M
mogge_73: Manganpreparerad filter massa är väldigt smidig massa då den klarar av både fe III och fe II, beroende på om vattnet är syresatt. Problemet är att manganet måste ombildas till mangandioxid vilket kräver väldigt högt pH. Annars får man väldigt begränsad livslängd på massan, ofta runt 2-4 år beroende på värdet sedan får man byta massan vilket blir dyrt i längden. Ofta väldigt
12 svar · 29,9k läst
pelpet
pelpet: Sommarstuga? Sätt upp ett utedass. Då slipper man ifrån de flesta spolningarna. Eller skicka ut herrarna i skogen när behovet kallar. Man kan också tänka sig en lösning där man kör BDT-vatten mot ett gråvattenfilter + infiltration och toaletten mot tanken. Då blir det färre spolningar. Lösningen kostar ungefär som en förbränningstoalett.
5 svar · 7,6k läst
W
webkocken: [citat] Den nuvarande ledningen ligger i stort sett uppe på marken och går över andras tomt, vad jag vet. Har inte följt den hela vägen upp än, men ska göra det.
4 svar · 4,6k läst
pelpet
pelpet: En dränkpump kostar ju inte många ören.. Jag vet att man förlängde sugröret för några år sedan och då blev vattensituationen mycket bättre.
15 svar · 10,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det är ditt lokala vattenverk som sätter reglerna hur det ska se ut när dom ska byta mätaren. Generellt sett så är det du som äger allt från ventilen i gatan och inåt. En vanlig vattenmätare får du inte montera ståendes, du behöver en som är klassad för det.
24 svar · 10,7k läst
kontorsråttan
kontorsråttan: Avstängning fixar sig med kulventilen, men att kunna dränera var ett förbålt bra tips. Hur kunde jag missat det? Tack fb35523, :thumbup: Letar men hittar inge bra på övergången mellan ½"/R15 till slangen, helt lost där, hilfe bitte.
2 svar · 2,8k läst
J
JoakimU: Tack för svar, kommer att prova detta under sommar/höst - förhoppningsvis får jag det att fungera.
19 svar · 16,7k läst
pelpet
pelpet: Perfekt, då tar jag med en reservnippel för R20 som försäkring när jag får tillfälle att fixa detta.
5 svar · 3,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: En vanlig termostat stänger helt vid fullt indraget läge. Men självklart läcker gamla prylar igenom lite. Enkelt att bekräfta med luftskruven. Glöm inte returventilen först bara.
3 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Har ni eget vatten och utkastaren varit stängd en längre dig kan ibland ventilkäglan fastna i sätet. Demontera och smörj upp gummit på ventilkäglan med lite armaturfett tex. Bild på den underlättar ju enormt för mer korrekt hjälp. Men vi väntar med spänning på denna!
4 svar · 12,8k läst
Demmpa
Demmpa: I detta svar från 2014, finns länk till servicemanualen, personen i tråden hade samma felsymtom som du har och det avhjälptes med manualen, sid 14. https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/226995-vattenlackage-fran-fjarrvarmecentralen.html?perpage=30#post1901719
4 svar · 4,0k läst
·
P
Pagno: [citat] Jag har en pexslang kopplad till vattenutkasteren, avstängning, samt att jag tar ur innanmätet innan vintern, det tar 5 minuter max med en insex och en näbbtång, Obs! jag skruvar ur inkommande på insidan också. Jag vet att det inte skall behövas men det är värt max 10 minuter att ha en fungerande kran till kommande säsong. Mvh P-A
23 svar · 77,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Faktiskt fel. Det är högre flöde i ett PEX-rör för det är mindre motstånd i ett plaströr kontra kopparrör! Så man kan säga att det är samma flöde i ett 15mm kopparrör som i ett 15mm PEX-rör pga detta. Sen får man inte glömma att det är 30% bättre flöde i ett 16mm PEX-rör än i ett 15mm PEX-rör! Tips! :thumbup:
10 svar · 9,7k läst
Strip
Strip: Jag spolade nån kubik eller så igår och det är mycket bättre idag. Men jag har en jättesänka på ledningen strax före mitt hus, så jag räknar inte med att det försvinner helt under överskådlig framtid :)
10 svar · 8,8k läst
M
m71: Tack! Precis vad jag sökte!
2 svar · 1,9k läst
prototypen
prototypen: Stigningen på gängan är 1 mm, dvs avståndet mellan 2 gängtoppar är 1mm. Protte
8 svar · 13,5k läst
·
E
Emmy Persson: [citat] Åhh, det fungerade. Hittade en burk silikonspray också som vi kletade på första biten och då gick det riktigt bra! Tack så hemskt mycket för era tips! 🙏🏼
7 svar · 3,8k läst
C
corre: Kanske, kanske inte. VVS, EL etc ingår normalt sett inte i en husbesiktning. Om de är synliga i husgruden så är de synliga... Det behöver inte heller vara ett fel, tex torpargrunder brukar anses hålla plus året runt i normala fall.
1 svar · 1,0k läst
Krilleman
Krilleman: I en sommarstuga så är det bra att använda någon typ av PEX som tål frysning (i fall att) bättre än ALU. Kopplingsväg så skulle jag inte krångla till det alldeles för mycket. Köp Vatette klämringskopplingar med Vatette Plast kopplingsset, Enkelt och bra.
1 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Hej! Electrolux hade en sån för ett par år sen i alla fall.
1 svar · 720 läst
T
toolman77: VSH delarna har tyvärr väldigt tunn vägg. Jag lyckades mosa två stycken t-kopplingar när jag drog åt dem. Kör på vatette istället
7 svar · 2,8k läst
T
Tosse: Det var stopp... [bild] Fortsätter nog 10 meter till på samma sätt. :x
10 svar · 6,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja det är lite konstigt om det läcker så högt upp. Men oavsett ska ju inte träflisan vara där. Vad sa FB?
6 svar · 3,4k läst
·
C
corre: Ni kan inte slå in ett grovt järnrör innan ni gräver upp på utsidan? Annars är det nog bara att gräva smalt och försiktigt.
1 svar · 930 läst
P
poj66: Tack, lite inkompetent av mig att inte notera nippeln. Nu är det löst! Tackar.
3 svar · 817 läst
·
C
corre: Glöm inte att sughöjd förändras med uttaget. Så sjunker ytan i brunnen förskjuts höjden. Fördelen med lång slang om det går är att du inte pumpar torrt vid högt uttag.
4 svar · 3,2k läst
Demmpa
Demmpa: Det låter som om du får bygga något eget, kanske med hjälp av dom två olika typerna av vattenfelsbrytare som finns.
2 svar · 1,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: >Hur nära kan de ligga varandra, avstånd till huset? Avstånd mellan hus och slamavskiljare bör enligt Naturvårdsverkets råd vara minst 10 m. p g a risk för lukt. Men slamavskiljaren ska också vara tillgänglig för slamtömning och hela avloppsanläggningen ska ligga nedströms drickvattenstäkter så ofta är man rätt så låst utifrån platsens geografi. Annars kan en tank, en
1 svar · 2,5k läst
Strip
Strip: [citat] Rätt eller fel, frågan kvarstår. Jag valde iaf lin o pasta på min koppling, det är ju både lättjobbat och i normalfallet pålitligt.
13 svar · 3,4k läst
mykee2
mykee2: Perfekt, tack!
6 svar · 13,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.