Y
Patrick E skrev:
Känner igen droppljudet. Har samma fenomen på min toalett. Den är troligen kopplad på den horisontella stammen med ett t-rör.
Du borde slippa droppljudet om du kan vända böjen på röret så att avloppsröret går rakt bakåt från toalettens sits sett. Vattnet som spiller över i vattenlåset gör ju det på den kant som är närmast vattenskålen i kröken. Kan du dra rören på det viset kan det inte droppa utan vattnet följer röret.
Såhär ser det ut. Jag kommer nog förlänga så det är 40-50cm rakt ner mellan golvanslutningarna och 90böjarna. Sen funderar jag om det räcker med nya 90 böjar, om den plasten är tystare idag än mot rören som är 34år gamla, eller om jag ska köra dubbla 45 för få mildare svängar för minska droppljudet.
DSC_0552.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Beträffande vattenröret så spelar det nog inte så stor roll. Men sätt den på innerväggen om det skulle dra kalluft från kanten. En krypgrund har väl nästan alltid samma temp i hela utrymmet? Skulle det läcka så sprutar det friskt!

Avloppen som är 110 ska alltid ha dubbla 45º i dessa lägen som du har på bild!

Y
Bland det nydragna (av en firma) så sitter det en långdragen mjukare 75mm 90gr böj, direkt under golvet.

Ses dessa som jämförbara med att ha dubbla 45or?

Har ingen bild på den, hittar inte varken i ahlsell eller bildgoogle så dom kan inte vara för vanliga.

Krilleman
På just 75mm rör spelar det ingen roll med dubbla 45º eller 88,5º böj, Du har antagligen långböjar på din befintliga anläggning.

2817-4-2830175.jpg
Skapa konto

Y
På mitt 110 rör som kommer in genom muren så ska jag sätta en 15 grader dubbelmuffvinkel.

Nästa rak-rör jag sätter i den 15 grader böjen hade jag behövt vinkla några grader till. Är det okej eller något man inte bör göra? Kanske inte finns spel nog att kunna göra detta?

Hade kanske behövt 20grader egentligen.

Krilleman
Lite spel finns det, kör på!

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Enligt http://husagare.avloppsguiden.se/ledningar.html

så ska det vara 2% lutning.

Kan jag då ta mitt vattenpass som är 66,35cm långt och räkna ut att 2% motsvarar 1,3cm.
Luta den 1,3cm och se var bubblan är, märka ut det.. Och köra detta på varje rörbit jag monterar.

Eller måste jag mäta höjden på inkommande rör, lägga till 2% på det sen gå till den tänkta änden, och på något vis märka ut den nya höjden, och sen lyckas drar rören dit.

[edit] fast det ska väl vara grader egentligen...

Redigerat:
Krilleman
1cm lutning för varje meter rör oavsett dimension är en bra regel.

Alltså så kan du ganska lätt montera alla klammer på rätt höjd innan du monterar rören.

Y
Har hängt upp 3x3meter rör nu på min blivande stam vilket var besvärligt med dom delar jag köpt.

Börjar få smått ångest nu när jag klurar på om det var fel att köra på 2cm/meter fall på stammen. Egentligen tror jag att jag har pyttelite mindre än 2cm, inte mer iaf.

Så läste jag massa sidor som givetvis säger olika. grävare pratar 2cm... random sidor säger max 1cm.. avloppsguide säger 2cm för lågförbrukare...

Rinkabyrör:
Enligt nybyggnadsreglerna skall det vara följande dimensionering och fall.
Tvättställ 50mm rör, 2cm fall/m.
Diskbänk 50mm rör, 2cm fall/m.
Golvbrunn 75mm rör, 1,5cm fall/m.
WC 110mm rör, 1cm fall/m.
Men dom nämner inte stammen...

Ska jag köra vidare på strax under 2cm lutning eller ska jag ta ner gängstängerna och göra om så det blir 1cm...

Krilleman
Det är inte kärnfysik att hänga upp ett avlopp. 1cm/m funkar alltid. Kör du på 2 spelar så spelar det ingen roll.

Y
Gamla rören använde 90 svängar överallt, såsom bild 2...
Är det rätt att göra ett vertikalt fall, eller är det bättre att göra ett vinklat såsom 3an?

jfghfhfgh.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.