13 385 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Hjälp - Vattenpumpen går torr mm.
Sida 1 av 4
För två dagar sedan gjorde vi slut på vattnet i vår grävda brunn vilket gjorde att vattenpumpen gick torr.
För att få fart på pumpen fick jag lossa anslutning till utloppet och hälla i vatten i pumphuset för att få den att suga upp vatten från brunnen igen.
Efteråt fick jag inte helt tätt på plaströret innan pumpen då det droppade lite.
Idag går vattenpumpen torr igen trots att det är vatten i brunnen.
Fråga nr 1:
Jag undrar om det kan bero på att det inte är tätt innan pumpen som då blir torr mellan från och tillslaget?
Jag har 300l hydrofor och det kan ta lång tid mellan körning på pumpen.
Fråga nr 2:
Mellan pump och hydrofor sitter backventil som jag misstänker är defekt. För om jag lossar på fläns/anslutning på utlopp på pumpen så pissar det ut mycket vatten. Detta borde väl inte ske om backventil är ok?
Fråga nr 3:
Jag ytterligare något som är ansluten mellan backventil och "tryckvakten" . Titta på bilder jag länkar till så ser ni det som står uppåt i mässing. Vad är det?
Länk till bilder :
https://goo.gl/photos/9oQUDTv6NjENviXFA
Bild på plastbit innan pump som läcker:
https://goo.gl/photos/net5UiL4pVmbTtE98
Tacksam för svar!
Mvh.David
För att få fart på pumpen fick jag lossa anslutning till utloppet och hälla i vatten i pumphuset för att få den att suga upp vatten från brunnen igen.
Efteråt fick jag inte helt tätt på plaströret innan pumpen då det droppade lite.
Idag går vattenpumpen torr igen trots att det är vatten i brunnen.
Fråga nr 1:
Jag undrar om det kan bero på att det inte är tätt innan pumpen som då blir torr mellan från och tillslaget?
Jag har 300l hydrofor och det kan ta lång tid mellan körning på pumpen.
Fråga nr 2:
Mellan pump och hydrofor sitter backventil som jag misstänker är defekt. För om jag lossar på fläns/anslutning på utlopp på pumpen så pissar det ut mycket vatten. Detta borde väl inte ske om backventil är ok?
Fråga nr 3:
Jag ytterligare något som är ansluten mellan backventil och "tryckvakten" . Titta på bilder jag länkar till så ser ni det som står uppåt i mässing. Vad är det?
Länk till bilder :
https://goo.gl/photos/9oQUDTv6NjENviXFA
Bild på plastbit innan pump som läcker:
https://goo.gl/photos/net5UiL4pVmbTtE98
Tacksam för svar!
Mvh.David
Byt backventil, täta läckan.
1. Det är dåligt med otätheter på sugsidan av en pump, hur högt är det ungefär mellan vattenytan och pumpen?
2. Den är heller inte normalt sett till någon nytta, har du ingen bottenventil i brunnen? Där ska den sitta i de flesta fall.
3. Det är en säkerhetsventil som öppnar vid för högt tryck, det är inget som normalt behövs med en sån pump, ger inte så högt tryck.
2. Den är heller inte normalt sett till någon nytta, har du ingen bottenventil i brunnen? Där ska den sitta i de flesta fall.
3. Det är en säkerhetsventil som öppnar vid för högt tryck, det är inget som normalt behövs med en sån pump, ger inte så högt tryck.
1.Det beror på hur fylld min grävda brunn är men just nu är det max 2 meter till vattenytan. När det var som sämst så var det nog 6 meter i höjdskillnad mellan pump och vattenytan.
Vad kan / ska jag använda för tätningsmedel till pem-kopplingarna?
