Hej,

Jag har en minst sagt speciell avloppsavluftning i mitt hus. Dels sitter en vakuumventil men den går även ut på vinden. I den förgreningen där det nu sitter ångspärrstejp (Yay?) var det tidigare ett litet borrat hål.

Till min fråga.

Om vi bortser från tejpen och att det faktiskt funnits ett hål där som bör sättas igen med något bättre än tejp eller alternativt bytas, kringgår man vakuumventilen nu eller måste man ta bort den?

Kan man, använda slang istället för rör så man slipper alla böjar och annat?

Avloppsrör förgrening med vakuumventil och ångspärrstejp på vindsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fattar inte bilden. Vad är det för rör till höger?

det borrade hålet tyder på att vacuumventilen kanske inte fungerade?

klasses skrev:
Hej,
Dels sitter en vakuumventil men den går även ut på vinden.
Med "går ut på vinden" menar du att den går genom taket? I så fall kan du ta bort ventilen.

Hej,

Otroligt dåligt och hastigt skrivet ser jag nu.

Går ut på vinden skall ju alltså vara att den leder ut genom taket numera, alltså det högra röret. Insett nu i efterhand när jag googlat lite på vakuumventiler att jag alltså kan ta bort den och sätta ett lock där istället?

Då bör ju allt vara fungerande under förutsättning att jag kan täta det där hålet ordentligt?

Ta genast bort vacuumventilen (proppa röret) om du numer har ventilation genom taket. Vacuumventilen fyller därmed ingen funktion utan utgör istället en risk för läckage av fuktig luft ut på vinden.

Jag kände i vintras avloppslukt från kattvinden där vacuumventilen satt och till min fasa var hela kattvinden täckt med ett frostlager. Om membranet på ventilen hänger sig pyser den fuktiga avloppsluften obehindrat ut. Jag tog bort ventilen och proppade röret i väntan på väder att göra en takgenomföring. Till min förvåning uteblev alla problem med gurglande vattenlås. Det verkar funka lika bra utan vacuumventil (och takavluftning) i vårt fall.

Det ser ut som om vacuumventilen sitter på en vanlig T-koppling. Byt ut den mot en 90 graders böj istället så slipper du proppa hålet där ventilen sitter och du blir samtidigt av men hålet under tejpbiten. En 90 graders böj kostar typ 29:90 så det är inte bara enkelt, det är billigt också.

• Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Grå avloppsrör i ett hörn med ett potentiellt lock eller ventil täckt av en vit substans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en liknande lösning men vet inte om det sitter ett lock eller en ventil längst upp. Måste tyvärr bila i väggen för att få bort den. Kan någon avgöra om det är ett lock eller en ventil?

Krilleman
astilbe skrev:
[bild]
Kan någon avgöra om det är ett lock eller en ventil?
Det ser ut som en ventil.

Staffans2000
Dito.

astilbe skrev:
[bild]

Har en liknande lösning men vet inte om det sitter ett lock eller en ventil längst upp. Måste tyvärr bila i väggen för att få bort den. Kan någon avgöra om det är ett lock eller en ventil?
Jag tycker det ser ut som en trampmina och skulle således inte röra den.

Skämt åt sido, var i huset sitter den där?

Den sitter i ett skåp på vinden, i toppen av en avloppsstam som går ner genom huset till källaren.
Avstickaren till vänster går till en vask på vinden.
Jag har haft problem med lukter men det har bättrat sig. Om problemet återkommer är jag rekommenderad att montera en vakuumventil i köket en trappa ned från vinden. När jag dock tittar på vinden så misstänker jag att det redan finns en ventil, därav min fråga. Om det är så, kanske den har krånglat. Vid mina undersökningar av vad det kan vara så har den kanske börjat fungera igen. Återkommer problemen så är det väl bara att bila lite så man kan dra bort den och sätta dit en fungerande ventil.

Används vasken på vinden regelbundet? Annars kan lukten mycket väl komma från avloppet där om vattenlåset torkar ut när det inte spolats vatten där på ett tag.

Hej igen,

Var uppe och kollade och jag tror också en 90-böj fungerar. Finns det sådana med muff i båda ändarna för ingen av ändarna har det i nuläget eller hur gör man det rätt så att säga?

Ingen erfarenhet av avloppsrör alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.