Z
zingo: Vet inte varför men problemet försvann av sig självt. Det har inte luktat på en vecka nu :)
4 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: I allra högsta grad är fördelare tilltänkta att kunna anslutas med prisol, likväl PEX. Ingen skillnad på den fronten då dessa är typade för båda sorterna. (både LK och vattete) Sen att PEX är lättare att arbeta med är en helt annan fråga. Sanningen är ju trots allt att många efterfrågar kopparrör fortfarande. Och kopparen är mer säker ur gnagarens synpunkt! (men dom kommer
11 svar · 3,0k läst
·
E
Etriol: Tänkte bara meddela upplösningen på problemet. Såg att anslutningsslangarna till kranen (fmm 9000) gick att skruva lös, och hittade därefter nya på jula för 79kr. Slutet gott, allting gott!
11 svar · 2,9k läst
·
J
j-o75: Ska testa det!
8 svar · 1,2k läst
J
8 svar · 1,2k läst
P
SBH: fråga någon vitvarureperatör i ditt område
1 svar · 771 läst
·
T
Total0koll: Hej, Jag har planer på att riva mitt garage (allt ska bort). Men ute i garaget finns min inkoppling till vatten, så vrider man kranen där stryps all vattentillförsel till resten av huset (garage+hus sitter ihop). Har någon tips på hur man kan ordna vatten under renoveringen? Tacksam för svar!
0 svar · 1,1k läst
S
swirve: Kanske ska förtydliga, 100k totalt var för både mig och grannen inkl kommunens avgift och efter ROT,dvs 50k var. Det sjuka med kommunen var att avgiften var per fastighet och inte per anläggning...
9 svar · 29,7k läst
Y
Anonymiserad 163469: http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/V%C3%A4gsalt-%26-Avh%C3%A4rdning/Salt-Broxo-Professional%2C-25-kg/p/1000876 Är det detta saltet som gäller till vattenfilter? Eller använder ni någon annan? Har precis köpt ett filter men fick ingen mer information än att jag skulle köpa salt på säck.
3 svar · 9,1k läst
C
corre: Om du bara ska ha pentry och kan tänka dig att spola lite varmvatten ibland så duger vilken länspump som helst. Det behövs en pumpgrop ned vittnet kan rinna ned. Fördelen med Krillemans lösning är att du slipper pumpgrop och allt mekk med el utomhus etc. Och du kan få till en enklare toalett om du vill.
3 svar · 5,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vår infiltrationsanlähgning inklusive betongskamavskiljare, fördelningsbrunn, infilttationsbädd och all rördragning från tre fastigheter kostade ca100' för 10 år sedan. Låter orimligt att priset skulle ha ökat så ofantligt mycket. Ta in fler offerter.
3 svar · 4,3k läst
D
Distordera: Man blir tokig.. under året som gått har problemet inte försvunnit. Det gurglar fortfarande lite i toaletten. Köket går inte att använda längre pga att vattnet rinner undan så ofantligt långsamt. Trots att man har både spolat ur hela systemet och dessutom filmat. Eftersom det inte luktar avlopp i huset ska det inte vara problem med avluftningen säger fackmannen.
10 svar · 3,3k läst
·
M
memike: Det löste sig med högtrycks rensslang! Körde ifrån alla olika håll och fick hela skiten på 20m till slut där jag bara fick i ca 50cm innan. Så nu rinner det ner fint igen 👍🏻
11 svar · 19,7k läst
·
R
Rolle85: Samma sak hände hos min mamma när hon bytte toalett. Min teori var att det helt enkelt är vattenlåset I toaletten som är annorlunda och som helt enkelt rinner över när man tillför mer vätska/urin.
1 svar · 5,1k läst
Krilleman
Krilleman: Ser ut som en äldre variant av VA. Alltså Gustavsberg. http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/Vakuumventil_webb.pdf
1 svar · 3,7k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Kanske är så iofs :) Jag har bara hört att den skall vara självsugande från en röris, men ibland har man fel! Å andra sidan är ringpumpen i återvinningens ägo snart ;)
13 svar · 11,8k läst
Krilleman
Krilleman: Ögonen är det första man blir blind på! :wow: Välkommen till forumet Bertil! :thumbup:
3 svar · 2,7k läst
L
lillefar: Tack, jag har nu 2,8 - 4,5. Tror jag stannar där
6 svar · 14,6k läst
R
rickardk: 1. Nej 2. Borde inte vara några problem. 3. Om du fyller på pannan ibland är ju inte avsticket oanvänt, alltså är det tillåtet. 4. Nej
1 svar · 3,7k läst
·
J
Jens Kristian Kirkebø: Vi skal bore en brønn for vannforsyning på hytta og i den forbindelse ser det ut som at jeg kan spare en masse penger på å montere pumpe selv. Har lest meg opp på emnet men har ikke 100% kontroll på alt så jeg håper noen her kan hjelpe? Vi ser for oss en Grundfos SQ-pumpe, f.eks SQ 3-105 eller noe deromkring. Trenger mye vann da vi bl.a skal fylle en badestamp. Vannet skal ikke legges inn
0 svar · 2,8k läst
anders07
anders07: Kan vara 90 graders vinklar på avloppsrör som "bromsar" det var rätt vanligt förr. Kan också vara avlagringar. Ta in en VVS firma som filmar rören och ev. spolar rent om det är avlagringar.
1 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Nej det blir aldrig bra. Byt, det ser inte ut att vara omöjligt.
1 svar · 2,3k läst
·
PAF
PAF: Det blev en lite mindre brunn med två cementringar plus en avsmalnande med cementlock den undre ringen var med botten. Jag har dock inte fått i någon pump ännu så jag utnyttjar den inte. Jag tror den rymmer ca 1,2 kbm.
2 svar · 3,1k läst
Krilleman
Krilleman: Nej nej nej. Under: "Omkastare sen. utf."
8 svar · 8,6k läst
·
bonnier
bonnier: Ja det är väl den som antagligen pajjat tror jag, men det verkar inte som om den går att byta på den här modellen. Det är en budgetmodell verkar det som.
2 svar · 12,2k läst
Patrick E
Patrick E: Jag har inte hört om något liknande, men har läst om filter som man kan sätta på t ex luftningen till infiltrationsbäddar och ventilation till trekammarbrunnar för att slippa lukt av avlopp. Troligen är det aktivt kol i filterna så de kanske har en begränsad livslängd och måste bytas med jämna mellanrum för att behålla effekten.
1 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Såhär ser det ut hos mig i pannrummet. Jag tycker det fungerar riktigt fint! :thumbup: [bild]
9 svar · 9,8k läst
·
M
mogge_73: Dom flesta arbetar med två delade lösningar i dessa fall, det blir dock mer underhåll och framför allt oftast dyrare. Det är lite känsligt att rek. Företag och filtermärken här då det ska vara opartiskt. Men det finns två företag som har dessa, om du pm mig utanför tråden så ska du få dom. Nu ska Tarzan sova! :)
3 svar · 5,7k läst
·
C
corre: Dahl som kränger Altech har garanterat reservdelar fortfarande. Det brukar dessutom vara samma pumpar på många olika märken.
3 svar · 2,1k läst
·
O
oatmeal: Det var glädjande att höra :) Tack för hjälpen!
2 svar · 908 läst
U
Urban Ibbing: [citat] Har en liknande epoq från typ 2007. På min hittade jag en 2,5mm insexnyckelhål under markering för kallt o varmt. Sedan var det bara att dra metallhandtaget rakt ut, gänga ur metallring för att komma åt insatsen som var fixerad med gängad mässings.... Mvh Urban
1 svar · 967 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.