Höjden av otur! Köpte en ersättningstoa, en Ifö Cera 3800 på Jula, till ett badrum som fungerar, men vi vet ska renoveras om ett par år (med andra ord, man köper inte den dyraste toan på marknaden). Den gamla läckte vatten från cisternen och strulade dessutom med spolningen.

Monterat och klart såg allt bra ut, men vi hann bara precis driftsätta toan, så börjar den "vissla"! Det låter liksom om flottören inte lyckas stänga av helt och det går att se ett visst läckage ner i skålen. Det är ett ganska högt ljud, rejält störande. Dessutom kommer läckaget på sikt ge missfärgning av skålen (vi har lite järnhaltigt vatten).

Normalt om man har en felaktig pryl tar man tillbaka den och byter till en ny. När man har silkonlimmat fast stolen i klinkergolvet vete katten vad man gör? Tips om felsökning mottages tacksamt.

Kontakta Ifö sanitärs kundservice direkt, de brukar kunna avhjälpa de flesta felen direkt eller skicka dig delar för utbyte om det behövs.

Hade andra ärenden förbi Jula idag, så jag ställde frågan hur de tyckte att jag skulle hantera problemet. "Finns inga reservdelar (hos Jula), så du får komma in med stolen och byta den." Precis det svar jag inte ville ha. Ska se om jag får tummen ur och tid att ringa Ifö direkt.

Jag har god erfarenhet av att ringa IFÖ i ämnet. I mitt fal en IFÖ sign, men det är säkert samma mekanism. Om jag minns rätt kunde man byta delen utan verktyg.

norrbottenstorpet skrev:
Hade andra ärenden förbi Jula idag, så jag ställde frågan hur de tyckte att jag skulle hantera problemet. "Finns inga reservdelar (hos Jula), så du får komma in med stolen och byta den." Precis det svar jag inte ville ha. Ska se om jag får tummen ur och tid att ringa Ifö direkt.
Visste väl att det var någon nackdel med att limma fast toastolen. :-)
IFÖ borde ju annars inte vara något problem att få utbytesdelar till. Det finns ju mer udda märken.
Är flottören rätt inställd så cisternen inte överfylls? Det ska sluta låta om man lyfter flottören. Eller läcker det i bottenpackningen? Annars är det ventilen för inkommande vatten som är otät. Klart det ska funka direkt från butik men Jula kanske får köpa det som fastnat i IFÖs slutkontroll billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.