S
Jag håller på att bygga en liten kasun framför källarfönster, funderar på om en spygatt av plast samt ett sånt där vitt 50mm plaströr är OK att gjuta in i betong o sen gå i marken en meter eller så. Det är det enda jag kan få tag på just nu så det är därför jag undrar.

Är plaströret tillåtet att gjuta in i betong?

S
thomas33 skrev:
Är plaströret tillåtet att gjuta in i betong?
inte den blekaste :O

S
Funkar en sån där plastbrunn att ha utomhus då? Den är såklart tänkt för inomhusbruk, den kommer inte bli utsatt för sol, däremot för kyla.

Vita plaströr brukar inte vara godkända, men Biltema har grå rör 50 mm, som får gjutas in och användas även utomhus. Har du dem nära, så kanske det är ett bättre alternativ.

S
thomas33 skrev:
Vita plaströr brukar inte vara godkända, men Biltema har grå rör 50 mm, som får gjutas in och användas även utomhus. Har du dem nära, så kanske det är ett bättre alternativ.
Nu när jag tänker efter så var det nog dessvärre 32mm rör från spygatten, lär bara vara vita rör som gäller då. Vad händer med röret om man gjuter in det?

Plasten som brunnen är gjord av, tål den svensk vinterkyla?

Troligen inte testad och därmed inte godkänd. Risken är nog vid tjällossning, att röret då spricker vid kanten på kassunen och vattnet sipprar ned där, istället för en meter längre bort.

Krilleman
Spygatt i plast utomhus är nog inte godkänt. Finns bara beskrivet som inomhusmontage.

Gråa avloppsrör finns från 32mm och upp till 160mm,
http://vvshandel.se/32x2-0m-wafix-pp-ror-m-muff-2830415.html

Men även fast du tänkt använda spygatten är 32 så sätt en förminskningar upp till 75 för att undvika framtida stopp!

Vissa vita rör 32-40-50 är godkända för ingjutning. Tex faluplast.

S
röret ska bara gå från framkant på kasunen o 2 meter rakt fram, för att sen mynna i en liten stenkista, jag är övertygad om att vattenmängden kommer vara försumbar även vill hällregn då taket på huset tar bort mkt av det vatten som skulle hamna i kasunen.

Går röret av är det ju ingen höjdare däremot, då får jag ju inte iväg det någonstans :S

Jag är inte jättreintresserad av att det ska bli godkännt, det är bara en kasun vars enda uppgift är att få bort vattnet från fönstret, inga tätskikt och såna saker, läckage på några droppar spelar heller ingen roll. Det jag funderar på är om brunnen t.ex inte alls tål kyla o spricker totalt efter första vintern, det vore tråkigt.

Krilleman
Nja, tex purus brunnen är ju gjord i PP. Samma material som avloppsör. Så en sådan borde rimligtvis hålla.

Vilket märke har du på din spygatt?

S
Behövs det egentligen en spygatt?
Räcker det inte att röret går horisontalt in i nederkanten på sidan av kassunen. Då finns chans att rensa, om det kommer löv och annat skräp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.