Vatten & Avlopp
Fred vom Jupiter: [citat] Även mitt gamla bubbelkar från Westerbergs funkade så; en stor kromad ratt som öppnade och stängde bottenventilen samtidigt som det var ett hål bakom som funkade som bräddavlopp/överfyllnadsskydd/överrinningshål.
Thomas_Blekinge: Visst kan vatten stiga upp längs några cm frigolit, eller stänka upp. En konstruktion ska/reparation ska vara så robust att den inte behöver förlita sig på detta. Steg 1: Läs på monteringsanvisning för muffarna från deras tillverkarna. Är det rätt material till ändamålet och dessa rör? Steg 2: Skriv en skriftlig reklamation/garantikrav till firman. Det spelar ingen roll om
Krilleman: Enligt ballofix:s monteringsanvisningar så är det tyvärr inte ok att montera dessa på mässings-ände. Broen heter tillverkaren av ballofix. Jag har skrivit flera inlägg med länkar till typgodkännanden och monteringsanvisningar. Byt ballofixerna till vatettes variant för korrekt montage.
anders07: Det brukar vara en gummipackning i kopplingen mellan blandare och duschslang.
rikard454: Då är vi överens även om ni var mer noggranna :-) Nu är det bara i vissa lägen som den där påfyllnadskranen låter vatten slinka förbi, var och ruckade lite på den för ett par timmar sen och nu verkar det hålla sig still... Det slank nog förbi lite annat än läckage också, en vattenkokare som fylldes, någon handtvätt, etc... Nåja, det kommer en hantverkare i morrn bitti och
Krilleman: Svårt att säga med din förklaring. Bifoga en bild på rör-installationen som ska byggas om så får du nog en drös svar!
YamBo: Hej! Det räcker med dn110. En spolbrunn är mindre i diameter än en rensbrunn. Men i ditt fall räcker det att du drar upp en dn 110
KB-U: När dom kommer för att göra tömningen så passa på att fråga den som kommer hur det är med grundvattennivån, dom brukar ofta veta hur det är i området, är nivån hög har dom nämligen mycket extrajobb med att spola och tömma brunnar, avlopp och även källare i hus. Det kan ju vara så att det inte är hög nivå grundvattnet och då kan det helt klart vara värt att be dom spola
bongen228: Ja det är det som jag är lite fundersam över vad dom har att säga, men det är lika men elen också det blir ju en och samma fastighet, om man kunde få bort lite av dom fasta avgifterna
jakobmagnusson: Tack för svar. Frågade säljaren vad knapparna på munstycket på Tapwellkranen var till för, han sa att det var på/av.Men det låter mer rimligt att det är typ av stråle. Märkligt att ingen beskriver detta... Det där med vingligheten är en intressant aspekt.. Tack, Jakob
Ahlin: Jag har ett befintligt system som jag inte är helt nöjd med flödet i vid ett tappstället. Jag vill/kommer inte att uppgradera dimensionen på systemet eller kapa längden. Så de alternativ jag ställs inför är således tryckhöjning eller ta bort flödesbegränsningen vid tappstället. Tryckhöjningen (i mitt fall 6-8 bar) ger ju ett öka flöde med bara 15% så jag tror att lösningen
finnin: Jag kan nu se att min högkvalitativa paintritning KAN ha lite brister i tydlighet. Bifogar lite bilder imorgon så får ni se härligheterna 😄
johankr: Pratade nu även med mitt försäkringsbolag, som tyckte att varianten med tvättmaskinsavlopp var rätt väg att gå fram. Så får det bli!
bassebus: [citat] Försökte med en femma, gick såhär: [bild] Fick sen ta en vanlig spårmejsel + hammare, hålla mejseln diagonalt så långt ut som möjligt i spåret och knacka försiktigt till det lossnade, sen funkade en enkrona utmärkt :) Tror fasen det är dags att skriva röris på visitkortet nu också :P
fredand44: Hej! Investerade i en följande produkt: http://www.purus.se/produkter/produkt/nood-plast/ Tyvärr sipprar avloppsvatten igenom ändå, aningens mindre dock. Men jag har en ny teori som jag tänkte starta en ny tråd om. Tusen tack för alla svar i denna tråd. Mvh Fredrik
Jessica K: Ser att det är ett gammalt inlägg, men undrar om trådstartaren hittade vad som orsakade problemet? Vi upplever precis samma problem (med liknande förutsättningar) och har ingen aning om var vi ska börja felsöka...
xdigger: Oftast har man flera golvbrunnar och ofta dunstar vattnet bort i dom som man inte använder. Kolla om du har flera brunnar, när ni tvättar och drar ner vatten i brunnen så kanske det trycker upp odören via någon annan brunn. Luktar illa i hela min källare när vattnet tar slut i brunnarna hos mig.
Krilleman: Ett par lock är en billig försäkring om man ev skulle komma emot vredet. Samtidigt skyddar den mot både damm och färg som kan stänka ner. R15 eller R10 är det (nästan) alltid. 19,90 paret för båda varianterna. Billigt och kostnadseffektivt = Bra! http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/klamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452270/
gmo: Har problem med att filter i dusch- och köksblandare sätts igen med slam. Det är bara på varmvattnet. Kan det komma slam från VV-beredaren? Isf - hur rensar man den? Det är en NIBE Cu 300 L.
Kallelus: Vet inte om du är klar ännu, det var ett tag sedan första inlägget gjordes. Jag arbetar som avloppsentreprenör. Pris beror på förutsättningar. Men vad gäller sluten tank så e det inga problem o hålla nere tömningsintervallerna. Jag arbetar med ett specifikt märke, men det finns flera på marknaden, jag snackar om vakuumsystem, då är spolmängderna mycket små och en sluten tank kan
hakaner: Kort inlägg: Vattnet "rymmer inte ifrån skiten" i plaströr, det gällde äldre typer av rör med grövre yta...
Krilleman: Har du en renslucka där avloppet kommer ur golvet så är det ganska lugnt att gjuta igen din lucka i golvet. Precis som oceanis beskriver! Annars kanske du kan montera ett rensrör? Har du koll på hur dina avloppsrör går i plattan? Själv satte jag in en "jack in" istället för min durkplåtslucka med rensbrunn i ett angränsande rum (med ett 88,5º gren liggandes) från tvättstugan (där