Jag försöker förstå vad "100a" på den här ritningen över VA-systemet i mitt hus innebär. 100ab verkar innebära betongavlopp eftersom jag varit och rotat i dagvattnet men rören under husen har jag inte rört. De inre rören som jag sett är gjutjärn. Huset är byggt 1957.
Det jag framförallt funderar på är om rören under huset kan vara gjutjärn eller betong?
Det jag framförallt funderar på är om rören under huset kan vara gjutjärn eller betong?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt den här rapporten verkar gjutjärnsrör från 50-talet som ligger i grus och sand ha en medianlivslängd på 100 år, medans betong lever betydligt längre om man inte får rotinträngning.
http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2011-14.pdf
http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2011-14.pdf
Redigerat:
Jag har grävt upp kilometervis av både gjutjärn och betongrör.
Alla har ätits upp inifrån.
Ibland bara enstaka rör i en annars förhållandevis frisk avloppsanläggning.
Vill du sova tryggt så filma dina rör, men det är nära på omöjligt att via filmning se hur mkt som är kvar av rören om det inte är hål dvs.
Alla har ätits upp inifrån.
Ibland bara enstaka rör i en annars förhållandevis frisk avloppsanläggning.
Vill du sova tryggt så filma dina rör, men det är nära på omöjligt att via filmning se hur mkt som är kvar av rören om det inte är hål dvs.
Jag tänker så här:
- Gjutjärnsavlopp kan vara slut efter 50 år eller hålla i över 150 år.
- Jag sågade av en bit horisontell stam i samband med en badrumsrenovering och den var jättefin.
- Inga grannar, i likadana radhus byggda samtidigt, har haft problem med avloppet vad jag vet.
- Jag har inte haft några avloppsproblem.
- Det är inte förrän man får genomfrätning som man ser att man har problem. Filmning kan bara hitta vissa problem.
- Läckage under huset är ingen katastrof om det inte blir sättningar eller stopp.
Därmed kan jag avvakta med åtgärder tills jag får indikationer på problem.
- Gjutjärnsavlopp kan vara slut efter 50 år eller hålla i över 150 år.
- Jag sågade av en bit horisontell stam i samband med en badrumsrenovering och den var jättefin.
- Inga grannar, i likadana radhus byggda samtidigt, har haft problem med avloppet vad jag vet.
- Jag har inte haft några avloppsproblem.
- Det är inte förrän man får genomfrätning som man ser att man har problem. Filmning kan bara hitta vissa problem.
- Läckage under huset är ingen katastrof om det inte blir sättningar eller stopp.
Därmed kan jag avvakta med åtgärder tills jag får indikationer på problem.
Nä jag skulle inte vara speciellt orolig om du inte har några problem med stopp i avloppet.
Dom tidiga gjutjärnsrören var tjärbehandlade invändigt.
Därför kan livslängden vara väldigt varierande, även kvalitén på gjutjärnet varierar och det finns måndagsexemplar..
Sättningar har jag sett, men då är det uteslutande i större hyresfastigheter där det varit problem i flera år..
Dom tidiga gjutjärnsrören var tjärbehandlade invändigt.
Därför kan livslängden vara väldigt varierande, även kvalitén på gjutjärnet varierar och det finns måndagsexemplar..
Sättningar har jag sett, men då är det uteslutande i större hyresfastigheter där det varit problem i flera år..
På min ritning från -58 är gjutjärnsrören endast utmärkta med dimension i mm (152, 102, 76, 63). Dagvattnet i betong kallas 100ab och röret ut i gatan som jag antar är i betong heter 150al.
Inte helt konsekvent alltså.
Jag gissar också på att 100a är gjutjärn, men antagligen 4"
Jag kapade förövrigt av stammen (6") för några år sedan i samband med en renovering. DEn mesta av färgen satt kvar både utanpå och inuti. Funderar fortfarande på om jag inte förkortade totallivslängden med min jetkoppling mot 160mm nytt plaströr.
Inte helt konsekvent alltså.
Jag gissar också på att 100a är gjutjärn, men antagligen 4"
Jag kapade förövrigt av stammen (6") för några år sedan i samband med en renovering. DEn mesta av färgen satt kvar både utanpå och inuti. Funderar fortfarande på om jag inte förkortade totallivslängden med min jetkoppling mot 160mm nytt plaströr.
Redigerat:
Hm, begreppet "150al" skulle också kunna stå för "150 mm avloppsrör i lergods". Numera används ju inte lergodsrör men Höganäsrören har ju lagts förr. Någon 1% av avloppsledningsnätet i Sverige och 1969 upphörde tillverkningen berättar Google:Dsl skrev:
http://docplayer.se/26082705-Rormaterial-i-svenska-va-ledningar-egenskaper-och-livslangd.html
Det ska väl rinna ut en himla massa vatten innan det blir sättningar under huset tänker jag. Så jag fortsätter att inte vara särskilt orolig för eventuella avloppsläckage under jord.Jarlingar skrev:
Börjar det bli problem med stopp i avloppet får jag väl filma avloppet och relina om det blir problem.
Jag har också hopp för teknikutvecklingen. Om 10 år kanske vi har en liten robot som man skickar ner i röret och lagar eventuella läckor enkelt och billigt.
Klicka här för att svara