Vi borrade en brunn förra året, 35m djup och fick klart och fint vatten via den dränkbara pumpen.
Denna sommar, dvs ett år senare, får vi roststötar i vattnet. Det pendlar från klart vatten till mörkbrunt vatten omvartannat. Alla rör är av plast och någon varmvattenberedare finns inte med i systemet. Vi har spolat många kubik men problemet kvarstår. Någon ide eller förklaring till detta?
Vi får även upp s.k. kartesiskt vatten, dvs vatten som flödar upp ur borrhålet (20l/min, året om). Detta vatten är kristallklart, t.o.m klarare än vattnet jag har här i Göteborg innerstad. Hade såklart varit trevligt att få in det vattnet i huset istället.

Vart tar vattnet som kommer upp ur brunnen artesiskt vägen? Rinner det ner i brunnen igen och blandas med vattnet där kanske det tar med sig en del från ytan? Vattnet brukar bli gulaktigt i så fall.

gaidin skrev:
Vart tar vattnet som kommer upp ur brunnen artesiskt vägen? Rinner det ner i brunnen igen och blandas med vattnet där kanske det tar med sig en del från ytan? Vattnet brukar bli gulaktigt i så fall.
Tack för ditt svar. Det artesiska vattnet leds just nu bort i en frostisolerad PEM-slang som mynnar ut i havet. Fallhöjden är 1/2-meter.

Om du har en hydrofor med järnberikt vatten så kan järnet oxidera och samlas på botten. Till slut blir det så mycket att det kommer ut stötvis när pumpen startar och stannar.

Ja, jag tror att det är det som har hänt i mitt fall. Tror du det är en dålig ide att hissa upp pumpen 10m?

Jag tror inte att det löser problemet med ett järnberikt vatten. Börja med en ordentlig analys så du vet vattnets kvalitet. Då vet du om du behöver någon annan åtgärd innan du börjar testa olika lösningar.

Låter klokt! Tack! Jag skickar in två vattenprover, ett prov på vattnet som kommer via pumpen och ett av det artesiska vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.