6 348 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
installation av nivåkärl på köldbäraren
smurfen72 skrev:
Den står inte i finrummet så kan skippa spilledningen
Men ändock, tips på lämplig koppling från cu15 till den delen med o-ring...
Nibe 1245-12krilleman_215 skrev:
Manualen till vp visar att säkerhetsventil ska sitta under kärlet, sedan en ventil, och även en ventil ovanför kärlet... Kan fota ur manualen strax...
Nej, jag har ingen värmepump. Jag är kvar på stenåldern = Vedeldarethestrut skrev:
Här snodde jag bilden:
https://www.byggahus.se/forum/varme...akarl-eller-ha-overtryck-dar-nibe-1245-a.html
vad är conex?Pherra skrev:
söker jag på rinkaby kommer massa klämringskopplingar "tillfälligt parti" upp, står inget särskilt om conex, däremot börjar deras artikelnummer på C....
söker jag på rorprodukter hittar jag inget angående conex...
okej, men dessa verkar ju ha problem med luft eller nå... jag tänkte sätta nivåkärlet likt den bilden men gå ut med köldbäraren på sidan om pumpen.istället så nivåkärlet blir högsta punkt.krilleman_215 skrev:
tänkte även sätta påfyllnadsventilen vågrätt så inte vätskan rinner ut när man rengör filtret.
säkerhetsventilen passar ju rakt av på toppen av nivåkärlet med medföljande koppling, kanske därför många sätter det så? då gör jag det med
Conex är ett märke som tillverkas av LK.thestrut skrev:
Du kan köpa den billigaste kopplingen hos rinkaby som har en 15mm klämringsände och ta mutter+kona till din säkerhetsventil.
okay, tack för svar!krilleman_215 skrev:
sånna har jag hemma redan
provade att sticka in ett 15mm kopparrör i båda ändor på säkerhetsventilen, på den sidan oringen är så glappar det betydligt mer än på dne sidan som är förberedd för klämringskopplingen... lite konstigt?
OK, då ska du nog inte använda den sidan med klämring.
Kör då hellre på en lödövergång till inv R15 och gänga dit den med lin + locher.
Jag har också trott (men aldrig provat) att man kan köra klämring rakt på den sidan för koningen, men det är tydligen fel.
Gummiringen sitter där för att den tätar mot en motsvarande konisk yta på tex LK:s ventilrör med R15 ansluting.
Kör då hellre på en lödövergång till inv R15 och gänga dit den med lin + locher.
Jag har också trott (men aldrig provat) att man kan köra klämring rakt på den sidan för koningen, men det är tydligen fel.
Gummiringen sitter där för att den tätar mot en motsvarande konisk yta på tex LK:s ventilrör med R15 ansluting.
Klicka här för att svara