Vatten & Avlopp
SueCia: [bild] Här har du resultatet av en sönderfrusen vakumventil på avloppsavluftningen... Det där hålet uppstod över en vinter.
mrstef: [citat] Jag kikade rundor lite, (Kickspace mfl), men det billigaste jag hittade var isåfall http://billigaelement.se/flaktkonvektor.html för 3900kr, och då ingick ändå inga anslutningsslangar, så jag hade haft samma problem ändå. Men yes, grejjorna är inhandlade och ihopbyggda. Skall bara anslutas. Kommer att kosta ca 1500kr totalt.
corre: Vet du något om brunnen? Det finns två vägar. Dels en traditionella med en komplett jetpump. http://emspump.se/main/page/41/productgroup/51/subcategory/156/product/856 Dels en dränkbar pump för grunda brunnar, och en hydrofor i huset. http://emspump.se/main/page/41/productgroup/49/subcategory/336/product/1247 http://emspump.se/main/page/43/productgroup/52/product/1076 Oavsett så ska nu byta
corre: Om det är fastlåst i mark så fungerar det billigare alternativet utan problem. Det går att borra ett 40hål i en plugg och sätta en gummibussning också, så slipper man köpa fler delar än nödvändigt. Men jag hade nog valt en 110plugg och en plastkoppling med kontramutter om det finns tillgängligt, ingen risk att en gummikoppling kryper... Priset blir detsamma typ.
corre: 15mm räcker mer än väl för att mata ett badrum. Det är badkaret som är den stora förbrukare, och den kör man (oftast) inte samtidigt som en potentiell dusch i samma utrymme. Fördelen med 15mm är att fördelarna för badrum är byggda så det passar fint ihop. Vatette rekommenderas där!
Atom: Såga runt hålet. Kör in handen och känn. Fukt? Ut med isoleringen. Du kan använda liten kupevärmare för att få plats. Min son värmde ca ett dygn. 6 t sida. Blev snustorrt.
Fredrik Gauss Andersson: Nu har det hänt en del. Och sedan har det stått stilla igen. Byggarna hittade äntligen vattenläckan när de sågade av stammen och filmade upp längs med röret. Läckan åtgärdades snabbt. Sen har det inte gjorts mer än att ställas in en en avfuktare och att golvet sågats upp på ett ställe för att inspektera. Jag har själv fått ta initiativ och kränga bort en del av stänkskyddet,
lordi: Ett tips, kolla så att maskinen tål att kopplas på varmvatten. Ibland står också en max temperatur på vattnet om den klarar vv.
Krilleman: Problemet med VVS är ju att det är lättare att veta lite om allt när man har snart två decenniers erfarenhet... Tyvärr är den produkten svårköpt på Biltema! ;)
MadModder: [bild] Nu var det dags igen, på två ställen samtidigt. Den här gången på två avstick. Dessa har gjorts genom att kraga upp hål och lödit avsticket. Lilla röret har dock inte fått de två stoppbulorna mha knastertång så röränden sticker in i stora röret. Det får det inte göra alls. Här ser man tydligt att virvelströmmar ätit upp kopparen. Samt att stora röret (22x1,0) i
anders07: [citat] Jag har lärt mig att det är tvärtom, mässing (PRK) om det finns frysrisk. Är det trångt och svårt att komma åt så kan du även isolera med byggskum runt/ovanpå slangen.
Pingels: Nja, just den plastratt/vredet jag söker är tyvärr rätt ovanligt - plastratten fästs med en skruv till skillnad från de på K-rauta (liksom Bauhaus, Jula, ClaesOlsson mfl) som istället knäpps fast invändigt kring någon form av led. [citat]
Kalmarkille: Bör ju uppdatera med orsak och felavhjälpning förstås, efter alla goda råd i tråden. Hantverkaren som installerat duschkabin och slangkopplingar hade använt något annat än en gummipackning i kallvattensutloppet i blandaren. Denna "packning" hade halvt lösts upp och satt sig på tvären. Nu med riktig packning flödar det fint igen.
