Jag ska renovera ett badrum i kedjehuset från -57, och då hade jag tänkt byta gjutjärnstammen som går upp till badrummet och avluftningen men entreprenören, som gjort om flera badrum i likadana hus, avrådde då det skulle bli besvärligt. Stammen är ingjuten i en vägg. Han menade att om avloppet går sönder någonstans så är det i kröken under plattan och det är isåfall där man borde sätta in stöten. Gärna i samband med någon annan renovering.

Jag har inte lust att bila upp golvet i onödan, så jag undrar vad konsekvenserna av ett läckande avloppsrör i eller under plattan egentligen blir?

Bifogar konstruktionsskiss.

Visa bilaga sprängskiss vägg.pdf

Utan tvekan hade jag bytt, dock inte avluftningen.

Jag bilade nyligen upp golvet runt en gjutjärnsbrunn i pannrummet och den var rejält rostig på utsidan, den är från -69. Panna slängdes ut -04 å fjärrvärme sattes in, nu håller vi på att göra om rummet till tvättstuga.

Jag skulle alla gånger byta ut rören. Om de behöver bytas senare så är risken stor att tätskiktet förstörs vilket betyder att hela badrummet behöver göras om. Även avluftning i gjutjärn kan rosta rätt så friskt och om det rostar igenom sprids lukten.

Vi slet ut gjutjärnet här hemma. Det var fortfarande tätt överallt men avluftningen var igensatt av kilovis med rostflagor.

Byt, ta kostnaden nu när ni väl är igång istället för när ni har ett fint badrum.

Lite återkoppling: Jag följde rådet från både byggare och rörmokaren som granskade rören och bytte endast en del gjutjärnsrör i badrumsgolvet. Skulle det mot förmodan ändå uppstå problem så finns det möjligheter att byta rören utan att riva badrummet, och bjälklaget är betong så konsekvenserna är hanterbara.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.