Jonatan79
Jonatan79: Koppla på efter mätaren och lägg värmeslinga som "Chaly" beskriver. Sätt en termostat eller liknande till slingan så slår den på och av själv på inställd utetemp så slipper ni "vakta" vädret. Elförbrukning nästan osynlig om det inte en lång sträcka.
2 svar · 905 läst
Göran.W
Göran.W: Full last för en pump är när det transporterar mycket vatten mot lågt tryck så stryper man flödet på trycksidan innan hydroforen och tryckvakten.så är det inte omöjligt att det slutar lösa ut.
3 svar · 4,7k läst
·
J
JOW: Nja, lite både och. Det blir tätt och sitter lite löst, så att man kan justera. Tar man lite lin (men ändå så att det blir tätt) sitter det lösare. Tar man lite mer så sitter det trögare. Tar man för mycket riskerar man spräcka delen med invändig gäng.
18 svar · 5,3k läst
·
S
Stefan1972: tanken är ju god men jag tror nog att du lugnt kan montera dina böjar med skarvar och sova lugnt. Av 1000000 svenska hus har nog 999999 av dem avlopp med skarvar i bjälklag och det fungerar fint. Det finns visst nåt system som är svetsbart så man slipper skarvar, därav den sista på slutet...........:) Plaströr håller oerhört länge inne i hus. De gamla plaströren som är vita, (typ
4 svar · 2,9k läst
N
Nerre: Normalt ska det väl vara ordnat så att ytvatten inte rinner ner i brunnen. Då hinner nog eventuella föroreningar tas om hand av jord och växter de tre meter det har på sig innan det nåt grundvattnet. Om det däremot inte är rätt anlagt runt brunnen så att ytvatten riskerar att rinna ner så är det nog andra problem som är större än kattens korvar.
12 svar · 3,2k läst
prototypen
prototypen: det är väl det vanligaste att kabeln är instoppad mot flödet och varm ska den ju inte bli, det är ju kallvatten man vill ha. Protte
5 svar · 1,1k läst
P
pozz2: Men de verkar inte som flödet är problemet, utan trycket. Pumpen är en grundfos cr8-80
10 svar · 3,9k läst
A
A-Man_08: Kapa det där det är hål borde funka utmärkt
6 svar · 4,9k läst
·
pelpet
pelpet: Efter lite Google-FU kommer jag fram till att det kanske är en rörrensningsmaskin som avses.
15 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är det ca 40mm invändigt på gängan är det 32 gänga.
4 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Normalt är ju att man drar det i sockeln. Kommer du åt att klamma på väggen är det ju ett väldigt stort plus! Prisol eller PEX spelar ingen roll. PEX har mindre innerdiameter, men mindre motstånd i slangen.
1 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: Jag har aldrig monterat muffar med "utdrag" utan alltid i botten. Även längre stråk. Inga problem!
7 svar · 1,5k läst
U
under_construction: Man tager vad man haver. I morse hade råttan petat ner påsen på golvet, dock inga tecken på att den varit i källaren. Kom på att jag hade lite finmaskigt nät så jag knycklade ihop det så gott jag kunde och tryckte in det i röret. Vasst så in i h-e blev det i kanterna, testade för säkerhets skull själv med handflatan :o Sedan fyllde jag öppningen med latex- och akrylfog. Det enda
7 svar · 6,1k läst
·
ANR
ANR: Tackar för svar Strip, jag är ju helt rudis på det här med pumpar så du har onekligen lärt mig en del. Med det behov jag har så kommer det räcka med en enklare dränkbar pump så jag kör på det!
7 svar · 6,3k läst
·
S
Stefan1972: jo det kan löna sig att ta isär och smörja, de håller mycket längre då. Finns speciellt armaturfett från tex Mora eller FMM. Annars kan jag föreställa mig att det går precis lika bra med siliconfett. Detta förutsätter såklart att man demonterar allt och gör rent och fettar in. Nåt mirakelmedel som man sprayar på tror jag inte så mycket på även om det hjälper för stunden.
1 svar · 4,5k läst
D
DIY_freak: Svarar väl själv... Verkar vara 5/8 gänga med 14 gängor/tum. Återstår bara att hitta en övergång från 5/8" yttergänga till 1/2" yttergänga.