-MH-: [bild] Så här ser det ut. Bänken skall bort och en vask skall in i hörnet eller en bit ut snarare. Expansionskärlet är lite ivägen. Sätta ballofix på den horisontella dragningen av rören, ungefär där den lösa kabeln korsar? Enkelt att justera in rören så de ansluter blandaren rakt ovanifrån sedan?
Frag: Hej. Min bifogade ritning är över avloppet och rums indeln. i källar/souterräng planet i vår enplansvilla. Jag har egentligen fler frågor. Vi planerar att ev. skapa en "gästlägenhet" (långväga gäster som stannar längre perioder ofta) källar/souterrängplanet (se grön markering på bif. ritning). Dock känner vi att vi inte vill bli beroende av ett wc/bodel och att lösa det med ett
Amrich: Grymma tips! Jag köpte en en bordsgenomföring på biltema. Jag borrade håll och gängade. Jag hittade någon lämplig packning i garaget! Jag har testat fylla vatten och det är helt tätt! Tack för hjälpen!
F_man: Om man inte har tur (otur?) och det är någon läck/krypström någonstans, har man en tång är det sådan liten insats att kolla.
kulle: Är lite osäker men har för mig att den fyrkantiga delen på en 1/2 tums spärrnyckel oxå passar.
Odjuret: Nu är jag ingen expert... Men jag har fått för mig att problem med avluftningen ger andra symtom... T.ex att vattnet sugs ur golvbrunnen om man spolar i toaletten. Men det kanske kan ge en liknande effekt... Det låter snarare som att det inte är tillräckligt bra lutning på rören?
Kendal Seven: Hej Står i valet av köksblandare och har funnit ett par sjyssta av märket Strand, det som tilltalar mig är deras design samt att det är helt tillverkade i rostfritt och inte har några plastdetaljer, vilket jag fått höra skall vara bra då många reklamationer har med plastdetaljer att göra. Någon som har erfarenhet av deras köksblandare? Hittar inte mycket recensioner eller trådar
Patrick E: Beroende på vad du har för typ av vattenfilter kan det vara så att tryckströmbrytaren måste sitta där den sitter i förhållande till hydropress och filter. Jag skulle ha flyttat rubbet ut i garaget kopplat exakt som det är nu.
mikaelsand: Jag har varit i kontakt med två firmor inom södra Stockholm kring tätning av min grävda brunn. Den är c:a 6 meter djup och behöver rengöring och tätning. Jag har fått en offert och beställt från en av firmorna men han dök aldrig upp på den avtalade dagen så dem kan man glömma att ta in igen. Grejen är att jag inte kan hitta någon mera firma och har friska pengar till den som vill
Anselius: Jo jag försökte hitta det men det verkar som att Ikea har en egen lösning inuti blandaren för de andra jag hittade var för stora:-/
studentroland: [citat] Very good...::beer:
Krilleman: [citat] Nej, om det är så så skulle ju även vanliga prisolrör från "förr" vara hårda nu.
Oldboy: Bakterier brukar kunna bero på att det kommer in ytvatten, och särskilt om det är gammal betesmark. Borde inte vara så farligt i skogsmark. Kanske har det redan minskat pga att ni använt vattnet. Det mesta annat behöver nog filtreras bort. Gammal sjöbottenlukt = svavel? Svavellukt går att få bort genom att lufta vattnet.
nikasp: Jag låter den snurra ett bra tag när vi kommer dit imorgon då så får vi se!
Patrick E: Svaret beror på vad det är för problem med vattnet. Omsättningen samt nederbörd påverkar. Nederbörd påverkar bl a humus och bakterier. Har brunnen stått oanvänd över vintern kan det vara bra att ha en hög omsättning av vatten när den tas i bruk igen på våren. Som Mattias skriver så kan ett högt vattenuttag försämra vattenkvalitén om man får in relikt saltvatten.