Vatten & Avlopp
Jonas_81: [citat] De ställen jag sett skumglas har varit på typ landstingsområden där botten varit mjuk och man inte vill fylla mer flera hundra ton kross så har de först satt glaset och sen en litet lager kross före asfaltsytan. Men det där kan ju vara någon "tvättad" sortering
Krilleman: "Stum" är samma sak som att man inte kan röra ledningen i någon riktning.
Arnodt: Ett så kallad vattenrör av PEM-typ är av polyeten med medelhög densitet. Får bara användas för vatten med temperatur lägre än 20 grader(klart då över 0 grader) Den gamla från 1985 är möjligen av samma material? Polyeten mjuknar om man värmer det. Jag vet inte riktigt vid vilken temperatur den mjuknar, men kanske vid ca 80 grader. Så med hjälp av litet värme borde det gå att få
para: Och blandaren går att fästa direkt mot rören utan skruvhål även om man har väggbockstöd.
MagHam: [citat] Helt rätt. Läste inte ordentligt att det var en så lite beredare sannolikt för handtvätt.
Claes Sörmland: Tror jag fick betala strax över 3000 kr för varmvattenspolningen. Ett alternativ är att starta med är att köpa en spolslang på högtrycken och försöka själv. Men det tar nog inte t ex fettavlagringar på samma sätt.
KnockOnWood: Äsch, GK100 tycks ha kunskap och VETA. Då är det ju inte kul att spekulera längre :p
Petterpetter: Haha vad dum ja känner mig! Det är ju absolut det lättaste, stirrade mig blind på den "fina kopplingen" men nu blir det enkelt hela vägen. Tack för svar. :thumbup:
Krilleman: Jag skulle nog rekommendera att gänga ur sexkantsnippeln mellan den undre muffen och ballofixen. Dra i den i den övre ballofixen på den undre anslutningen och flytta upp slangen. Problemet du har är ju att det är anslutet slang med packning på (som det ser ut som) klämringskopplings-ändar. Det är aldrig bra då packningen blir förstörd av den vassa kanten. Sexkantsnippeln har plan
pelpet: Om det inte hade varit en hyresrätt hade jag öppnat eldosan, borrat en hål nedåt, sågat upp ett hål med hålsåg i väggen under diskbänken och fiskat igenom en kabel. Sedan en ROT-dosa i hålet eller ett utanpåliggande uttag.
corre: Jag slipade till ett förlägningsskaft 1/2" så den passade. Kostade en 20 eller likande.
ionloo: [citat] OK för det har jag inte vågat mig på än, men då ska jag kika på det också
kulle: Fungerar bra med hängrännesatsen o rensa rör med, plus att du får 5 meter längre slang Hur den fungerar i hängrännor vet jag dock inte :) Lite billigare: https://www.bauhaus.se/hangrannerensare-karcher.html
mogge_73: Det finns jonbytarfilter som även neutraliserar svavelväte. Då slipper man även kalken. Annars är det syreaktivering och sandfilter som gäller för dig. Det blir dock en hel del underhåll då järntalet är så högt. Wellmate hydroforen har sitt vattenurtag i botten vilket gör att man slipper göra rent HF, som man måste göra på traditionella HF.
mogge_73: En avhärdare monteras oftast på inkommande vatten i huset. Då skonar man även vvb och dyl. Det finns patroner man kan montera innan diskmaskiner (används vanligen inom resturang och dyl.). Dessa binder kalcium och magnesium till sig och man byter patronen när den är mättad. En avhärdare på hela huset laddar man om massan med salt, dyrare i investering men billigare i längden.
Chrissofsweden: Hehe jo, jag börjar komma över den traumatiska upplevelsen. //Ex-ordförande :D
Guson: Hos mig kan man säga att röret inomhus fortsätter rakt ut genom ytterväggen. Inte så smidigt att behöva göra fyra 90-gradersböjar för att komma tillbaka i samma linje som tidigare. Sökandet går vidare.
Demmpa: Byta ventilkägla och manöveraxeln på termostatblandaren? Att den läcker är att du/ni under lång tid har skruvat åt kranen för hårt så att packningen i ventilkäglan har blivit tillplattad och hård. Om du/ni hade bytt käglan i tid så hade det bara kostat någon tio-krona. Så fort man stänger någon kran med ratt så ska man stänga så mycket att vattnet slutar flöda plus pyttelite
Emmalen: Tack så mycket för era kloka råd och tips! Måste dock erkänna att mitt självförtroende kring att fixa detta själv blir lägre och lägre. Duschlims varianten tilltalar verkligen mig, så länge inte takduschen lossnar från väggen en morgon och hamnar i huvudet på någon. Någon mer med erfarenhet?
Petteri Koste: [bild] Hittade brunnen! Den suger tjuvluft pga låg grundvattennivå. Ska förlänga slangen 20 cm. Tack för era råd.
harry73: Trixet är att lösa upp det innan man spolar ner det. Då är det ett bra avfettningsmedel. Håller man pulvret ner i avloppet och sen för lite vatten kan det bli en hård massa som inte går att få bort. Sedan kan det också bli för varmt i avloppetbär det kommer i kontakt med vattnet. Därför ska man först lösa upp det och därefter hälla i avloppet
Farochflyg: [citat] Tack så mycket! Hur kunde jag missa? :rolleyes:
AcidSleeper: Kanske ska sätta en gren 110x75 med 45 graders vinkel och därefter en 88graders 110... ritade lite på detta. men allt hänger på att det får plats under golvet. [bild]
Krilleman: Toppen att stiggarröret nästan framme! :thumbup: 1meter 200mm rör med muff har RSK: 2350429 2meter 200mm rör med muff har RSK: 2350221 Kan tas hem av vilken rörmokare/internetbutik som helst! Muffen kan du ju skjuta på "uppochner" så slipper du köpa en lös muff!
ccf: Tyvärr visade det sig att krillemans ypperligt packade Moralinkvred tyvärr var för litet. Jag visste inte att det fanns flera storlekar. Så här ser min ventil ut, det står Moralink-E på den och själva ventilen är ca 5 cm tjock (jag har tyvärr inte lyckats mäta själva rörets dimension). [bild]
tommib: Varför inventeringskillen sa som han gjorde är för mig helt oklart, jag förstår inte vad han har att förlora på det. Däremot låter det som att du eller någon tidigare ägare byggt bort avluftningen och ersatt den med en vakuumventil (eller bara satt igen den). Symptomen du beskriver är typiska för ickefungerande avluftning. Ta reda på hur rören går och var avluftningen finns. Om du
Grains: Ok, tack. Räknar från ovankant avloppsrören: 1cm plattan, 2cm isolering, 1cm flytspackel och hoppas på att detta landar någorlunda rätt.