har haft lite bekymmer med vattnet, har råkat tömma brunnen ett par gånger vid bevattning, vilket har fått mig att börja fundera över brunnen.
det är en grävd brunn med ett grovt rör i mitten, vattennivån i det röret ser man att det ligger minst en meter lägre än nivån i brunnen, kollade med ett snöre med en tyngd i änden och det verkar vara ca 5 meters vattendjup i röret innan man når botten, vattendjupet i själva brunnen har legat på 1,5 - 2 meter ungefär, fast det verkar variera en del.
brunnen är nog runt 5 meter djup uppskattningsvis.
vad är det grova röret i brunnen till? är dett borrad brunn? varför är nivån lägre i röret? ska det vara någon förbindning mellan rör och brunn som blivit täppt?
röret verkar vara ca 5m djupare än brunnen, kan det ha blivit tilltäppt och behöver rensas på något sätt?
det är ju en gammal brunn och jag vet inte hur det är tänkt att fungera, ska vatten komma upp från röret och fylla brunnen?
man kan se på cementringarna att vattennivån har varit 4-5m i brunnen, men när det var har jag ingen aning om.
kan man på något sätt fixa så brunnen fylls fortare så man inte riskerar köra torrt i vattenpumpen?
ner och gräva? ta ut en spolbil?
det är en grävd brunn med ett grovt rör i mitten, vattennivån i det röret ser man att det ligger minst en meter lägre än nivån i brunnen, kollade med ett snöre med en tyngd i änden och det verkar vara ca 5 meters vattendjup i röret innan man når botten, vattendjupet i själva brunnen har legat på 1,5 - 2 meter ungefär, fast det verkar variera en del.
brunnen är nog runt 5 meter djup uppskattningsvis.
vad är det grova röret i brunnen till? är dett borrad brunn? varför är nivån lägre i röret? ska det vara någon förbindning mellan rör och brunn som blivit täppt?
röret verkar vara ca 5m djupare än brunnen, kan det ha blivit tilltäppt och behöver rensas på något sätt?
det är ju en gammal brunn och jag vet inte hur det är tänkt att fungera, ska vatten komma upp från röret och fylla brunnen?
man kan se på cementringarna att vattennivån har varit 4-5m i brunnen, men när det var har jag ingen aning om.
kan man på något sätt fixa så brunnen fylls fortare så man inte riskerar köra torrt i vattenpumpen?
ner och gräva? ta ut en spolbil?
Spontant finns det två tankegångar. Dels att det är spets eller likande, som genom ett högre tryck längre ned har fyllt den stora brunnen.
Den andra tanken är att sugslangen egentligen ska ligga i det lilla röret, men har blivit felmonterad någon gång.
Rörtypen på det mindre röret typer på borrat eller pålat.
Hur ser det ut om du tittar ned i cementrören undertiden du tappar ut vatten så snabbt som du kan. går det att se rörelser på vattnet?
Den andra tanken är att sugslangen egentligen ska ligga i det lilla röret, men har blivit felmonterad någon gång.
Rörtypen på det mindre röret typer på borrat eller pålat.
Hur ser det ut om du tittar ned i cementrören undertiden du tappar ut vatten så snabbt som du kan. går det att se rörelser på vattnet?
Jag ser inte vattnet i röret. Testade att fylla brunnen med slang då rann det över i stålröret och försvann. Kan inte fylla det hur jag än försöker. Kan det va något slags bräddavlopp? Har tömt brunnen ner till sanden ca 6 m o där nere fortsätter bara röret ner.
Kanske kan prova de men röret ligger c:a 2 m ner från locket i nivå med angränsande husets dränering så det är lite krångligt att se ner i det men det sväljer även allt vatten om jag pumpar ner direkt i det från dränkbars pumpen jag testat med.
Klicka här för att svara
![DSC_0470[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/42/42440-ca5f997d1a6148ac75b6e6abc32f5084.jpg)
![DSC_0466[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/42/42441-3b1e493c4c8160b1c15c92b7f6f689c6.jpg)