763 läst ·
2 svar
763 läst
2 svar
Leveransvillkor för dricksvatten?
Det ska startas en VA-förening här i krokarna, äntligen. Jag bor längst bort från anslutningspunkten så jag oroar mig lite för tryckfall. Misslyckas man med sina beräkningar blir jag ju lidande resten av livet och troligen generationer efter mig. Hittills är allt jag hört: "Kommunen rekommenderar det och det, men jag har talat med nån gubbe som säger att si och så helt säkert räcker" och liknande. Det gör mig minst sagt nervös och osäker.
Jag antar att det kommer skrivas någon form av avtal, dels mellan mig och föreningen och säkerligen mellan föreningen och entreprenören? Jag skulle naturligtvis vilja att det i avtalen även står vad man förväntas leverera, exempelvis minutliter vid ett visst tryck eller nåt sånt.
Vad kan man kräva av sin dricksvattenleverantör? Vad brukar stå i avtalen?
Är det komplicerat att räkna på sånt här, eller kan jag enkelt rita en skiss och be nån om en andra åsikt?
Jag antar att det kommer skrivas någon form av avtal, dels mellan mig och föreningen och säkerligen mellan föreningen och entreprenören? Jag skulle naturligtvis vilja att det i avtalen även står vad man förväntas leverera, exempelvis minutliter vid ett visst tryck eller nåt sånt.
Vad kan man kräva av sin dricksvattenleverantör? Vad brukar stå i avtalen?
Är det komplicerat att räkna på sånt här, eller kan jag enkelt rita en skiss och be nån om en andra åsikt?
Ska VA-föreningens nät försörjas från det kommunala nätet, eller var kommer vattnet från?
I grunden handlar det om vilket tryck och flöde man har i början av nätet och sedan är tryckfallet beroende på hur grova ledningar man lägger ner. Så det du måste veta för att någon ska kunna räkna på det är:
Tryck och flöde i VA-föreningens anslutningspunkt.
Avstånd från anslutningspunkten till ditt hus.
Rimligt tryck enligt mig personligen borde vara 5-6 bar hus dig.
I grunden handlar det om vilket tryck och flöde man har i början av nätet och sedan är tryckfallet beroende på hur grova ledningar man lägger ner. Så det du måste veta för att någon ska kunna räkna på det är:
Tryck och flöde i VA-föreningens anslutningspunkt.
Avstånd från anslutningspunkten till ditt hus.
Rimligt tryck enligt mig personligen borde vara 5-6 bar hus dig.
Redigerat:
Ja, det ska kopplas på kommunens stamledning.
5-6 bar tycker jag låter rimligt, min egen pump idag släpper vid 4,5 om jag minns rätt. Men flödet då? Det är ju trevlig om det kommer vatten i mina kranar, även om grannen skulle få för sig att borsta tänderna samtidigt
5-6 bar tycker jag låter rimligt, min egen pump idag släpper vid 4,5 om jag minns rätt. Men flödet då? Det är ju trevlig om det kommer vatten i mina kranar, även om grannen skulle få för sig att borsta tänderna samtidigt
Klicka här för att svara