P
Paxman: Tack krilleman! Nu känner jag mig trygg med att jag kan ta isär, inspektera och byta ut ev. trasig del/smörja upp denna utkastare! :thumbup: Jag ska till och med kolla vår andra utkastare, som dock är mycket äldre och kanske inte riktigt samma modell. Underhåll är bästa livslängdsförlängaren! Varje grej man har i sitt hus, som lär sig hur den fungerar, ger en härlig känsla! :D
10 svar · 4,7k läst
·
larsbj
larsbj: Ta kontakt med nån lokal grävfirma dom flesta fixar det.
1 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Koppla in avhärdaren på inkommande vattenledning, därefter tömmer du system för system och fyller på med avhärdat vatten.
1 svar · 609 läst
Snigla
Snigla: Ättika är det enda jag använder till rengöring typ (toastol/handfat, golvbrunnar osv).. :) Brukar fylla i en halv flaska 24 % ättika i en sprayflaska och hälften i toastolen.. sen sprayar jag porslinet upp till kanten med "sprayflaskan" och låter det stå över natten.. om det är väl ingrott så minst 8 timmar.. (vid "underhåll" ca 3-4 timmar).. sen viftar man runt lite med toaborsten,
10 svar · 60,0k läst
T
tompaah7503: Tack alla. Gick bra, med hjälp av en skjutmuff och flödiga mängder silikonsmörj fick jag dit en spolbrunn med 200 mm inspektionsrör. Känns riktigt bra att själv kunna diagnosticera och åtgärda ett riktigt tråkigt avloppsproblem så snabbt. Hittade felet med högtryckstvättens rörrensare som jag hade tejpat på biltemas billiga vattentäta "kamera på sladd". Mycket värdefullt att
5 svar · 16,0k läst
·
T
TreeView: Ja man vill ju att det ska funka långsiktigt, har en del gått sönder brukar ju även andra delar vara i riskzonen. Så dumt att chansa, tack för hjälpen!
5 svar · 4,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Den artikel du söker heter ventilfäste, tillverkas av alla företag som producerar klämringskopplingar. Oftast med 15mm klämring. Det är bara byta klämringen till en förminskning 15x12 och behålla 15-muttern. Glöm inte stödhylsa. Finns i både kromat utförande och i mässing. [bild] [bild] Men jag brukar rekommendera att undvika detta förfarande. Vatette har en fryssäker kapbar
1 svar · 2,2k läst
·
X
Xtruder: Att folk drog avlopp till dagvattenledningar var vanligt förr. I de många kommuner får man inte ha de så idag. Men de är väl knappast något man gräver upp för att ändra på. Då ingen heller lär tacka en för de.
6 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Värmer du upp en PEM-slang måste du även tänka på att det inte tål samma tryck.
13 svar · 10,3k läst
É
ÉlPon: Nu funkar det! Inte helt hundra på vad det var... Jag provade att stoppa och starta pumpen och fylla i koppen samtidigt, det var mest vid start den sög torrt så man fick fylla på. Kände vid nåt tillfälle hur det sög tag i handen och började då fundera på om plastlocket är tätt. Lade på gängtejp på den och skruvade på locket. Starta pumpen och märkte att det var ett helt annat
7 svar · 11,1k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Dom flesta brunnar har insats av betong så det bästa vore väl att gjuta en insats, eller ev mura med Leca och sedan putsa.
3 svar · 4,9k läst
M
mogge_73: Vad jag kan se så ska du titta på att lösa det låga pH värdet, humusen och järnet. Odlingsbara skulle jag avvakta med tills du har kopplat in det och omsatt det ett tag. Du har låg turbiditet så det troliga är att dålig omsättning ger bakterierna. Enklast är att syreaktivera vattnet och sedan åtgärda pH och järnet för att sedan avsluta med ett kolfilter för humusen (Cod).
6 svar · 2,1k läst
·
Patrick E
Patrick E: Om du monterar in en egen pump på din del av systemet utan att ha någon form av bufferttank innan din pump så kommer de andra som är anslutna uppleva att vattnet "försvinner" varje gång som din pump startar. Försök höja trycket så mycket det går på den gemensamma pumpen. På sikt kanske det måste installeras en ny och kraftigare pump för att få högre tryck.