2. Jag vet inte om det sitter någon bottenventil. Tycker det såg märkligt ut det jag såg när jag tittade ner. Det är ett T-rör som om att det går igenom och vidare från brunnen (se bild)
https://goo.gl/photos/pPFar6fd4uiKtFVR6
3. Aha tack då vet jag iaf vad detta är för något.
Vad kan / ska jag använda för tätningsmedel till pem-kopplingarna?
2. Jag vet inte om det sitter någon bottenventil. Tycker det såg märkligt ut det jag såg när jag tittade ner. Det är ett T-rör som om att det går igenom och vidare från brunnen (se bild)
https://goo.gl/photos/pPFar6fd4uiKtFVR6
3. Aha tack då vet jag iaf vad detta är för något.
Jag skulle helst vilja ha en slang mellan pumpen och direkt på plaströret som sticker upp ur golvet så jag får lite flexibilitet. Finns det någon slang som passar 40 mm plaströr och vattenpumpen (som jag tror är 32R)?
Tack så mycket för svaren!
Tack så mycket för svaren!
Om det inte är helt tätt, suger pumpen heller luft, då det går lättast. Har du tur kan det gå att täta med gängtejp, med det ska ses som en tillfällig lösning. Prova annars att kapa PEM-slangen och sätt dit och koppla på. Det är dock väldigt osäkert att du lyckas lossa den gamla kopplingen. Köp helst en ny och koppla på.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Dessa delar finns normalt sett inte på bygghandeln. Hör med någon rörmokare, eller rörfirma. Det enklaste är att du köper en PEM-skarv av rätt dimension (troligtvis 25mm). Sen tar du bara plastkopplingarna därifrån.Davil skrev:
Ok.AG A skrev:
Jag hade en förhoppning om att få igång på vattnet idag eftersom jag har familj med små barn så är det rätt omständligt utan vatten hehe...
Vi får stå ut och hoppas på att få hjälp imorgon.
Hoppas bara att pumpen är ok så den inte har fått stryk när den gick torr i flera timmar.
Kolla om du inte har någon enskild rörmokare i närheten. Du kan säkert ringa och fråga efter en sådan detalj, Det är delar de normalt sett har i bilen. Så det kan du säkert få åka över och köpa.Davil skrev:
Ser ut att vara ytterst lite läcka på den bilden, bör inte vara problemet, särskilt inte om du har så liten nivåskillnad. Var menar du att det läckt, i gängorna eller vid plastmuttrarna?
Däremot har du en märklig koppling i brunnen. Går det till fler pumpar via T-koppling och kranar där? Och vad är det för slang och kabel som går förbi uppåt?
Du har läge att sätta dig lite in i det funkar nu när det är problem, det har man nytta av framöver. Red ut vad som är fel, du behöver nog inga nya kopplingar eller delar till att börja med. Lite gängtejp eller lin och pasta är däremot bra om man lossar gängade delar vid felsökningen. Ett ställe att prova på din bild är proppen vid vinkeln där slangen försvinner ner, där kan du fylla vatten i sugledning och in mot pumpen. Stäng kranen in mot tanken om det finns någon innan du provar isf och var beredd på att det kan komma en del vatten.
Däremot har du en märklig koppling i brunnen. Går det till fler pumpar via T-koppling och kranar där? Och vad är det för slang och kabel som går förbi uppåt?
Du har läge att sätta dig lite in i det funkar nu när det är problem, det har man nytta av framöver. Red ut vad som är fel, du behöver nog inga nya kopplingar eller delar till att börja med. Lite gängtejp eller lin och pasta är däremot bra om man lossar gängade delar vid felsökningen. Ett ställe att prova på din bild är proppen vid vinkeln där slangen försvinner ner, där kan du fylla vatten i sugledning och in mot pumpen. Stäng kranen in mot tanken om det finns någon innan du provar isf och var beredd på att det kan komma en del vatten.
Tyvärr verkar det som att det inte finns någon vvsare i byn så nu åker vi till svärföräldrarna och hoppas på hjälp imorgon.AG A skrev: