8 640 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Behålla gammal hydrofor eller byta till pressautomat
Har just fått ett nytt borrhål (ca 100m) och det ska kopplas in en sänkpump som ersättare till min gamla ejektorpump. Nu har vi en gammal galvad hydrofor på kanske 300L från 70-talet, som fungerar och ser ut att vara i bra skick. Denna behöver vi tömma för att få in ny luft ca en gång om året och det tycker vi funkar bra.
Hanterverkaren förespråkar dock att vi byter ut hydrofortanken mot en pressautomat. Han gissade att den är på ca 50L. Argumentet var att hydroforer är utdaterade och att folk inte sköter luftningen tillräckligt så det sliter på pumpen.
Vår främsta orsak till tvekan är att vid strömavbrott finns inte lika stor vattenreserv med pressautomaten. Dessutom har jag hört att närvaron av luft i hydroforen har en positiv effekt på vattenkvaliteten genom avgasning. Jag gillar dessutom bra saker som håller länge. Plats har vi, så det påverkar inte beslutet.
Men jag vill gärna höra kunniga åsikter om detta. Är det dumt att behålla en så gammal hydrofor? Finns det andra fördelar med en pressautomat?
Hanterverkaren förespråkar dock att vi byter ut hydrofortanken mot en pressautomat. Han gissade att den är på ca 50L. Argumentet var att hydroforer är utdaterade och att folk inte sköter luftningen tillräckligt så det sliter på pumpen.
Vår främsta orsak till tvekan är att vid strömavbrott finns inte lika stor vattenreserv med pressautomaten. Dessutom har jag hört att närvaron av luft i hydroforen har en positiv effekt på vattenkvaliteten genom avgasning. Jag gillar dessutom bra saker som håller länge. Plats har vi, så det påverkar inte beslutet.
Men jag vill gärna höra kunniga åsikter om detta. Är det dumt att behålla en så gammal hydrofor? Finns det andra fördelar med en pressautomat?
Har ni möjlighet att inspektera insidan via en lucka? Kan vara värt att göra det innan beslut.
Även om den är galvad så fälls det ut partiklar som fastnar, och i vissa fall har galvet fallet bort och rosten taget sin plats.
Även om den är galvad så fälls det ut partiklar som fastnar, och i vissa fall har galvet fallet bort och rosten taget sin plats.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 049 inlägg
IOM att ni verkar kunna sköta det med luft så blir anledningen att byta mindre.
En hydropress måste också luftas, inte lika ofta men likväl.
Gummiblåsan i en hydropress håller inte lika länge som en hydrofor.
Men (skaffa en ny packning till manluckan först) öppna manluckan och se hur rostig den är.
Säkert en massa gojs i botten men trösta dig att det har ju inte kommit ut i kranen.
Protte
En hydropress måste också luftas, inte lika ofta men likväl.
Gummiblåsan i en hydropress håller inte lika länge som en hydrofor.
Men (skaffa en ny packning till manluckan först) öppna manluckan och se hur rostig den är.
Säkert en massa gojs i botten men trösta dig att det har ju inte kommit ut i kranen.
Protte
Håller med prototypen. Öppna och gör rent i bef hydrofor.
Byt den dag den börjar läcka och välj den dagen i så fall en så stor hydropress som möjligt med tanke på vattenreserven vid strömavbrott.
Min hydrofor från 1978 började läcka i en svets förra sommaren och det var just ner i botten där all gegga hade samlats.
Byt den dag den börjar läcka och välj den dagen i så fall en så stor hydropress som möjligt med tanke på vattenreserven vid strömavbrott.
Min hydrofor från 1978 började läcka i en svets förra sommaren och det var just ner i botten där all gegga hade samlats.
Vår hydrofor är från -74 eller -75, jag rengjorde den för några år sedan. Gegga i botten men det är mycket material kvar i tanken så jag bedömer att den kommer hålla många år till. Varför byta något som funkar?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Ni är nöjda. Den fyller sin funktion.
Om det inte finns något skäl för att byta - varför göra det?
(någon tycker... någon vill sälja...)
Är ju ingen sak som är svårt att byta separat när ev. behov uppstår senare.
Om det inte finns något skäl för att byta - varför göra det?
(någon tycker... någon vill sälja...)
Är ju ingen sak som är svårt att byta separat när ev. behov uppstår senare.
Nä, har ni plats och den är hel och ren så kör vidare.
Det är inga problem att byta den till en ny den dagen det behövs.
Ända värt att tänka på är om det är ett känsligt område för fuktskador den står i, då har man större anledning att inspektera regelbundet.
Det är inga problem att byta den till en ny den dagen det behövs.
Ända värt att tänka på är om det är ett känsligt område för fuktskador den står i, då har man större anledning att inspektera regelbundet.
Som redan sagts, glöm inte att köpa packningen innan du demonterar luckan!
http://www.rinkabyror.se/artikel/packning-galv-hydrofor/
Var den inte ovanligt dyr?
http://www.rinkabyror.se/artikel/packning-galv-hydrofor/
Var den inte ovanligt dyr?
Klicka här för att svara