Hej,
vi har en borrad brunn på ca 90m. Ingen aning om tillrinning, nivåer eller magasinering mer än att vi aldrig haft problem att fylla badkar, duscha eller tvätta två maskiner i streck samtidigt som diskmaskinen går. Jag har förstått att vi har en ejektorpump och att dessa kan vara knepiga att ha att göra med.
Nu behöver jag ta ut en större mängd vatten på kort tid. Vad riskerar jag om jag tar ut så mkt vatten att magasinet tar slut (nivån hamnar under ejektorn)? Kommer jag få ett h***ete att få igång den igen för att den suger in luft? Anläggningen är från 70-talet. Vet att motorn bytts men vet inget om resten.

Det kan bli svårt att få igång den igen om den är sliten.
Du kan behöva toppa upp med vatten i ledningarna via fyllnadshålet på pumpen, och fall det är lite läck på backventilen vid ejektorn så tömmer den ledningen det hållet.
Men det är inget som går sönder mekaniskt. Det kan vara lite jobb att få fnurr på allt, men det kommer att gå att få igång det.

Det handlar väl mest om hur van du är vid att återstarta anläggningen.
Kan du fylla två dunkar med vatten innan, och undvika att tappa ur kvällen innan julbordet så ;)

Tror faktiskt inte att det kommer att gå så långt att den kommer att suga luft. När vattennivån blir tillräckligt låg kommer pumpen bara gå och gå utan att stanna eftersom den inte längre orkar trycka upp vatten ur borrhålet. Se till att hålla koll på hur mycket pumpen går när du gör ditt stora uttag och pausa när/om du märker att pumpen inte längre klarar att bygga upp tillräckligt tryck för att slå ifrån tryckströmbrytaren.

Min pump gick torr vill jag påstå då en slang brast.
Pumpen gick väl hela natten........
Bara starta om med vattenpåfyllnad.

Patrick E skrev:
Tror faktiskt inte att det kommer att gå så långt att den kommer att suga luft. När vattennivån blir tillräckligt låg kommer pumpen bara gå och gå utan att stanna eftersom den inte längre orkar trycka upp vatten ur borrhålet. Se till att hålla koll på hur mycket pumpen går när du gör ditt stora uttag och pausa när/om du märker att pumpen inte längre klarar att bygga upp tillräckligt tryck för att slå ifrån tryckströmbrytaren.
En ejektorpump kan definitivt tömma även en djupt borrad brunn.
Ända räddningen är om man har en 12m lång sugslang på ejektorn, så man behöver bygga upp ett undertryck för att suga vatten.

Att den kan tömma den håller jag med om eftersom jag råkat ut för det, men jag tror inte den lyckas suga in luft.

Tack för alla svar.
Förstår inte hur en sugslang kan förhindra torrkörning men vore trevligt att ha en. Finns det något sätt att lista ut om man har sugslang? Typ: De användes inte innan 80-talet men är sedan dess standard...?

Tror inte jag kommer lyckas få igång pumpen själv om den skulle falera. Jag är händig i det mesta men VVS håller jag mig gärna borta från.

Vi har också en anläggning från 70-talet och jag har lyckats skita i det blå skåpet ett par gånger med hjälp av brustna slangar och lite annat som jag helst inte berättar :D

Om du bara låter anläggningen stå ett tag så det hinner rinna till vatten i hålet igen och återfyller hydroforen med vatten från dunkar du har tappat upp tidigare, pumpar upp ett par kilos tryck i den och sen startar pumpen och luftar den (det brukar sitta lite luftskruv vid basen på pumpen) så bör det gå bra.

Som förberedelse kan du redan nu prova att öppna luftskruven så du vet att den inte kärvar.

Det låter inte jättesvårt, har läst beskrivning i något annat forum också, men förstår inte hur jag fyller hydroforen? Den har ju inte precis ett påfyllningslock upptill. Och hur pumpar jag upp tryck i den utan att köra pumpen? Cykelpump?
Näe, jag siktar på att inte ta slut på vattnet helt enkelt :)

Man skruvar av proppen i toppen på hydroforen och fyller upp.
Det går att pumpa med cykelpump, även om det tar en stund. Jag har gjort det flera gånger.

johanwahlberg skrev:
Tack för alla svar.
Förstår inte hur en sugslang kan förhindra torrkörning men vore trevligt att ha en. Finns det något sätt att lista ut om man har sugslang? Typ: De användes inte innan 80-talet men är sedan dess standard...?
Praktiskt sugdjup är ca 7-9m, sen kan inte vakumet lyfta vattnet högre. Med 12m slang så kommer ejektorn alldrig kunna suga undertryck nog för att lyckas suga brunnen "torr". Men det förutsätter att det finns en vattenpelare på 15-20m i brunnen normalt.

I ditt fall har du en bra chans att hålla koll på detta. Pumpa på och när ser börjat avta och ev spotta lite luft så stänger du av 10min. Den volymen vatten du fått upp på en den tiden blir ju vad du säkert kan ta ut ur brunnen.

Nja, man kan ju visst roa sig med att fylla hydrofortanken manuellt från dunkar om man tycker det är roligt.

Men det är inte nödvändigt för att få pumpen att ta igen.
Det handlar om att tillrinningen i borran ska nå upp till nivå en bit över slangen intag.
Därefter luftar du pumpen som beskrivits innan.

Att fylla hydroforen som sitter på trycksidan kan ju också fungera, såtillvida du inte har en backventil mellan pump och hydrofor som kan finnas i vissa anläggningar, men ett väldigt omständigt sätt för en annars enkel åtgärd. :confused:

Det varierar kanske från anläggning till anläggning. Här var det helt omöjligt att få fart på det utan att fylla och trycksvärta hydroforen. Och tro mig att jag provade att bara lufta för det var många vändor med vattenkanna och hink mitt i natten för att få vatten igen. :)

Trycksvärta och hydroforer går dåligt ihop så förstår att du hade problem, ser det som ett rent handhavandefel och dåligt exempel för andra. :)

Va, ska det inte vara trycksvärta i hydroforen??? (J*vla autocorrect :D)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.