13 129 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
nya avlopp och vattenrör under huset, något extra man bör komplettera med?
Ska koppla om avloppsrören så dom leds till nya brunnen.
Finns det fiffiga saker som er erfarenhet säger er att man bör ha för underlätta i framtiden?
1. Rens-/spollucka direkt under golvbrunnar?
2. istället för binda upp avloppsrör med spikband så kanske dom ska vara gummiupphängda för minska ljud?
3. Speciella rör, eller klä dom med isolering för minska ljud?
Sen vatten ledningarna.
1. Hur tjock isolering finns det till pem32 slang?
Finns det fiffiga saker som er erfarenhet säger er att man bör ha för underlätta i framtiden?
2. istället för binda upp avloppsrör med spikband så kanske dom ska vara gummiupphängda för minska ljud?
Sen vatten ledningarna.
Under huset? Menar du i en krypgrund eller i en inredd källare?
Renslucka där avloppsstammen går ut ur huset. Alt också spolbrunn så nära pumpbrunnen ute som möjligt. Vid spolning av avlopp vill spolfirmor helst spola nerifrån och upp.
Du kan avsluta varje gren på avloppet med en förgrening och propp i änden så kan du komma åt och spola rensa i framtiden.
Spikband funkar bra. Häng rören i u-formade loopar så att de inte klämms fast då slipper du ev ljud.
Renslucka där avloppsstammen går ut ur huset. Alt också spolbrunn så nära pumpbrunnen ute som möjligt. Vid spolning av avlopp vill spolfirmor helst spola nerifrån och upp.
Du kan avsluta varje gren på avloppet med en förgrening och propp i änden så kan du komma åt och spola rensa i framtiden.
Spikband funkar bra. Häng rören i u-formade loopar så att de inte klämms fast då slipper du ev ljud.
Tack
Har 2 meter hög torpagrund under huset så kan med lätthet pyssla därnere, enda tråkiga är att ta sig genom den lilla ingången, därav har jag inte tagit kort.
U- formade loopar = ?
Jag har byggt badrummet lite dumt, en stor dushkabin som inte kan flyttas på. Klart det går att lyckas få under armen och nå brunnen osv. Men jag hade hoppats på att kunna rensat underifrån istället på något vis. Därav tanken om renslucka nära den golvbrunnen.
Fast och andra sidan så är nog enklast att ta spolslang uppifrån och hoppas på spola bort skit i låset.
Har 2 meter hög torpagrund under huset så kan med lätthet pyssla därnere, enda tråkiga är att ta sig genom den lilla ingången, därav har jag inte tagit kort.
U- formade loopar = ?
Jag har byggt badrummet lite dumt, en stor dushkabin som inte kan flyttas på. Klart det går att lyckas få under armen och nå brunnen osv. Men jag hade hoppats på att kunna rensat underifrån istället på något vis. Därav tanken om renslucka nära den golvbrunnen.
Fast och andra sidan så är nog enklast att ta spolslang uppifrån och hoppas på spola bort skit i låset.
Redigerat:
Ok, isolering på avloppet bör du inte behöva i en torpargrund med en liten öppning och normala ventiler.
Det jag menade med u-formad loop var att du bara fäster spikbandet i taket och sedan ligger avloppsröret löst i den. D v s du klämmer inte åt runt röret, eller spänner fast röret mot reglar o dyl, utan det kan röra sig. Jag har aldrig haft problem med ljud från rören i min krypgrund.
För PEM-slangen skulle jag använda vanlig rörisolering för 35 mm rör. Den är 57 mm utvändigt. Undvik och dra slangen nära ventiler.
Det är ju inget som hindrar att du sätter en renslucka vid din golvbrunn om du tror att det finns risk för problem med rensning senare. Troligen fastnar det mesta skräpet (hår mm) i vattenlåset på golvbrunnen.
Det jag menade med u-formad loop var att du bara fäster spikbandet i taket och sedan ligger avloppsröret löst i den. D v s du klämmer inte åt runt röret, eller spänner fast röret mot reglar o dyl, utan det kan röra sig. Jag har aldrig haft problem med ljud från rören i min krypgrund.
För PEM-slangen skulle jag använda vanlig rörisolering för 35 mm rör. Den är 57 mm utvändigt. Undvik och dra slangen nära ventiler.
Det är ju inget som hindrar att du sätter en renslucka vid din golvbrunn om du tror att det finns risk för problem med rensning senare. Troligen fastnar det mesta skräpet (hår mm) i vattenlåset på golvbrunnen.
Jag har problem med ljud idag gällande min gästtoalett där kröken är precis under golvet, varje liten droppe över vattenlåset hörs. Fast nu med det nya så ska jag bygga röret lägre så hörs nog inget för det gör det inte på övriga ställen där krökarna är längre ner.
