27 019 läst ·
19 svar
27k läst
19 svar
Hur veta dimension på rör? Svårt att installera toa?
Sida 1 av 2
Jag funderar på att försöka installera en toa i källaren där vi bara har tvättstuga samt pannrum idag. Det finns två brunnar i gjutjärn där idag. Toan ska ligga en liten bit ifrån den ena brunnen.
Jag tror att röret är 75mm (?)
1. Hur mäter man det lätt utan att först bila upp golvet?
2. Huset är från -63, de kanske hade andra dimensioner på den tiden?
3. Visst kan man ansluta en toa på 75mm? (specialtoa?)
4. Vågar man sig på ett sånt här jobb som halvamatör?
5. Vad bör man tänka på?
Tacksam för åsikter!
Jag tror att röret är 75mm (?)
1. Hur mäter man det lätt utan att först bila upp golvet?
2. Huset är från -63, de kanske hade andra dimensioner på den tiden?
3. Visst kan man ansluta en toa på 75mm? (specialtoa?)
4. Vågar man sig på ett sånt här jobb som halvamatör?
5. Vad bör man tänka på?
Tacksam för åsikter!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
1. Går nog inte
2. Det kan vara gjutgärnsrör
3. det finns pumptoa som klarar sig med 22 mm anslutning, utan pump och 75 mm vet jag ej.
4. Bila upp golv går alltid, sedan finns detta forum, lokala VVS butiken och hantverkare som kan ta över när det blir för svårt.
5. En tjock plånbok hjälper alltid.
Prototypen
2. Det kan vara gjutgärnsrör
3. det finns pumptoa som klarar sig med 22 mm anslutning, utan pump och 75 mm vet jag ej.
4. Bila upp golv går alltid, sedan finns detta forum, lokala VVS butiken och hantverkare som kan ta över när det blir för svårt.
5. En tjock plånbok hjälper alltid.
Prototypen
Nicke75 skrev:
1. Stoppa in handen och känn hur mycket frispel den har, uppskatta med tumstock på handen.
2. Ja, de hade andra dimensiner eftersom det var gjutjärn.
3. 75 mm är nog ingen höjdare till tolett utan en avloppskvarn.
Tack för svaren!
Björn Lovén skriver i frågor och svar för avlopp.
"Däremot kan man under vissa förutsättningar ansluta en wc-stol till ett 75 mm avlopp om det nu hade hjälpt i ert fall."
Jag vet dock inte när det gäller. Ej heller om det är att rekommendera att ansluta en 75/110 övergång på röret så att toaletten får sin 110 mm i anslutningen men sedan går ner till 75 mm.
Om det nu är gjutjärn vilken dimension borde det vara på röret i så fall? Är det lätt att skarva på med dagens rör och få det bra?
Björn Lovén skriver i frågor och svar för avlopp.
"Däremot kan man under vissa förutsättningar ansluta en wc-stol till ett 75 mm avlopp om det nu hade hjälpt i ert fall."
Jag vet dock inte när det gäller. Ej heller om det är att rekommendera att ansluta en 75/110 övergång på röret så att toaletten får sin 110 mm i anslutningen men sedan går ner till 75 mm.
Om det nu är gjutjärn vilken dimension borde det vara på röret i så fall? Är det lätt att skarva på med dagens rör och få det bra?
Fram till brunnen är det nog bara 3" gjutjärnsrör. Troligen går detta till ett grövre, 4" rör. Om det inte är alltför långt dit tycker jag inte det är mycket att fundera på. Bara att bila upp. Går ganska snabbt med en lämplig bilmaskin. Passa på att byta golvbrunnen samtidigt.
Koppla muggen till gammalt 3" blir garanterat stopp, bila dig fram till grövre, 4" eller cementrör.
Och svar på din sista fråga. Jo det är lätt att skarva på (finns gumminipplar tex 4912 på
www.rinkabyror.se). Om du inte har ytbeläggning (klinkers etc) som du vill bevara
så är det enkelt för en halvamatör att bila upp o byta. Som Sveng säger så byt brunnar samtidigt
så slipper du framtida problem (min var genomrostad . men hade 10 år till på nacken)
/M
www.rinkabyror.se). Om du inte har ytbeläggning (klinkers etc) som du vill bevara
så är det enkelt för en halvamatör att bila upp o byta. Som Sveng säger så byt brunnar samtidigt
så slipper du framtida problem (min var genomrostad . men hade 10 år till på nacken)
/M
Ytterligare några frågor.
