Hej,
Kom till sommarstugan i går kväll och kan konstatera att vi inte har något vatten. En av de tre faserna till djupvattenpumpen har löst ut.

Kollar först att tryckvakten är ok vilket den är. Motorskyddet löser inte ut utan det är en av de tre fasernas säkringar innan dess. Slår jag på den igen så löser den omedelbart ut igen. Det är kortslutning någonstans.

Vad kan det ev vara för fel på motorskyddet? Jag kan försöka dra upp pumpen ur brunnen med men hur kan jag felsöka den? Vad annat finns att kolla?

Motorskyddet behöver det inte vara något fel på. Det är ett skydd mot överbelastning, men inte kortslutning. Vid kortslutning löser säkringen långt innan motorskyddet.

Du kan mäta om det är kontakt mellan två faser eller mellan någon fas och jord. Det är inte säkert att det går att hitta något fel med en vanlig multimeter. Det skulle kunna vara en skada på kabeln till pumpen, men det kanske inte är så troligt. Jag ger allmänt en ganska dyster prognos åt motorer med kortslutning.

Prova med att försöka sektionera elmatningen till pumpen. Koppla bort allt efter motorskyddet och testa om säkringen löser. Fortsätt på samma sätt med tryckströmbrytaren om säkringen inte löste ut när du brutit matningen vid motorskyddet. I regel finns det en kopplingsplint i toppen på borrhålet. Är allt ok fram dit ligger felet i kabeln ner till pumpen eller i pumpen. I denna punkt kan du också mäta resistansen mellan faserna och mellan faserna och jord.
Tänk på att bryta strömmen när du kopplar och mäter samt märka upp och notera hur ledarna är anslutna i respektive punkt.

Tack... Har gjort delar av det där. Kopplade förbi tryckvakten och allt ok där. Kopplade aldrig ur motorskyddet, men öppnade och konstaterade att allt satt fast och inget var bränt.

Vad gäller pumpen i borrhålet har jag dålig koll på detaljerna. Det sitter en 3mm wire som pumpen sitter fast i. Denna wire är slak så pumpen hänger uppenbart inte fritt nånstans där nere.. En meter ner finns genomföringen till det vattenrör som går under mark in till huset. Strömmatning kommer uppifrån. Av uppenbara anledningar finns naturligtvis ingen ström här eftersom säkringen löst ut.

* Det är bara en fas som löser ut
* När man tvingar igång allt på bara två faser brummar det i 10 sek i motorskyddet och sedan slår någon sorts brytare ljudligt av. Inte en droppe vatten pumpas dock upp.
* Anläggningen är ganska precis tio år gammal och vi har inte haft något liknande problem tidigare.

Du har kortis mellan din fas och jord. brummet du hör är typiskt när man tvingar en motor att gå på två faser. Om du har möjlighet att mäta så ska du inte ha kontakt mellan alla faser och jord. Men jag sätter min peng på pumpmotorn. Allt tyder på det. Tyvärr eftersom det är den dyraste och krångligaste prylen att byta. Finns också en minimal möjlighet att en råtta gnagt på kabeln, men det är lika illa om det är en djupbrunn.

Quando skrev:
* Det är bara en fas som löser ut
* När man tvingar igång allt på bara två faser brummar det i 10 sek i motorskyddet och sedan slår någon sorts brytare ljudligt av. Inte en droppe vatten pumpas dock upp.
Även om en motor kan gå på bara två faser så kan den inte starta så. Det enda du visar med det testet är om motorskyddet fungerar. Och det gjorde det tydligen. Du åker nog på att lyfta upp pumpen.

Jag tycker det låter sannolikt. Jag förstår dock inte hur man får upp pumpen. När jag drar i Wiren kan jag precis rubba den om jag tar i. Vågar dock inte dra mer av rädsla att förstöra nåt. Hur långt ner ligger pumpen. Jag vill minnas att vårt borrhål är 46 meter och så djupt ligger väl den knappast? Jag kommer ju inte åt genomföringen under marken uppifrån men så länge den ligger "i vägen" kan jag väl inte dra upp någon pump underifrån? Måste man gräva upp ner till genomföringen?

Nu inser jag min begränsning och kommer att låta sakkunnig få fixa det här när det inte räckte med lite el-fixande. Är dock nyfiken på hur man faktiskt byter en sån här pump som man verkar ha så svårt att komma åt.....

Det är ju bättre att mäta direkt på motorkabeln där den kommer upp före man håller på och drar upp pumpen.

Protte

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Det är jag med på. Problemet är väl att om tryckvakten o motorskyddet lever så är själva pumpen misstänkt skurk, men ja, det bör absolut mätas så långt fram man kan komma åt ifall nån råtta gnagt nån stans eller så.

Fortfarande begriper jag dock inte hur man normalt kommer åt pumpen och hur den sitter fast?

Om genomföringen till slangen ner till pumpen sitter i sidan av foderröret i borrhålet finns det en gänga i den där man skruvar i en gängad stång för att lyfta upp pump och slang.

kulle
Och röret ska ha gänga R25

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.