R
Jag har ett hus byggt på 90-talet som från början haft traditionell frånluftsvärmepump. Hela huset har från början haft vattenburen uppvärmning i radiatorer och på nedervåningen har vi även vattenburen golvvärme. 2007 installerade man istället luft/vattenvärmepump. På denna kan jag ställa vilken framledningstemperatur jag vill ha. Det jag dock saknar är att jag inte kan ställa framledningstemperaturen individuellt för vattnet till golvet respektive radiatorerna då jag skulle vilja ha en lägre framledningstemp till golvvärmen än till radiatorerna.
Bakom en panel fann jag de jag antar är de två stora rören som förser golvet med vatten, det står R på den ena och T på den andra, antar det står för Retur och Tillkommande? Tänker jag rätt om man skulle sätta en shunt på röret som de står Tillkommande på så att jag kan reglera ner tempen på denna jämfört med vad radiatorerna kommer få?
På bilden ser man också att det sitter ett vitt vred med några siffor på returen, vad är detta?
Se bilder samt vad kan detta jobb gå på för en rörmokare, dvs kostnad för att göra jobbet samt vad kostar en shunt för detta?

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Skapa konto

bild 3.JPG
Skapa konto

bild 4.JPG
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.