Patrick E
Patrick E: Jag har inte hört om något liknande, men har läst om filter som man kan sätta på t ex luftningen till infiltrationsbäddar och ventilation till trekammarbrunnar för att slippa lukt av avlopp. Troligen är det aktivt kol i filterna så de kanske har en begränsad livslängd och måste bytas med jämna mellanrum för att behålla effekten.
1 svar · 2,5k läst
Krilleman
Krilleman: Såhär ser det ut hos mig i pannrummet. Jag tycker det fungerar riktigt fint! :thumbup: [bild]
9 svar · 9,8k läst
·
M
mogge_73: Dom flesta arbetar med två delade lösningar i dessa fall, det blir dock mer underhåll och framför allt oftast dyrare. Det är lite känsligt att rek. Företag och filtermärken här då det ska vara opartiskt. Men det finns två företag som har dessa, om du pm mig utanför tråden så ska du få dom. Nu ska Tarzan sova! :)
3 svar · 5,7k läst
·
C
corre: Dahl som kränger Altech har garanterat reservdelar fortfarande. Det brukar dessutom vara samma pumpar på många olika märken.
3 svar · 2,1k läst
·
O
oatmeal: Det var glädjande att höra :) Tack för hjälpen!
2 svar · 908 läst
U
Urban Ibbing: [citat] Har en liknande epoq från typ 2007. På min hittade jag en 2,5mm insexnyckelhål under markering för kallt o varmt. Sedan var det bara att dra metallhandtaget rakt ut, gänga ur metallring för att komma åt insatsen som var fixerad med gängad mässings.... Mvh Urban
1 svar · 967 läst
·
Krilleman
Krilleman: Det gråa skyddsröret är 25mm. Det är det vita innerröret som är intressant för att det ska blir rätt prylar. Tillverkare på slangen spelar ingen roll om du handlar ur vatettes sortiment!
3 svar · 3,6k läst
·
M
mogge_73: Låter som att det är sista hp som är problemet. Stäng av radonetten och öppna en kran när det slutat rinna fyller du hp till 1,8 bar med kranen öppen. Kommer det luft ur kranen är blåsan trasig och måste bytas ut. Annars är det bara att stänga kranen och slå på radonetten.
1 svar · 4,8k läst
·
prototypen
prototypen: Det kanske är en ringpump! Min bevattningspump fick man lossa på skruvarna och dela lite på segmenten så ringarna lossnade. Behöver inte dela pumpen bara så att rosten släpper taget om ringarna. Protte
2 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Kulventiler är alltid bra att sätta på för många ställen. Likt Chris så har jag även både inkommande 28mm kulventil direkt från pumpen. Sen sitter det 22mm kulventiler åt alla håll rören grenar sig åt i källaren. Och på det sitter det ballofixer vid varje förbrukare. Onödigt = Nej! Ovärderligt = Ja! 28mm kulventil ca 300:- 22mm kulventil ca 200:- ballofix ca 100:-
15 svar · 4,9k läst
Krilleman
Krilleman: Dubbelmutter ska alltid monteras på klämringsände i samma dimension. Ersätter kona + mutter på kopplingen. Får endast monteras på Vatettes kopplingar.
2 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är lite info om förtryck och volym, https://www.flamcogroup.com/files/calculationtools/ins-se-flexcon-calculation.pdf
8 svar · 3,7k läst
F
fb35523: En VVS:are silikonade fast vår stol, lite till min förtret, men OK, gjort är gjort. Jag tror att alla stolar jag pillat med (8-10 modeller av olika årgångar) har haft olika hålbild. Standarder är bra - alla borde ha en!
1 svar · 5,3k läst
B
Blåbär69: Var nere i brunnen och skulle ta upp sänkpumpen som ligger i den. Det slutade med att jag fick såga av plaströret och jag gjorde det så nära en T-Koppling som möjligt. När jag nu fått upp den och skruvat isär kopplingen för att sätta ihop den med ny klämring ser jag att den gamla ser ut att vara både stödhylsa och klämring i samma. Vad är det här för modell och vad får jag tag
0 svar · 1,5k läst
·
P
Anonymiserad 162897: För att förtydliga en sak. Kopparrören som går in i väggen bakom toaletten går ut på andra bilden genom väggen, upp till kran (bild 2) och ner till ledningarna som kommer upp genom golvet på sista bilden. (Samma källa dvs) Det grå plaströret på bild 2 och 3 går ihop med röret från brunnen, skulle jag förutsätta eftersom hela rummet gjordes om samtidigt och är mest rimliga
1 svar · 3,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bild på termostatblandaren underlättar. Vårgårda är Gustavsberg så det lär finnas reservdelar, det gäller bara att veta vilken modell det är du har.
