Vi har en rörkoppling under diskbänken som läcker. Det inringade. Igår plockade jag sönder det och satte i lite gängtejp för att se om det blev bättre. det gjorde det inte. Och när jag tittade lite närmre så är det inte i gängorna det läcker utan under den där ringen man skruvar fast.
Antar vi behöver köpa ny såndär vit ring som ligger inne där man skruvar ihop. Någon sorts packning antar jag. Men vad heter det? Vad ska jag leta efter?
Och är det samma storlekar på den här typen av rör eller måste jag plocka bort rören och ta med mig till vilken butik jag nu kan hitta detta i?
HJÄLP!
Antar vi behöver köpa ny såndär vit ring som ligger inne där man skruvar ihop. Någon sorts packning antar jag. Men vad heter det? Vad ska jag leta efter?
Och är det samma storlekar på den här typen av rör eller måste jag plocka bort rören och ta med mig till vilken butik jag nu kan hitta detta i?
HJÄLP!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tillägg - det är alltså inte gängan som ska täta i en sådan koppling, det är packningen som mha gängan kläms mellan två plana ytor. Vissa av dessa (?) är väl också konformade och då saknas packningen, men inte heller då är det gängan som tätar.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Gängtejpen gör troligen mer skada än nytta. gängorna måste gå så lätt som möjligt för att kunna dra ihop kopplingen.
Stämmer säkert. Men läckte lika mycket innan jag satte dit den så just denna gången gjorde det nog varken till eller ifrån. 
Men tar med mig rörbiten och packningen till XL-bygg och hoppas de har vad jag behöver.
Men tar med mig rörbiten och packningen till XL-bygg och hoppas de har vad jag behöver.
Är det planpackning eller konisk packning?
Jag gissar på konisk 40mm.
http://faluplast.se/sv/packningar-och-muttrar/plastpackningrsk-808244840mm__999
Jag gissar på konisk 40mm.
http://faluplast.se/sv/packningar-och-muttrar/plastpackningrsk-808244840mm__999
En konisk.
XL-bygg hade inget. Var för gammalt rör sa han men tipsade om en gammal rörmokare i byn. Och maken känner hans fru så vi fick hjälp vid strax efter 20 med en packning. Och det verkar som det fungerar iaf.
XL-bygg hade inget. Var för gammalt rör sa han men tipsade om en gammal rörmokare i byn. Och maken känner hans fru så vi fick hjälp vid strax efter 20 med en packning. Och det verkar som det fungerar iaf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden