13 385 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Hjälp - Vattenpumpen går torr mm.
Återigen tack för dina svar och hjälp!AG A skrev:Lossa pluggen vid inkommande rör, före pumpen. Ta en vattenkanna och fyll ordentligt, 5-10 liter. Bara för att säkerställa att vattnet verkligen försvinner ner i brunnen. Det är svårt att få en helhetsuppfattning av dina bilder. Om det kan vara något du missat. Men prova som sagt, först om det verkligen inte går att fylla slangen. Prova även att blåsa i ventilen som du tagit bort. Om den inte är trasig bör du återmontera den.
Jag har nu hittat felet!
Plaströret är inborrat från sidan ca 2 meter ner i brunnen. Där är den kopplad på ett T-rör där genomgående sticker vidare och kommer upp ur backen intill en utedusch.
Avsticket på T-röret går lodrätt ner till vad jag med stor sannolikhet tror är en bottenventil.
Nu ser jag att slangen som ska gå lodrätt ner med bottenventil är borta från T-röret. Det har alltså lossnat!
Jag har då 2 alternativ:
1. Gå ner i brunnen (hur då isf?) och laga ihop med nya delar.
2. Använda den extra slang som finns separat och koppla in pumpen mot den istället.
Jag har bildlänk på den extra slangen som finns:
https://goo.gl/photos/CMwFWyC4AD5Le7aq5
Och :
https://goo.gl/photos/WjitN6YdS91qazSd8
Bild jag tog tidigare i somras på T-röret längre ner i brunnen :
https://goo.gl/photos/NxXZTH3tCHbzoRWEA
(Den elkabel som syns går till den röda flytande saken jag tror är temp mätare.)
Hur mycket vatten, har du i brunnen? Det finns inte möjlighet att ställa ner en stege i brunnen, och gå ner och hämta röret som lossnat. Röret kan givetvis ersättas, men du behöver ju då även ny bottenventil. Ska du inte använda utedusch, så är det lika bra att ta bort och plugga den ingången på T-kopplingen.Davil skrev:Återigen tack för dina svar och hjälp!
Jag har nu hittat felet!
Plaströret är inborrat från sidan ca 2 meter ner i brunnen. Där är den kopplad på ett T-rör där genomgående sticker vidare och kommer upp ur backen intill en utedusch.
Avsticket på T-röret går lodrätt ner till vad jag med stor sannolikhet tror är en bottenventil.
Nu ser jag att slangen som ska gå lodrätt ner med bottenventil är borta från T-röret. Det har alltså lossnat!
Jag har då 2 alternativ:
1. Gå ner i brunnen (hur då isf?) och laga ihop med nya delar.
2. Använda den extra slang som finns separat och koppla in pumpen mot den istället.
Jag har bildlänk på den extra slangen som finns:
[länk]
Och :
[länk]
Bild jag tog tidigare i somras på T-röret längre ner i brunnen :
[länk]
(Den elkabel som syns går till den röda flytande saken jag tror är temp mätare.)
skönt att du tycks ha lokaliserat felet i alla fall.
Uteduschen har använts av tidigare husägare som idag är dement.Marcussjogren skrev:
Men då när den användes förr så måste de ha använt en separat pump bara för den duschen.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Jag har kanske 1,5 meter vatten uppskattningsvis.AG A skrev:Hur mycket vatten, har du i brunnen? Det finns inte möjlighet att ställa ner en stege i brunnen, och gå ner och hämta röret som lossnat. Röret kan givetvis ersättas, men du behöver ju då även ny bottenventil. Ska du inte använda utedusch, så är det lika bra att ta bort och plugga den ingången på T-kopplingen.
skönt att du tycks ha lokaliserat felet i alla fall.
Ja, jag känner mig lite lättad över att ha hittat felet!
Nu måste jag bara få hit någon villig vvsare som kan laga ihop detta åt mig så det blir perfekt utfört.
Ner med en stege och fixa en gång för alla är det inte så djupt går det fint. Du har säkert allt redan i slangänden annars skaffa ventil. Ser ut som PRK kopplingar där nere så en lämplig vinkel så får du bort allt onödigt.
Ska du själv gå ner i brunnen, är mitt tips att du slår ett snöre runt alla verktyg du tar med dig ner och binder andra änden i ditt byxskärp. Fråga inte hur jag kommit på det här..
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Alla som arbetar nära vatten har nog den erfarenhetentompaah7503 skrev:
Själv förvarar jag en avbitare på botten vid min gamla båtplats
Allt är i sin ordning!
Separata bottenventiler på bägge rören nu.
Måste säga att eländet inträffade lägligt nu när grundvattnet är lågt. Behövde inte tömma ur något vatten. Den gamla slangstumpen ligger kvar på botten men det gör väl inget..
Det har varit 2 mycket jobbiga helger utan vatten med 2 små barn så det är en enorm lättnad i kroppen!
Tack så mycket för alla fina inlägg från er!
Separata bottenventiler på bägge rören nu.
Måste säga att eländet inträffade lägligt nu när grundvattnet är lågt. Behövde inte tömma ur något vatten. Den gamla slangstumpen ligger kvar på botten men det gör väl inget..
Det har varit 2 mycket jobbiga helger utan vatten med 2 små barn så det är en enorm lättnad i kroppen!
Tack så mycket för alla fina inlägg från er!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden