C
Upptäckte idag att det börjat droppa ganska ymingt från kopplingen för kallvattenanslutningen till varmvattenberedaren. Installationen har väl en 10-15 år på nacken så det är ingen nyinstallation på något sätt. Testade att dra kopplingen en aning men inte helt oväntat började det istället droppa dubbelt så fort. Det droppar även med inkommande vatten avstängt och varmvattenkranen öppen, så det är verkligen otätt.

Installationen är lite småsuspekt - diverse hopplock av kopplingar av olika varianter och onödiga skarvar, de flesta kopplingar visar tecken på att de inte hållit riktigt tätt. Kopplingen i fråga är en halvkoppling med räfflad mutter mot ett (hårt?) kopparrör.

Frågan är varför det börjar droppa nu? Är lämplig åtgärd att byta ut kopplingar och rör eller skall jag ge mig på att försöka få det som sitter där tätt? Skall det vara nödvändigt att använda lin + pasta i detta sammanhang?

P.s. en annan fråga är elanslutningen till VVB. Idag är den fast ansluten utan säkerhetsbrytare så vill man torrställa den måste man bryta hela gruppen, vilket även inkluderar kylskåpet = mindre optimalt. Är det inte bättre att sätta dit uttag + stickpropp? Det är en vanlig enfas 10A-grupp och placeringen är under diskbänken så det är inget våtrum det är frågan om.

Redigerat:
Bild på där det läcker underlättar.
Jag hade antagligen bytt kopplingar och rör.

Gällande elen så skulle jag göra det du föreslår, en egen grupp med eget uttag till VVBn.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Jo, inser att jag borde tagit en bild. Nu är jag tyvärr inte på plats igen förrän till helgen. Men det läcker mellan gängan och muttern. Tycker att 10-15 år av kalkavlagringar och annat gunk borde göra att det är tätare än den någonsin varit.

Har det börjat läcka hux flux finns det risk för att något spruckit, mässing är känsligt för spänningskorrosion.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Inser när jag läser på lite att den läckande halvkopplingen verkar vara någon sorts förminskning. Anslutningarna på VVB är alla Ø15, men jag kan slå mig i backen på att inkommande och utgående vatten är Ø12-rör då de är något klenare än spillröret. Ursäkta en total novis på rörpularområdet, men hur fungerar detta?

Precis som Fotografen skulle jag tro på någon liten spricka i en gängdal, särskilt som det ökat med åtdragning. Och aldrig lin, pasta eller någon annan tätning till kopplingar där inte tätningen sker mha själva gängan, ja kanske lite pasta på ytorna då men strider mot anvisningarna så det törs jag knappt nämna.

Och elen via stickpropp med eller utan egen grupp, ja helst egen om det är enkelt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman
C
Lite återkoppling;
Bestämde mig för att inte göra ett jätteprojekt av detta och börja med att byta kopplingen. Mycket riktigt satt den en 15-12 förminskning i röränden. Inga tecken på sprickor eller annan förklaring till läckaget annat än att den yttre ringen på föminskningen lossnade misstänkt lätt, men det kanske skall vara så?

Gjorde rent och bytte till en 15-12 halvkoppling med gummipackning och det blev tätt och fint på första försöket.
Irriterande nog kommer det nu istället en och annan droppe från nålventilen för avstägning av inkommande kallvatten efter att jag hade skruvat på den. Nåja, inte värre än att man kan leva med det. Väntar och hoppas på att det tätar till sig själv med tiden. Det såg jobbigt ut att byta den. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.