1 svar · 1,7k läst
K
kraft1: Lukten försvinner annars med klorin (Får inte vara för högt pH på vattnet) men kan man få bort orsaken är det ju bäst.
10 svar · 4,3k läst
·
K
kraft1: Att använda öppen låga till gjutjärn är inte bra. (kan spricka) Börja med rostlösare (fosforsyra) finns på Biltema mm. Värm sedan med varmluft om det behövs, det släpper garanterat. VVS-tätning fungerar om gängan är tillräckligt ren, För att en ejektormaskin skall fungera bra måste den vara tät hela vägen, och ejektorn ren (Kan bakblåsas med tryckluft uppifrån, plugga då det
11 svar · 9,9k läst
·
B
Barnrikehuset: Just slang som det inte är helt ovanligt att någon glömmer att stänga av kranen på väggen vill man inte att den skjuter loss någon natt eller man inte är hemma. Då gäller det att det sprutar åt rätt håll och man har fall från huset. För att minimera såna risker (Gardena bör ju testa en del iallafall) funderar jag också på Gardenas "finare" slangsort. Kanske i kombination med
30 svar · 19,3k läst
JE888
JE888: Tror frakten skulle bli saftig! Om jag inte reklamerar förstås...
6 svar · 1,3k läst
·
nikasp
nikasp: VVS Home var så billiga (2048 kr) för en komplett pump med tryckströmbrytare, manometer och tank så jag jag köpte allt nytt. Då får vi se om den hinner fram så vi har vatten till Kristi Flygare men de trodde det.
2 svar · 2,0k läst
·
kulle
kulle: Det smidigaste är i de flesta fall att göra stambytet i samband med badrumsrenoveringen
3 svar · 37,3k läst
Chaly
Chaly: Nya blandaren på plats. Inga problem - tack allihop! Blev att jag kapade de befintliga rören och satte dit vatette minikulventiler 15-10mm. Inspekterade de avkapade rörstumparna och de såg ut som nedan. Ordentlig midja vid klämringen! Inte en tillstymmelse till stödhylsa i röret. Har suttit i huset sen det byggdes -92. Var det inte standard med stödhylsor i rören på den tiden? Det har
4 svar · 11,1k läst
·
Patrick E
Patrick E: Skönt att det löste sig :)
4 svar · 3,7k läst
M
Mönn: Hej, Jag ska byta tvättställsblandare och skulle vilja veta om en plantätad koppling räcker för att hålla tätt eller om man även måste gängtäta den anslutna minikulventilen. Den nya blandaren har exakt samma koppling, soft-pex med lekande mutter, som den nuvarande blandaren (se bild nedan). Den är ju tät som den är nu, så jag kan ju bara öppna och kika, men känner att jag vill
0 svar · 7,4k läst
·
Patrick E
Patrick E: 2011 är min gissning också. UD 1110 på motorn skulle jag tro är år och vecka.
3 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Bisofenol A avslöjades 2013 i relinade dricksvattenledningar, med andra ord förbjudet sen länge. Men vad är resten av materialet då om det är så skonsamt? Varför är det ingen som vill berätta det? Relining kan absolut vara bra i vissa lägen (som jag redan nämnt) men det är långt ifrån någon likvärdig ersättning till nya rör.
22 svar · 6,0k läst
M
Marcussjogren: [citat] Ja dem jag har kollat på skall vara det. Det är alltså inte en vanlig sladdrig USB-kabel utan en styvare.
9 svar · 11,1k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: I mitt fall så hade dom lagt in dagvattnet i samma stam som avloppet så jag ringde handläggaren på kommunen som hade godkänt avloppsanläggningen och han sa att det inte va ok dvs att det bröt mot vad som va sagt=ej godkänt avlopp trots att säljaren hade sagt det enl juristen va det inget att diskutera skicket på anläggningen är besiktningsbart dvs ej dolt fel men utförandet är inget
12 svar · 4,7k läst
mexitegel
mexitegel: Var det inte en tråd här för ett litet tag sedan om värdeökning vid modernisering av avlopp? Sök och se om du hittar den.
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.