Vatten & Avlopp
Patrick E: Svaret beror på vad det är för problem med vattnet. Omsättningen samt nederbörd påverkar. Nederbörd påverkar bl a humus och bakterier. Har brunnen stått oanvänd över vintern kan det vara bra att ha en hög omsättning av vatten när den tas i bruk igen på våren. Som Mattias skriver så kan ett högt vattenuttag försämra vattenkvalitén om man får in relikt saltvatten.
nioiku: [bild] Hallå där ute! Jag är ute efter vattenuppsamlare med pip för påkoppling av slang. Vet någon var man kan finna nya? Samma/liknande? Brukar finnas i tunnlar, bergssalar mm och fångar upp droppande vatten. Tacksam för svar!
laufera: Jag väntar på nu på leverans från evbutiken. Köpt LK brickor, klammer och spikskydd.. Nästa gång väljer jag Roth's system( har dock inte sett Uppnor's produkter live). Jag har sett en demonstration av deras snabbkopplingar o det ser väldigt smidigt ut..
Bertram: Jag har problem med ytvattenläckage i en borrad brunn.Borrhålet mynnar i en "brunn" på ca 4,5m djup och järnröret är förlängt med ett plaströr (muff emellan) till ca 2m under marknivå. Grundvattnet är stundtals under året så högt att brunnen fylls och det rinner rakt ner i borrhålet. Detta har jag åtgärdat för två år sedan med en dränkbar pump som tömmer ut grundvattnet. Men
laufera: Jag håller med både att det är suspekt och att 10cm räcker. Tack för dina svar.
Carl-Henrik: Kolla på Björnfilter, finns olika insatser du kan använda beroende på vad du vill filtrera.
mikewse: Nej inte jobbigt alls, vridande på min känns som en vanlig kran och efter några varv öppnar den flödet. Jag vågar vrida 2-3 varv till och flödet är fortfarande på, sedan vågar jag inte vrida längre då vredet börjar kännas löst. Min Nibe varmvattenberedare är från 1968 så min installation kan alltså vara jämngammal med det ;-)
Novisfixaren: Jag länkade fel jag har givetvis en sådan här och inget annat: http://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-15/?select=true Hängande ventiler blir det väl inte tanken är ju att ventil skall monteras direkt på varmvattenberedare sedan PEX. Är det inte ok med PEX till vattenberedaren måste det vara halvhårda kopparrör? Tanken är nu att köra koppar överallt förutom "inkommande"
cpalm: Lite återkoppling; Bestämde mig för att inte göra ett jätteprojekt av detta och börja med att byta kopplingen. Mycket riktigt satt den en 15-12 förminskning i röränden. Inga tecken på sprickor eller annan förklaring till läckaget annat än att den yttre ringen på föminskningen lossnade misstänkt lätt, men det kanske skall vara så? Gjorde rent och bytte till en 15-12 halvkoppling
Roland112: Jag har ett hus byggt på 90-talet som från början haft traditionell frånluftsvärmepump. Hela huset har från början haft vattenburen uppvärmning i radiatorer och på nedervåningen har vi även vattenburen golvvärme. 2007 installerade man istället luft/vattenvärmepump. På denna kan jag ställa vilken framledningstemperatur jag vill ha. Det jag dock saknar är att jag inte kan ställa
simpo: okej! Så var ska jag placera det lättast isåfall? det är ju i köket som det inte vill fungera men ska jag lägga den där upp emot bänken så högt det går bara eller?
Differentialen: [citat] Så det är priset som gör att man vanligen använder PP-rör i villor? PP-rör verkar också klara uppåt 100 grader. Det ställe där man i villor har bäst nytta av gjutjärn eller rostfritt är nog i köket där man ibland kanske heller kokhett vatten ner i avloppet. En annan intressant fråga är vilket material som klarar roterande avloppsrensare bäst. Ett nytt gjutjärnsrör
Differentialen: [citat] Jag är inte fackman, så jag vet inte. Jag vet bara att det är kopparrör och att de har litet (mjuk) isolering kring sig med papper utanpå. Rören är av samma datum som golvet, alltså år 1968. Är det skillnad i livslängd eller möjlighet att bocka upp dem mot väggen för skarvning?
Läckan: Felaktig montering av blandaren fyllde sakta upp ytterröret och det röret visade sig vara skadat i plattan. Allt är tort och (halvdant) renoverat men röret kunde/ville de inte åtgärda. Att fråga en mäklare kan ev ge en värdering men jag bör nog höra med flera för att få en bedömning som närmar sig sanningen.
kulle: Finns betonghandslip att hyra, se till att ha en bra dammsugare oxå till det.
jnel: Tack Claes! Tror du har rätt i att pumpen är placerad i utsläppsbrunnen efter att anläggningen blivit godkänd. (Ska ringa kommunen för att få tag i papperna) Har hittat en checklista på nätet och nu undersökt alla brunnar, spridningsrör och dräneringsrör. Och allt verkar OK. Eftersom pumpen förmodligen är installerad efter godkännandet och att alla vattennivåer, klarhet osv.
richardtenggren: Jo det hade jag läst på om att var viktigt innan:) Okej, tack för infon, det ska jag göra!:)
Krilleman: En sak som man inte ska snåla på när man bygger om hemma är rörmokeriet! Köp ordentliga produkter med svenska monteringsanvisningar som är certifierade enligt säkervatten. Det blir dyrare, men väldigt mycket lättare att få ut försäkringspengar när problem uppstår! Tips :thumbup:
Krilleman: Ventilen är av typen kilslidsventil. Alltså modell sämre. Ersätt med korrekt vattenmätarkoppel! [bild] Kolla med ditt vattenverk vad dom förskriver! Och som redan nämnts så har du antagligen asbests i isoleringen vid ventilen, böjar och avslut. Bör saneras av saneringsfirma, men man får göra det själv också i egenskap av privatperson. Dock är det inget jag själv rekommenderar,
Strip: Ja, det ska kopplas på kommunens stamledning. 5-6 bar tycker jag låter rimligt, min egen pump idag släpper vid 4,5 om jag minns rätt. Men flödet då? Det är ju trevlig om det kommer vatten i mina kranar, även om grannen skulle få för sig att borsta tänderna samtidigt :)
Dallastower: Har nyligen köpt ett hus från -45 och vi planerar att inom några månader påbörja en helrenovering av tvättstuga/duschrum i källaren. Funderar på om innan dess bör passa på att spola/filma avlopp ut till gatan för att se om några åtgärder kan behövas där? Avloppet är från -74. De vi köpte huset av påstod att golvbrunnen i duschen dränerade dåligt, men det är ingenting vi
Avemo: Att det droppar genom säkerhetsventilen är normalt. Beredaren fylls på med kallt vatten som expanderar när det värms. Det får då inte tryckas tillbaka i tillröret. Därför finns en backventil och det droppar lite genom säkerhetsventilen. Att det inte gjorde det förut kan bero på flera saker. Om det var lägre tryck och högre syrehalt i vattnet förut kan det ha bildats en luftficka
Claes Sörmland: [citat] Vissa kommuner har resonerat så här vad gäller dimensioneringen och gör det kanske av okunnighet fortfarande? Domar i Mark- och miljööverdomstolen har tydligt visat att kommuner inte schablonmässigt kan begära att det ska byggas avloppsanläggningar för 5 personekvivalenter när den faktiska belastningen är en annan. Att detta gör handläggningen, tillsynen eller
Patrick E: Vattnet expanderar när det värms upp. Detta kan göra att säkerhetsventilen öppnar.