Ytan värms av spillvärme från radiatorstammen så det är alltid 6grader därnere under vintern, men jag funderar på isolera dom rören och då blir det kallt. Antingen låta bli att isolera värmestammen eller så får jag isolera kallvattenrören/mätaren. Eller sätta en radiator någonstans.
Ja jag får nog dra rören på väggmuren i mitten som bär upp huset.
Ska man montera stötdämpare på vattenrören vid diskmaskin eller annat?
- Eller är alla såna funktioner mer besvär den dagen det börjar spöka?
Ytan värms av spillvärme från radiatorstammen så det är alltid 6grader därnere under vintern, men jag funderar på isolera dom rören och då blir det kallt. Antingen låta bli att isolera värmestammen eller så får jag isolera kallvattenrören/mätaren. Eller sätta en radiator någonstans.
Ja jag får nog dra rören på väggmuren i mitten som bär upp huset.
Ska man montera stötdämpare på vattenrören vid diskmaskin eller annat?
- Eller är alla såna funktioner mer besvär den dagen det börjar spöka?
Känner igen droppljudet. Har samma fenomen på min toalett. Den är troligen kopplad på den horisontella stammen med ett t-rör.
Du borde slippa droppljudet om du kan vända böjen på röret så att avloppsröret går rakt bakåt från toalettens sits sett. Vattnet som spiller över i vattenlåset gör ju det på den kant som är närmast vattenskålen i kröken. Kan du dra rören på det viset kan det inte droppa utan vattnet följer röret.
Om du upplever att det slår i ledningen när du kör diskmaskinen så tycker jag du ska sätta en dämpare i anslutning till maskinen. Tror inte det är risk för krångel med den.
Du borde slippa droppljudet om du kan vända böjen på röret så att avloppsröret går rakt bakåt från toalettens sits sett. Vattnet som spiller över i vattenlåset gör ju det på den kant som är närmast vattenskålen i kröken. Kan du dra rören på det viset kan det inte droppa utan vattnet följer röret.
Om du upplever att det slår i ledningen när du kör diskmaskinen så tycker jag du ska sätta en dämpare i anslutning till maskinen. Tror inte det är risk för krångel med den.
Rensrör kan man visserligen inte få för lite av men en vid nergången i mark är bra och räcker oftast. Resten kan man ju ganska enkelt komma åt uppifrån huset.Yrrol skrev:Ska koppla om avloppsrören så dom leds till nya brunnen.
Sen vatten ledningarna.
Avloppet hänger du upp med skruvstift och gummisvep. Alt Z-järn och kapad gängstång med M8 muttrar om det ska hänga längre ner än 200mm ovankant. Z-järnen är det ju lättare att efterjustera någon cm upp eller ner än skruvstift.
Svep före och efter alla gren och böjar. Och minst ett svep varje meter på 110mm, minst varje 70cm på 75mm. Undvik 50mm helt om det går.
32slang kan du ju isolera med rörskål typ isover om det är i krypgrunden. Finns 60mm tjocka som är lagerlagda hos tex bevego.
krilleman_215 skrev:Avloppet hänger du upp med skruvstift och gummisvep. Alt Z-järn och kapad gängstång med M8 muttrar om det ska hänga längre ner än 200mm ovankant. Z-järnen är det ju lättare att efterjustera någon cm upp eller ner än skruvstift.
Svep före och efter alla gren och böjar. Och minst ett svep varje meter på 110mm, minst varje 70cm på 75mm. Undvik 50mm helt om det går.
Vilka fördelar är det med skruvstift och gummisvep jämfört mot "u-formade spikband loopar"?
- Bara att det är lättare att justera? Till den grad att kostnaden är värd det?
Du råkar inte ha någon bild att visa så jag vet vad jag söker? Försökte bildgoogla men fann inte rätt.
Använder man spikband-loopar ligger inget stilla. Allt gungar och kan röra sig.
Med skruvstift, alt gängstång & Z-järn, tillsammans med gummisvep sitter allt som berget.
Det är enkelt att montera, inget rör sig, det hoppar inte isär vid en ev högtrycksspolning.
Du kommer inte att bli besviken på att lägga ut en slant för detta kontra spikband!
Med skruvstift, alt gängstång & Z-järn, tillsammans med gummisvep sitter allt som berget.
Det är enkelt att montera, inget rör sig, det hoppar inte isär vid en ev högtrycksspolning.
Du kommer inte att bli besviken på att lägga ut en slant för detta kontra spikband!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
RSK: 3803927pelpet skrev:
Finns hos flera internetbutiker, inte är dom så dyre heller.
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/rorkl-ksb-gummi-m8_10-124-132.html
http://butiken.tumbovvs.se/index.php?route=product/product&path=102_118&product_id=1061
http://vvshandel.se/rorkl-ksb2-gum-m8-m10-124-132-3803927.html