. Skyddsröret är ingjutet i plattan och kan inte bytas ut enligt VVS firman. Avtalet säger att huset skulle byggas enligt SV vilket vi nu vet att det inte uppfyller. Jag kan ev leva med det nu men hur blir det med nerverna de tio åren efter försäljning? Hur ska man gå tillväga?
Vet inte om det kan gå. Men en fastighesmäklare bör kunna säga hur detta kommer att påverka priset. Utifrån detta bör du kräva det beloppet av hantverkarna som klantade till det. Förhoppningsvis har de en försäkring som täcker detta.
Sen friskriver du dig just på den här punkten vid ev. försäljning.
Jag tror...
Sen friskriver du dig just på den här punkten vid ev. försäljning.
Jag tror...
Ytterrören går att kapa och byta ut, men du måste veta vilken tillverkare det är. (om det inte är i plattan) Godkända skarvar finns!
Berätta mer om skadan och hur den uppkom med den felaktiga blandaren så får du ett mer korrekt svar!
Och om du har ett nybyggt hus så borde detta ju självklart gå på garantin!
Berätta mer om skadan och hur den uppkom med den felaktiga blandaren så får du ett mer korrekt svar!
Och om du har ett nybyggt hus så borde detta ju självklart gå på garantin!
Felaktig montering av blandaren fyllde sakta upp ytterröret och det röret visade sig vara skadat i plattan. Allt är tort och (halvdant) renoverat men röret kunde/ville de inte åtgärda. Att fråga en mäklare kan ev ge en värdering men jag bör nog höra med flera för att få en bedömning som närmar sig sanningen.
Klicka här för att svara