Vatten & Avlopp
Grains: Ok, tack. Räknar från ovankant avloppsrören: 1cm plattan, 2cm isolering, 1cm flytspackel och hoppas på att detta landar någorlunda rätt.
Odjuret: Du får börja med att kontakta styrelsen och be dessa om tillstånd att ta bort avloppsröret. Det kan vara väldigt dumt att ta bort det utan styrelsens tillstånd. Om inte faktiskt för din egen skull. Bara för att vara negativ, men du har väl sökt bygglov för åtgärden?
MathiasS: Ta bort båda ventilerna, plugga hålet för den gamla, ersätt svarthatten med en ny likadan. Kostar väl några hundringar.
Krilleman: Allt beror ju på hur ditt befintliga system ser ut idag. Så du åker nog på att köpa dig en minishunt (av typen M60) för att få det att fungera med 1-rör. Ny injustering av systemet efteråt är antagligen ett måste. M5 från LK är ju som sagt endast för 2-rör och mac 5m² yta.
Krilleman: Aldrig någonsin ska man skruva på serviceventilen själv! Det blir fort dyrt om den går sönder. Om du däremot skulle be vattenverket att stänga den åt dig så står dom för bytet av ventil, om den mot förmodan skulle gå sönder. Gratis för dig dessutom! Om du själv skulle lyckas bryta sönder ventilen i stängt läge, får du själv oftast stå för den kostnaden själv. :confused:
mexitegel: Va, ska det inte vara trycksvärta i hydroforen??? (J*vla autocorrect :D)
roland53: [citat] Den lilla pluggen är inte till för att rensa vattenlåset utan själva avloppsröret då man använder ett rensverktyg. Vattenlåset är i ditt fall svår att rengöra p.g.a att tättningningsringen för mattan är monterad ovanpå. Men om du nu fått bort de fasta föremålen (mynt mm) så prova att spola med duschslangen (ta bort munstycket) och stick ner slangen så långt du kan i
Hemmakatten: Kan du inte lägga en stålring ovanpå brunnsringen och svetsa på ett tvärgående stag. På staget kan du då fästa t. ex. nivåvippor I olika längder. Gissade bara att det handlar om nivåvippor, det kan ju lika gärna vara något annat.
byggarätt: Filter är ett sätt som tyvärr ger visst underhåll...ett annat är ju att styra pumpen smartare ihop med att sätta intaget som föreslagits i tråden så att renare vatten och mindre pumphöjd Att dubbla dimensionen på slangen är ju bra för att minska påfrestningen på pumpen... Du skulle ju kunna skapa ett självrensande grovfilter i intaget genom att utnyttja ett flöte och utforma
Krilleman: Men det är väl bara handgräva ner ca 30cm och kapa markavloppet där. Montera dubbla 45º som bygger ca 10cm och du är klar. Återfyll och montera lövsilar.
Annkina: En konisk. XL-bygg hade inget. Var för gammalt rör sa han men tipsade om en gammal rörmokare i byn. Och maken känner hans fru så vi fick hjälp vid strax efter 20 med en packning. Och det verkar som det fungerar iaf. :)
roland53: Finfilter på trycksidan och om det behövs grovfilter på sugsidan men detta gör att pumpen får arbeta hårdare och riskerar att kavitera om/när filtret börjar bli igensatt.
Pistol: Tack för bra svar. Då får jag lägga på en 45-regel utanpå isoleringen och lägga rören där.
e3henri: Nu sitter det perfekt. Tackar. Tur man fick köpt nya packningar för de gamla va trasiga precis som du trodde....
Alundstroem: Löste mina bryderier efter lite efterforskningar, beställde delar från sigro.se som efter lite strul med leveransen löste allt på ett för mig fördelaktigt vis. Nu är allt installerat sedan någon vecka och funkar bra.
bjorn_s: Hur gick det för dig frebor, borrade du ur för hela 75-röret?
Newbuild: Hej Håller för tillfället på att riva badrummet för en totalrenovering. Har dock lite frågor om hur vissa saker görs. Först och främst är det en fråga om det är några problem att återmontera de lossade vattenrören? Bild nedan. Har fått för mig att det ska vara något negativt med att återmontera men kan inte riktigt se problemet. Det sitter alltså en mässingring(?) runt röret
b_hasse: [citat] Den där kräver förmodligen att du inte har en "stängd" slang ansluten. En modern frostsäker utkastare klarar att tömma utkastaren även med ansluten trycksatt slang. En extra ventil öppnar på utsidan så att vattnet kan rinna ut. När man stänger så stängs först den "vanliga" ventilen på insidan och när man fortsätter vrida så öppnas ventilen på utsidan. Om man har en
slacker: [citat] Ganska precis så där såg min galvade ledning ut invändigt. Original sedan 1949. Inget fel på varken, tryck smak eller färg på vattnen men visst blev man smått äcklad när man rev rören... :screwy:
kulle: Prova att släppa ut luft nu när du har tryck på tanken Om blåsan är kass så bör det komma vatten ur ventilen
Odjuret: Det enklaste är att regla ut skåpen. Om man orkar så kan man bila ut lite i väggen samt regla ut skåpen, så behöver det inte bygga ut lika mycket. Det finns ingen anledning till att bila in avloppet helt i väggen. Men behövs verkligen 75 rör till ett kök? Tycker det verkar överkurs. Framförallt då det brukar vara överkapacitet i avloppsrören. Jag har kopplat ihop 2st huvudstammar
under_construction: Jag beställde allt jag tror jag behöver till avloppet av honom. Dessutom tog han en snabb koll och gjorde en lista över vad jag behöver till vatteninstallationen. Rör i rör, vanlig pex. Han levererar rubbet på måndag. Bra kille! Eftersom jag fick tag på ett billigt hörngrenrör så kör jag på det förslag jag fick av er. Tack för all hjälp. Jag ska försöka få ihop en riktig tråd
Staffans2000: Bila hit och kapa i plattor dit. Är det inte träbjälklag i huset? Staffan
Laggeman: Hej! Jag letar efter en förlängningsdel som ska passa en "FM Mattson Extra vattenuttag med anslutningsgänga M20x1,5". En sån där som gör att man får ett extra uttag där man kan koppla på en diskmaskin eller dyl. Mitt problem är nämligen att det sitter ett annat uttag redan och jag vill ha ännu ett, det första är ett fast som tvättmaskinen är kopplad på, men så behöver jag ett
BlueX: 40 graders driftstemperatur är i högsta laget för PEM. PE-X och liknande material är dimensionerade för varmvatten, under lång tid. Syrediffusion har redan nämnts.
Davil: Allt är i sin ordning! Separata bottenventiler på bägge rören nu. Måste säga att eländet inträffade lägligt nu när grundvattnet är lågt. Behövde inte tömma ur något vatten. Den gamla slangstumpen ligger kvar på botten men det gör väl inget.. Det har varit 2 mycket jobbiga helger utan vatten med 2 små barn så det är en enorm lättnad i kroppen! Tack så mycket för alla fina
annajsons: Ok, jag var visst lite otydlig. Kommunen har "godkänt" mitt avloppsförslag - sluten tank från toalett och slamavskiljare och filter från resten. På förslaget jag lämnat in har vi satt ihop båda rören längs med varandra då avloppen kommer att hamna åt samma håll, om ni förstår vad jag svamlar om. Jag vill alltså ha båda avloppsrören ut genom samma ställe. Golven är inte lagda
-MH-: Den är runt fyra år tror jag, skall den inte hålla längre än så? Skall pröva en rörtång och ser om den lossnar...