jag behöver lite hjälp med val av prylar (igen)

se bifogad skiss,

från köldbäraren kommer CU22 upp

här har jag tänkt ansluta ett T-rör (löd) med avstick på 15mm till säkerhetsventilen (som följer med nivåkärlet)

vilken är lämpligaste kopplingen från CU15 till säkerhetsventilen? jag är lite osäker på vilken gäng säkerhetsventilen har, gissar på R15 men kan dubbelkolla.

ovanför T-röret fortsätter CU22 upp mot nivåkärlet som jag vet har utv R25

här vill jag få in en kulventil samt såklart anslutningen till nivåkärlet.
vad är lämpligast att använda här? anslutningar samt kulventil

vore tacksam om nån har lust att hjälpa mig, kan ju köra klämringar överallt men det blir rätt dyrt, gissar att det finns möjlighet med lödkopplingar?

MVH

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag körde lödkopplingar, men jag ser ingen skiss?

nu finns skissen med:)

Använd övergångs-nippel/muff för lödning. Alltså löd i ena sidan, gänga i andra.

Om kärlet monteras på högsta punkten behövs ingen avstängningsventil men du kanske vill ha en ändå.

smurfen72 skrev:
Om kärlet monteras på högsta punkten behövs ingen avstängningsventil men du kanske vill ha en ändå.
blir på högsta punkten i köldbärarsystemet, enligt installationsboken ska det vara en ventil både under och över nivåkärlet

thestrut skrev:
typ denna?

[länk]

skjuter man då in cu22 i kopplingen och löder? eller är denna 22 utvändigt, dvs lika grovt som cu22 så man behöver en lödmuff 22 mellan?
Man skjuter in röret i dessa.

thestrut skrev:
skillnaden mot denna då? är denna modell lekande eller vad det kallas?
[länk]
ingen som vet hur denna fungerar? om den är lekande?

MVH

thestrut skrev:
blir på högsta punkten i köldbärarsystemet, enligt installationsboken ska det vara en ventil både under och över nivåkärlet
Jag satte ingen ventil under burken hos mig den fyller ingen funktion och över burken har jag en bilventil så jag kan trycksätta kärlet om man vill. Bilventil finns på rinkaby rör.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det är en lekande unionkoppling du kan dela på utan att vrida inkommande rör.
Med vänlig hälsning /M

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Säkerhetsventilen har utv r15
Där klämringen sitter ska spillröret anslutas, 15mm
Kan man inte ha en klämringskoppling även på andra anslutningen? Den är ju konisk som syns på bilden, men den har ju även en o-ring, vad rekommenderar ni för anslutning här till cu 15?

image.jpg
Skapa konto

Finns ju övergångar till klämring. Men behöver du spill ledning det ska inte komma nått ur säk ventilen men står vp i fin rum kanske den bör kopplas in utifall att.

Krilleman
Köldbärare skulle jag rekommendera att du löder!

Vad har du för värmepump?

Nivåkärlet ska väl endå sitta i ovankant på värmepumpen enligt bild 1, och säkerhetsventilen brukar man väl sätta i ovankant på kärlet likt bild 2.

VP.png

VP2.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.