Vi har en varmvattenberedare på 80 liter, elektriskt uppvärmd.
Det sitter en temperaturindikering, med visare, men temperaturskala saknas helt.
Mycket dumt att temperaturskala saknas, när tillverkaren ändå gör sig besväret att montera en temperaturindikering. Varmvattenberedaren är på 2 kW, 1 fas, köpt på byggvaruhus, och är en kines, tror jag. Se bild.
Vit varmvattenberedare med en temperaturindikering utan temperaturskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har därför skaffat en ny temperaturmätare 0 - 120 grader av kapillärtyp och tänkte få dit den istället. Kostade 75 kr.
Nämligen se bild:
Kapillär termometer med skala 0-120 grader och sensor på en slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte ännu börjat ha itu varmvattenberedaren för att kunna sätt dit den nya termometern.
Hur tror ni att den befintliga termoindikering är monterad? Är det också kapillärtyp?

Min ide är att montera bort den befintliga odugliga tempindikeringen och peta genom känselkroppen på kapillärledningen på den nya in under värmeisoleringen så den ligger an kärlet.

Redigerat:
Tanken är rätt angående montering ny mätare, men jiddra inte med den gamla - låt den sitta kvar.

Du kan kanske t.om markera en skala på denna, nu när du har en ny mätare att kontrollera mot.

Den nya mätaren kan då, när skalan är gjord, användas på andra mätobjekt?

Jag tänkte ta bort det befintliga tempindikeringhuset för att slippa göra nytt (fult) hål i täckplåten.
Jag hade tidigare även tanke på att tappa ut varmvatten och låta det strömma på en termometer och då få temperaturen i beredaren. Men, jag skulle då endast få en enda temperatur att rita in på befintlig temperaturtavla.

Vad jag inte vet är om tillverkaren har värmeisolerat med mineralull eller helt enkelt sprutat in hårdskum och då bakat in befintlig värmesensor eller vad det är. Då svårt att kunna pressa ner en ny känselkropp fram till kärlväggen. Jag kan liksom inte borra mig fram till kärlväggen, då jag kan riskera att borra igenom tryckkärlet. Jag tänkte kanske att någon forumsmedlem har haft sönder en varmvattenberedare och vet hur de brukar vara konstruerade. Denna billiga kines-beredare(är nu ca 6 år gammal) hade urusel bruksanvisning.

Jag undrar även var tillverkaren kan tänkas ha placerat temperaturkänselkroppen? På mitten av kärlväggen, eller på toppen? I botten kan han inte ha placerat den, eftersom där kommer det kalla vattnet in.

Jag tror att varmvattnet tappas från toppen av varmvattenberedaren eftersom det där först blir varmt vid start beredaren. (även om själva anslutningen sitter vid botten). Det sticker internt upp ett rör, tror jag)

Hur är det med varmvattenberedare brukar de ha ett temperaturinstrument, som visar temperaturen på varmvattnet i beredaren? Att de har en termostat är självklart, men jag tror mig inte ha sett att de har någon temperaturmätare. Jag har förvisso inte sett så många varmvattenberedare, men det är vad jag tror.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.