tio_Pepe skrev:
Det är stopp någonstans mellan toan och trekammarbrunnen. Det är inte stopp helt, utan trångt någonstans. Eller också kan du ha bakfall någonstans. Det kan också vara så att din trekammarbrunn är hermetiskt tillsluten. Jag har för mig att det ska vara avluftning på en sån. Det kan i så fall vara den som är tilltäppt.

Själv hade jag samma problem en gång. Jag har en avloppstunna som pumpar ut avloppet. Pumpen hade slutat fungera, och när nivån i tunnan nått över tilloppsröret så fick jag samma sypmtom som du.

Jag förutsätter att du har avluftning med backventil. Hade du haft öppen avluftning uppe på taket så hade du inte upptäckt det här problemet i det här stadiet.

Om du har flera anslutningar till samma avlopp som till exempel dusch eller tvättställ så kan du höra hur det bubblar i deras vattenlås när du spolar i toan. Det är luften som tränger upp så det luktar avlopp också.
Har typ samma problem med långsam tömning emmellanåt, ibland med bubbel i badkarets vattenlås, fast jag kar kommunalt avlopp...
/Stisse

murak
Väcker en gammal tråd då jag hittade en lösning som fungerade för mej: Fyll en hink med varmt vatten och häll i toan "kraftigt" från hög höjd. Detta kan spola bort förtätningen. Jag behövde upprepa tre gånger sen var problemet löst.

Då är det nog någon som tömt stekpannan i diskhon...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.