2 934 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Både kristallklart och smutsigt vatten från borrad brunn
Vi borrade en brunn förra året, 35m djup och fick klart och fint vatten via den dränkbara pumpen.
Denna sommar, dvs ett år senare, får vi roststötar i vattnet. Det pendlar från klart vatten till mörkbrunt vatten omvartannat. Alla rör är av plast och någon varmvattenberedare finns inte med i systemet. Vi har spolat många kubik men problemet kvarstår. Någon ide eller förklaring till detta?
Vi får även upp s.k. kartesiskt vatten, dvs vatten som flödar upp ur borrhålet (20l/min, året om). Detta vatten är kristallklart, t.o.m klarare än vattnet jag har här i Göteborg innerstad. Hade såklart varit trevligt att få in det vattnet i huset istället.
Denna sommar, dvs ett år senare, får vi roststötar i vattnet. Det pendlar från klart vatten till mörkbrunt vatten omvartannat. Alla rör är av plast och någon varmvattenberedare finns inte med i systemet. Vi har spolat många kubik men problemet kvarstår. Någon ide eller förklaring till detta?
Vi får även upp s.k. kartesiskt vatten, dvs vatten som flödar upp ur borrhålet (20l/min, året om). Detta vatten är kristallklart, t.o.m klarare än vattnet jag har här i Göteborg innerstad. Hade såklart varit trevligt att få in det vattnet i huset istället.
Vart tar vattnet som kommer upp ur brunnen artesiskt vägen? Rinner det ner i brunnen igen och blandas med vattnet där kanske det tar med sig en del från ytan? Vattnet brukar bli gulaktigt i så fall.
Tack för ditt svar. Det artesiska vattnet leds just nu bort i en frostisolerad PEM-slang som mynnar ut i havet. Fallhöjden är 1/2-meter.gaidin skrev:
Klicka här för att svara