2 337 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Vad behöver jag i garaget?
Håller som bäst på med ett garage hemma på gården och funderar på det här med vatten.
Jag vill ha vatten till en högtryckstvätt, en vanlig slang och till en kran med lång pip vid en rostfri ho. Alltså tre kranar totalt, och alla samlade på samma ställe. Bara kallvatten finns indraget.
Vad är bästa lösningen? Finns det möjligen någon "dubbelkran" med två utkast i samma armatur? Var hittar man en väggmonterad kallvattenkran med lång pip? Jag behöver ju ingen blandare då varmvatten inte existerar...
Jag vill ha vatten till en högtryckstvätt, en vanlig slang och till en kran med lång pip vid en rostfri ho. Alltså tre kranar totalt, och alla samlade på samma ställe. Bara kallvatten finns indraget.
Vad är bästa lösningen? Finns det möjligen någon "dubbelkran" med två utkast i samma armatur? Var hittar man en väggmonterad kallvattenkran med lång pip? Jag behöver ju ingen blandare då varmvatten inte existerar...
Så är det i mitt garage nu. Dock har jag varmvatten.Norrhyttan skrev:Håller som bäst på med ett garage hemma på gården och funderar på det här med vatten.
Det du får göra är att montera en vanlig kran med lång pip. Plugga varmvattedelen. Sedan montera en enkelkran, för kallv. Sedan en t-koppling bara till de två kranarna. Det finns fortfarande kranar med vanliga rattar. Kolla så hittar du.
Fast det är ju t-koppling jag vill slippa, om möjligt. Jag ska ju dessutom ha tre kranar, samtliga för kallvatten.
Jag skrev det i första inlägget, men upprepar det.
1) Högtryckstvätt.
2) Slang.
3) Kran med lång pip över en rostfri ho.
Eftersom jag ofta använder alla tre parallellt så vill jag slippa byta slangen till högtryckstvätten mot spolslangen i tid och otid. Smidigare med två utkast, helt enkelt.
1) Högtryckstvätt.
2) Slang.
3) Kran med lång pip över en rostfri ho.
Eftersom jag ofta använder alla tre parallellt så vill jag slippa byta slangen till högtryckstvätten mot spolslangen i tid och otid. Smidigare med två utkast, helt enkelt.
Att hitta någon specialkran med endast en anslutning till vatten, men som samtidigt har 2st vanliga tappar samt en tapp med lång pip. Det tror jag blir svårt. Har aldrig sett något sådant. Jag ser inte problemet med att inte kunna montera vanliga standard kranar?
Visst kan jag skruva upp ett helt batteri med kranar och ett helt gytter med rör, men vill först veta om det finns någon alternativ lösning. Finns det inte så finns det inte.
Att kranen med lång pip sitter för sig gör inget, den ska ju sitta över en ho. Men de två korta kranarna hade gärna fått sitta i ett gemensamt block om det hade gått.
Att kranen med lång pip sitter för sig gör inget, den ska ju sitta över en ho. Men de två korta kranarna hade gärna fått sitta i ett gemensamt block om det hade gått.
Jag sökte lite snabbt. Hittade denna. http://www.tradgardmedutsikt.se/bevattning/tappkranar/tappkran-modern-dubbel-silver.aspx
Sedär, tack så mycket! Den där kan ju funka!
En sak som man inte ska snåla på när man bygger om hemma är rörmokeriet!
Köp ordentliga produkter med svenska monteringsanvisningar som är certifierade enligt säkervatten.
Det blir dyrare, men väldigt mycket lättare att få ut försäkringspengar när problem uppstår!
Tips
Köp ordentliga produkter med svenska monteringsanvisningar som är certifierade enligt säkervatten.
Det blir dyrare, men väldigt mycket lättare att få ut försäkringspengar när problem uppstår!
Tips
Klicka här för att svara