1 svar · 6,1k läst
Isakare
Isakare: Följer tråden med intresse, har en likadan som droppar den är från 1958.
1 svar · 5,8k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Borde vara en trevägsventil så den borde vara som på bilden dvs luftaren inkopplad
8 svar · 4,5k läst
·
O
oceanis: [citat] Kan bli svårt att byta t-koppling utan att kapa rören eller kapa klämringarna och att få i stödhylsa går nog inte om det inte redan finns då man redan pressat röret när man dragit åt klämringen. Men jag håller med om att bara dra ytterst lite åt gången...
3 svar · 2,6k läst
·
A
AndersS: På en åker och med djup av 80 cm ger det väldigt liten påverkan av de få gånger som en traktor kör över infiltrationen. Finns säkert de här på forumet som kan beräkna hur marktrycket från hjulen fördelas vid en passage av traktor då trycket fördelas över en större yta än själva däcksytan. Största risken rent generellt är markbädd i t.ex. skog eller annan mark som blir
8 svar · 4,3k läst
prototypen
prototypen: Nej men hydroforen är en buffert. När du öppnar en kran i huset så är det rören från hydroforen som bidrar till flödesmotståndet. Trycket vid pumpen när den går är högre än vad du har i hydroforen. Flyttar du hydroforen till lagårn så ska vattnet komma från hydroforen genom din nya ledning till brunnen och vidare genom gamla slangen till huset och sedan vidare i husets rör. Det
6 svar · 2,5k läst
L
LimpTheGimp: Har följt manualen till punkt och pricka. Dock har vi rätt tunna väggar så jag ville ju kapa röret så mycket det gick. Minst 20 cm vägg står det (vi har ca 16 här i denna tillbyggnad) och sedan skall röret sticka ut minst 3 cm från väggen. Summa summarum 23 cm rör skall vara kvar. Kapade röret på strax över 23,5. Och alla vridningar gjordes som manualen sa. Möjligt att någon
12 svar · 1,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: Från väggbickan, fortsätt med kromade vinklar från samma leverantör som väggbrickan. Konor och gängor är olika i en enda röra.
1 svar · 724 läst
J
Jepsson: [citat] :) Har bara kopplat lite smått tidigare och då kört med tejp, men ska köra på lin på resten av kopplingarna nu. Men har iaf lärt mig av mina misstag att precis som du säger ta i lite extra när det gäller tejpen :) Hade en fundering kring kopplingen på pumpen, Det blir ju en beulco pem 32 koppling, kan man på något enkelt sätt få reda på att den är tät innan man skickar
17 svar · 7,1k läst
Patrick E
Patrick E: Kom ihåg att 3 bar är det statiska trycket. D v s det tryck som råder när alla kranar är stängda och inget vatten förbrukas. När en kran öppnas kommer förluster i ledningen göra att trycket sjunker vilket upplevs som att flödet minskar.
7 svar · 25,0k läst
M
M Vedel: Jeg er dansk og har et fritidshus lige nord for Karlskrona - der er vi bleve mødt med at vi skal have godkendt infiltreringen af vores trekammerbrønd - er der nogen der kan hjælpe med hvad sådan noget koster og hvem man kan / skal have til at lave det - og kan i herinde give navnet på et virksomhed som kan gøre det i nærheden af Karlskrona.
0 svar · 3,1k läst
rayab
rayab: Tack alla för era råd och tips. Nu är avloppet draget och det känns bra. Skickar med lite bilder. :-) Hojta gärna till om ni ser något galet. [bild] [bild] [bild] [bild]
10 svar · 24,8k läst
·
1
111111: Smart lösning! :thumbup: Det skall jag spåna vidare på
2 svar · 3,5k läst
G
Gitt Christensen: Jo. Måååånga gånger. 😴
4 svar · 4,2k läst
L
LBviking: Tackar för snabbt svar. Misstänkte det, troligtvis och säkrast är att byta kranen till något välkänt och bra märke. Ska åka förbi på vägen hem och se om jag kan se någon beteckning som kan identifiera den.
3 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.