Jag har en pumpautomat invid sjö för att pumpa upp vatten till fritidshuset. Ungefär 3.5 meter sughöjd och 30 meter slang (32mm) ut i sjön.

Vill naturligtvis ha så lite motstånd på sugsidan som möjligt och har därför inte haft något filter på sugsidan, annat än det grova filtret i bottenpluggen längs ut på sugslangen.
Tyvärr så håller mina pumpautomater inte så många år. Kanske filter på sugsidan vore hälsosamt så att pumpen inte behöver käka så mycket alger och sand etc...

Jag vill gärna ha ett tvättbart patronfilter som "stryper" flödet så litet som möjligt.

Har någon bra tips på ett (grovt?) filter och som ger minimalt motstånd. Stryper ett vanligt patronfilter mycket? Är det stor skillnad på 50 micron fillter eller t.ex 100 micron? Finns det grövre filter? Är det bättre med större filterhus?

Tack på förhand :)

Ja, vad är det egentligen som pajar på pumpen?

För mig hörs det som att det kan vara kavitation som orsakar problemet?

Anordna först en större diameter på sugslangen 30 m lång och 32 mm hörs för mig som att det blir för mycket strömningsmotstånd så pumpen får arbeta onödigt mycket. Gå upp i dimension på slangen till det dubbla och mer om du har möjlighet. Ju mindre strömningsmotstånd desto bättre.

Jag skulle nog inte satt varken 50 eller 100 micron filter på sugsidan. För fint, sätter igen sig för ofta och pumpen kaviterar.
Sätt ett nätfilter med maskor så stora som ca myggnät. Se till att ytan är stor.
Behövs det mer filtrering så skall finfiltren sitta på trycksidan av pumpen.

Har du problem med sand, så verkar intaget ligga lite för djupt ( om du inte har kraftigt vågsvall el.dyl). Försök att hänga intaget lite högre upp ( 0,5 m under vattenytan ?). Alger kan vara lite svårare att få bort.I övrigt håller jag med roland53 här ovan.

Redigerat:
Tack för svar. Filter på sugsidan verkar inte vara någon höjdare (som jag misstänkte).

Ett nätfilter med maskor stora som myggnät - går det att köpa någonstans?

Filter är ett sätt som tyvärr ger visst underhåll...ett annat är ju att styra pumpen smartare ihop med att sätta intaget som föreslagits i tråden så att renare vatten och mindre pumphöjd

Att dubbla dimensionen på slangen är ju bra för att minska påfrestningen på pumpen...

Du skulle ju kunna skapa ett självrensande grovfilter i intaget genom att utnyttja ett flöte och utforma insuget så att saker inte kan fastna och skakas av av flötets rörelser?
Då blir underhållet lättare också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.