Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi har precis flyttat in i nytt hus och en äcklig luft kommer från avloppsröret för tvättmaskinen. Kan inte så mycket om vattenlås men ser ni ett vattenlås på bilden? Jag ser inte i vilken krök vattnet skulle stanna och blockera luften. Gör ni? Dessutom är hela det vita röret insprängt bakom vattenledningar vilket gör det istort omöjligt att montera isär och rengöra.
Tacksam för synpunkter
Henke
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Nop, avsaknaden av vattenlås stämmer.
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Bra lösning att lägga ett liggande vattenlås tyvärr ser det ut som att påsticket från svart slang sitter före ett liggande vattenlås så beroende om vad det är för det sitter för lågt för att det ska vara ett riktigt avlopp till tvättmaskin.
Avloppet till tvättmaskin ska sitta på viss höjd se instruktion från tillverkare
Som påpekas längre fram i tråden sitter troligen ett vattenlås i botten på tratten som inte verkar användas då ingen fyller vatten i tratten o då torkar det upp o luktar då den svarta slangen inte fyller det vattenlåset
Avloppet till tvättmaskin ska sitta på viss höjd se instruktion från tillverkare
Som påpekas längre fram i tråden sitter troligen ett vattenlås i botten på tratten som inte verkar användas då ingen fyller vatten i tratten o då torkar det upp o luktar då den svarta slangen inte fyller det vattenlåset
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för synpunkter.
Vad jag förstår borde den svarta kranen högst upp på en av bilderna vara vattenavstängning till tvättmaskinen. Håller ni med?
Det vita röret är sedan draget längs väggen ned I golvet. Se bild. (Golvet är sedan upphöjt ca 50cm ovanför betonggolv)
I botten på den stora vita tratten brukar det sitta ett vattenlås. Lite svårt att se om du har ett eller inte.
Men eftersom du aldrig fyller på vatten där så har det väl dunstat och förlorat sin mening. Du skulle kunnat börja med att fylla på ett glas med vatten i den stora vita tratten ovaninfrån. OM det är därifrån lukten kommer...
Annars skulle jag nog försöka sniffa och försöka lokalisera vart lukten kommer ifrån. Som exempel så luktar det ibland avlopp från en gammal avdankad brunn i mitt gamla pannrum. Men ibland när det blir undertryck i det rummet så kommer det en svag äcklig avloppslukt. Jag har försökt täta det avloppet genom att ta en tunn plastpåse och finkorning sand och försökt på så sätt få plastpåsen att bli uttryckt åt alla håll för att täta. Men enklast är såklart att öppna fönstret, för då försvinner undertrycket omgående
Logga in
Skapa konto
Annars skulle jag nog försöka sniffa och försöka lokalisera vart lukten kommer ifrån. Som exempel så luktar det ibland avlopp från en gammal avdankad brunn i mitt gamla pannrum. Men ibland när det blir undertryck i det rummet så kommer det en svag äcklig avloppslukt. Jag har försökt täta det avloppet genom att ta en tunn plastpåse och finkorning sand och försökt på så sätt få plastpåsen att bli uttryckt åt alla håll för att täta. Men enklast är såklart att öppna fönstret, för då försvinner undertrycket omgående
Logga in
Skapa konto
Tack för synpunkten.
Jag har precis lärt mig att det finns raka vattenlås. Hur funkar dem egentligen?
Men jag är tveksam om jag har ett rakt vattenlås. Se bild. Jag börjar tro att det helt enkelt saknas ett vattenlås.
PUM borde lösa ditt problem med doften på allra enklaste sättet.
http://www.purus.se/produkter/produkt/pum-membran-vit/
Annars får du köpa ett traditionellt vattenlås.
http://www.purus.se/produkter/produkt/pum-membran-vit/
Annars får du köpa ett traditionellt vattenlås.
Klicka här för att svara