1. Kan man försöka bila upp bara där röret ligger och skarva på och gjuta igen?
2. Eller ska man bila upp hela golvet, isolera osv som man kan läsa om i alla källarprojekten? Kanske handlar det om ambition?
Man kan ju göra allt hur grundligt som helst men för min del känns det som om det ska vara lagomt men inte göras felaktigt.
Har någon bra tips på var man läser på om dragning av avlopp, fixa fall vid brunnar osv. Tips vid gjutning. Har läst massor här men mer är ju alltid bra att läsa.
1. Kan man försöka bila upp bara där röret ligger och skarva på och gjuta igen?
2. Eller ska man bila upp hela golvet, isolera osv som man kan läsa om i alla källarprojekten? Kanske handlar det om ambition?
Man kan ju göra allt hur grundligt som helst men för min del känns det som om det ska vara lagomt men inte göras felaktigt.
Har någon bra tips på var man läser på om dragning av avlopp, fixa fall vid brunnar osv. Tips vid gjutning. Har läst massor här men mer är ju alltid bra att läsa.
Hej,
1. Kan du göra, men som Fotografen säger. Ska du ge dig på det så ta
det lilla extra arbetet att bila upp till du når ett 4" rör.
2. Källarprojektambitionen är inte att rekomendera om du inte vill ha att göra ett halvår ;-)
Men, ska du inte ha golvvärme etc så behövs inte isolering.
Bila upp rännan, koppla på, byt brunnar, o gjut igen. Lägg därefter klinker o måla
väggarna med färg som andas så har du fått en fräsh fin extra toalett.
Anledningen att byta brunnarna är att det inte är mer än några timmars arbete o ett par
hundralappar i material. Det är rejält surt om du skulle behöva byta brunnarna i efterhand
när resten är på plats ! Sen gäller också "säker vatten" reglerna (bransch regler som bla
försäkringsbolagen går på ) att om brunnen är äldre än 1991 (lite osäker på året) så
ska den bytas vid renovering...
Avlopp etc hittar du i trådar här på forat. 110 mm grå plaströr. 1:50 fall, helst enbart 45 böjar, så få böjar som möjligt. Men det är inga konstigheter.
Den enda risken du har är att du har svårt att få till fall från toan, men är det bara en o en halv meter så ska det inte vara några problem.
Ska du fixa nytt fall till brunnarna ? Normalt fixar man det med flytspackling av golvet. Är det bara en liten yta så kan du fixa det vid gjutningen, med ganska torrt bruk.
Fortsätt med dina frågor så får du säkert tillräcklig hjälp här på forat för att du ska
klara av det.
/M
1. Kan du göra, men som Fotografen säger. Ska du ge dig på det så ta
det lilla extra arbetet att bila upp till du når ett 4" rör.
2. Källarprojektambitionen är inte att rekomendera om du inte vill ha att göra ett halvår ;-)
Men, ska du inte ha golvvärme etc så behövs inte isolering.
Bila upp rännan, koppla på, byt brunnar, o gjut igen. Lägg därefter klinker o måla
väggarna med färg som andas så har du fått en fräsh fin extra toalett.
Anledningen att byta brunnarna är att det inte är mer än några timmars arbete o ett par
hundralappar i material. Det är rejält surt om du skulle behöva byta brunnarna i efterhand
när resten är på plats ! Sen gäller också "säker vatten" reglerna (bransch regler som bla
försäkringsbolagen går på ) att om brunnen är äldre än 1991 (lite osäker på året) så
ska den bytas vid renovering...
Avlopp etc hittar du i trådar här på forat. 110 mm grå plaströr. 1:50 fall, helst enbart 45 böjar, så få böjar som möjligt. Men det är inga konstigheter.
Den enda risken du har är att du har svårt att få till fall från toan, men är det bara en o en halv meter så ska det inte vara några problem.
Ska du fixa nytt fall till brunnarna ? Normalt fixar man det med flytspackling av golvet. Är det bara en liten yta så kan du fixa det vid gjutningen, med ganska torrt bruk.
Fortsätt med dina frågor så får du säkert tillräcklig hjälp här på forat för att du ska
klara av det.