8 svar · 2,8k läst
J
Jocke Karlsson: Tackar för snabba svar! Så det är så det ligger till, det va ju en jävla placering kan man ju tycka:) precis mitt i gräsmattan... Nåväl, nu slipper man ju fundera mer:)
3 svar · 5,1k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Ökad risk att vatten som kommer "uppifrån" tar sig upp i golvbrunnen. Sämre flöde på vattnet från golvbrunnen. Svårare att rensa röret (om ens möjligt att få förbi en spolslang eller rensband via avloppsbrunnen). Det kan säkert funka med en 90-graders men det är en sämre lösning.
3 svar · 1,2k läst
·
Göran.W
Göran.W: Eller så ringer man en spolbils firma direkt för tryckning sker oftast med inhyrd spolbil av brunnsborre.
3 svar · 5,5k läst
GK100
GK100: Det är säkert vattenposter men matningen till dem verkar avstängd någonstans, du kanske kan se några lossade rör eller stängda ventiler vid pump och hydrofor. Nere i marken sitter en speciell ventil glimpostventil som när man stänger av dränerar röret som sticker upp så det inte ska frysa.
1 svar · 4,5k läst
·
A
Albertini: Hej, Tack för ditt svar. Om du tittar på den andra bilden så ser du att utloppslangen från maskinen går in till värmeväxlaren. Just där är det stopp. Du kan se hur packat med skit det är på bilden. Den delen du pratar om ser också ut som ett stopp. Den delen har jag dock inte försökt göra något med än. Jag vill försöka komma åt så jag kan koppla ur slangen och rensa men det
2 svar · 4,9k läst
·
kulle
kulle: det är möjligt att du behöver fylla på vatten i pumpen så den får igång sugverkan
9 svar · 8,9k läst
Morsansgrabb
Morsansgrabb: Cirka 1100 riksdaler. Känns som ett bra pris!
7 svar · 2,3k läst
·
larsbj
larsbj: Alternativ är en jetpump men då är max sughöjd typ 7meter. komplett med hydrofor. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-731126/
5 svar · 2,8k läst
kulle
kulle: [citat] Men andra kan väl få uttrycka sina åsikter ändå ? :wow:
14 svar · 4,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag har duschhörna. (dubbeldusch) Så tjata inte på mig! :wow:
2 svar · 1,4k läst
J
JohanLun: [citat] Jodå, jag har också växt upp med tvågreppsblandare på några ställen, på ett ställe i mitt barndomshem fanns till och med ett handfat med separata kranar (en i varje hörn) för varmt och kallt. Det tvättstället användes sällan och även om det kanske ser snyggt och tidstypiskt ut är det ju ohyggligt opraktiskt. Just nu har vi tvågreppsblandare i köket, jag lider inte av
9 svar · 3,4k läst
pacman42
pacman42: Den trasiga länken skall vara denna: http://www.sydsvenskan.se/2007-03-12/fann-bensintank--kravs-pa-100-000
62 svar · 28,9k läst
·
A
Addelin: När tvättmaskinen i mitt badrum tar vatten så tjuter det om duschblandaren. Vad kan det vara och hur felsöker man sånt?
0 svar · 1,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi knackade på utkastaren med en hammare lite lätt, då gick den igång.
3 svar · 2,1k läst
GK100
GK100: Den sitter normalt på den sidan så det är inget fel. Kombinationen på kallvattensidan som matar VVB brukar vara avstängning, backventil, säkerhetsventil.
2 svar · 1,7k läst
H
hempularen: kan vara ett spolrör, eller så är det vattennivåröret...
13 svar · 2,7k läst
·
Patrick E
Patrick E: Precis som zingo säger så ger för lite luft motsatt problem. Pumpen startar och stannar med korta intervall. Är det dåligt med vatten kan mer luft göra att borrhålet får en chans att fyllas upp igen mellan pumpstarterna, så rätt mängd luft i hydroforen är en bra start. Om det sitter en sil på slangen nere i hålet kan det vara denna som är igensatt. Då måste man dra upp hela
3 svar · 9,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.