/M
man får förlägga 5meter med 0* fall.
man får inte förlägga 75 till toalett om man inte har kvarn/avloppspump, dock kan man förlägga 90 rör i extrema nödfall (och då endast korta sträckor)
man får inte förlägga 75 till toalett om man inte har kvarn/avloppspump, dock kan man förlägga 90 rör i extrema nödfall (och då endast korta sträckor)
Plockar upp denna tråd igen då jag nu har börjat bila för fulla muggar i källaren.
Har bilat upp så jag ser att ena brunnen (slukrist) sitter på ett 3" rör.
Jag vill ju bila tills jag kommer till ett 4" så att jag kan dra avloppsrör som funkar till en toalett men....
Vete fåglarna hur långt jag får bila innan jag når ett 4"? På den ena brunnen är det endast 1 meter innan jag är inne i mitt garage med nylagd klinkers.
Det kanske inte finns några genvägar eller tips? Eller har någon bra tips på toa med kvarn som funkar på 3"?
Har bilat upp så jag ser att ena brunnen (slukrist) sitter på ett 3" rör.
Jag vill ju bila tills jag kommer till ett 4" så att jag kan dra avloppsrör som funkar till en toalett men....
Vete fåglarna hur långt jag får bila innan jag når ett 4"? På den ena brunnen är det endast 1 meter innan jag är inne i mitt garage med nylagd klinkers.
Det kanske inte finns några genvägar eller tips? Eller har någon bra tips på toa med kvarn som funkar på 3"?
Köp valfri toalett med utlopp bakåt, inte neråt. Koppla till en Saniplus WC pump.
Ps. I Sverige är toaletter med avlopp bakåt dyra medans de i Polen kostar en femhundring då det är standard där. Avlopp neråt är dyra där istället. Känner du nån som ska dot så smarar du 2000 kr på den posten. Ds.
Så här ser de ut pumparna.
http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/86/saniplus.jpg
Ok Pris här http://www.blocket.se/vi/13507238.htm?ca=15_s
Ps. I Sverige är toaletter med avlopp bakåt dyra medans de i Polen kostar en femhundring då det är standard där. Avlopp neråt är dyra där istället. Känner du nån som ska dot så smarar du 2000 kr på den posten. Ds.
Så här ser de ut pumparna.
http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/86/saniplus.jpg
Ok Pris här http://www.blocket.se/vi/13507238.htm?ca=15_s
Hmm håller på att ge upp mina toalettdrömmar, jag får nog klara mig utan extra toalett 
Har kollat på Sigro men handlaren rekommenderade den inte, mycket trassel och kort livslängd. Ca 7000:- kostade de också.
Jag har bilat upp så mycket jag kan utan att gå in och förstöra mitt garage två 3" går ihop och fortsätter i ett nytt 3" in i garagegolvet. Skit att det inte var 4" där!!
Mina sista desperata tankar är följande:
Installera toan med 110mm de två första metrarna till det får gå över till 3", alt även dra upp ett till rör som man fungera som rensrör om (när) det blir stopp. Bara trycka ditt högtryckstvätten. Märker man att det blir stopp ofta så blir det helt enkelt en "kisstoa"
Eller så får jag helt enkelt skita i toan
Reflektioner, tips, idéer, råd? Strunta i toa?
Har kollat på Sigro men handlaren rekommenderade den inte, mycket trassel och kort livslängd. Ca 7000:- kostade de också.
Jag har bilat upp så mycket jag kan utan att gå in och förstöra mitt garage två 3" går ihop och fortsätter i ett nytt 3" in i garagegolvet. Skit att det inte var 4" där!!
Mina sista desperata tankar är följande:
Installera toan med 110mm de två första metrarna till det får gå över till 3", alt även dra upp ett till rör som man fungera som rensrör om (när) det blir stopp. Bara trycka ditt högtryckstvätten. Märker man att det blir stopp ofta så blir det helt enkelt en "kisstoa"
Eller så får jag helt enkelt skita i toan
Reflektioner, tips, idéer, råd? Strunta i toa?
Tack för tipset, har kollat det alternativet också. Mitt i garaget går ett 4" från ovan våningen längs väggen.
Tyvärr så måste jag dra det längs tre väggar i det lilla rumme och passera en dörr, hur nu det ska gå till?
Tyvärr så måste jag dra det längs tre väggar i det lilla rumme och passera en dörr, hur nu det ska gå till?