S
shadowfire: [citat] Tackar för bra input :) Det blev inköp av en rostfri för min del. Blir skönt att slippa tänka på någon offeranod i varje fall. Har en vag känsla av att ett antal varmvattenberedare går sönder i vårt land för att man inte har tittat till offeranoden, som i mitt fall...
3 svar · 5,9k läst
·
K
Kalle_A: Som jag förstått är det inte ovanligt att vatten från trycksatt färskvatten hittar sig ut i avloppsrör. Jag har sett snarlik problematik och då gick vattnet ut i fogarna på högansrör. Tiotusen kronorsfrågan är vart läckan är. Krökar och kopplingar i järnrör/galvrör ska vara extra känsliga. Är marken av lera/jord så kan material följa med ut i fogarna. Mitt råd är att du
13 svar · 11,3k läst
J
JerreEssberg: Kapa röret ett par cm ovan golvet och använd en gumminippel som passar invändigt, gjutjärnsröret bör vara minst 45 mm inv, som du sedan sätter det nya vattenlåsröret i. Kapa inte för högt upp, för då täcker inte baldakinen (golvhuven) röret och gumminippel. Bottenventilen kan fastna ganska bra ibland. Sätt ner handtagen på en polygrip uppifrån för att hålla emot med och
5 svar · 8,1k läst
·
M
mogge_73: Du har inget vattenfilter monterat för kalken? Isåfall kan saltet komma därifrån.
1 svar · 2,5k läst
P
Paxman: Purus gumminippel fixade problemet! Nu hoppas jag att sambon slipper dunster av avloppslukt i badrummet. Tack för hjälpen att hitta den oceanis! :thumbup:
5 svar · 1,6k läst
·
L
lvedin: Ett alternativ kan vara flera ON/OFF ventiler med en manuell ställbar ventil i serie. Två stycken och ni kan välja tre olika flöden. Tre stycken och ni kan välja 15 olika flöden. Ett exempel http://www.oras.com/se/professional/products/Pages/ProductVariant.aspx?productcode=272101 Det finns också avstängingsventiler avsedda att kopplas med en fuktsensor, som kan funka att styra.
2 svar · 1,9k läst
L
lvedin: Hej ! Jag har funderat, när jag ökar eller minskar radiatorpumpens flöde (för att underlätta reglering, typ lågfart höst/vår, högfart vinter ). Påverkas då fördelningen av flödet i olika delar av radiatorkretsarna, eller blir flödet proportionellt lika förändrat i alla kretsar ? Jag har tvårörssystem utan termostat, endast fast ställbara ventiler. Tack! / Lennart
0 svar · 808 läst
prototypen
prototypen: Behövs inga speciella backventiler, bottenventilerna räcker som backventiler. Protte
10 svar · 1,9k läst
·
J
jonko: Förebyggande spolning är inget ovanligt, vi gör det med ca 5 års intervall på jobbet och då spolas samtliga stick. Jag vet att flera av dom stora fastighetsbolagen i Sthlm ligger på ungefär samma intervall.
5 svar · 1,5k läst
Isakare
Isakare: Tömde brunnen i går kväll, i morse var den full med vatten från tvättmaskinen. Tömde igen, öppnade alla kranar i huset, och det rann vatten ur avlopps röret, inte mycket, men typisk bakfall. Var ock köpte en böj och lyckades få dit den efter några uppfinningar. Böjen kvämdes fast på ett håljärn med kraftiga buntband, sen tryckte jag med en regel med brunnsväggen som stöd, och
5 svar · 5,3k läst
·
S
Sbocken: Ok , fel av mig ,,
19 svar · 15,7k läst
·
S
19 svar · 15,7k läst
·
G
Gavel: Det är ju bara risk enligt protokollet, här gäller sunt förnuft. Ska man ha vattenkrig i badrummet eller sätta in duschkabin och vara försiktig?
8 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag har en betydligt mer avslappnad inställning till icke-fungerande enskilda avloppsanläggningar och det grundar sig på de ofta ringa konsekvenserna av utsläppet. Jag menar att min syn delas av statliga myndigheter som jobbar med frågan, det är i alla fall vad som jag kan läsa mig till. Först och främst ska vi konstatera att det har under mycket lång tid har funnits enskilda
37 svar · 14,3k läst
·
M
MasMats: Trådlyft: Har lyckats bli kvitt knäppandet hos mig. Tog för nån vecka sedan tag i eländet. Lyfte på takhuven till avluftning och ventilation på yttertaket. Bände avluftningsröret några cm åt sidan och fixerade det i nytt läge... Äntligen tyst! Att jag inte gjort detta tidigare... Skämmes!
10 svar · 15,7k läst
S
Simpa84: Pratade med rörfirman igår igen. Chefsrörisen kommer ut och kollar på det som gjorts på onsdag.. Får se vad vi kommer överens om efter det!
7 svar · 5,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nej, inget gummi i gjutjärn. Är det gjutjärn i golvet är den lättaste lösningen en passande gummibussning och längre rör på vattenlåset.
4 svar · 1,5k läst
T
thomasx: [citat] Det borde ju betraktas som tjänstefel om en rörmokare byter blandare utan att sätta in ballofixer om det inte fanns från början! ;) Ingen aning hur det är med nätfilter, men det kan helt klart vara värt att kolla, och sätta in om man inte har nätfilter, men järnrör ;)
3 svar · 8,6k läst
R
Räknenisse: Ja det får bli så. Eller beställer nog tre nipplar och två muffar så är jag på den säkra sidan...:)
5 svar · 2,9k läst
S
sagan1: Tack en väninna har köpt en universal på vvs butik ska prova i helgen..Störande att det smårinner och surt att betala nu när vattenmätare har installerats.
2 svar · 2,5k läst
·
J
jonnyf: Det har hänt lite sedan sist. Munstycket var helt omöjligt att få upp med grävmaskin, borr rigg och allt annat de kunnat hitta på för att få loss det. Lösningen blev att ladda dynamit i röret till munstycket och spränga sönder röret. En borr-rigg tryckte sen ner munstycket till botten av brunnen. Brunnen är provpumpad på 30 meters djup och ger nu 90l i timmen enligt tryckaren. Dock
94 svar · 32,4k läst
·
J
Jored: Dålig bildkvalité på sista bilden, men den togs nere i krypgrunden med dåligt ljus...
2 svar · 1,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Som vanligt gäller ang.minimifall, 1cm/m. I ditt fall rekommenderar jag ett betydligt större fall på den "horisontella" delen eftersom det är svårt att gardera sig mot eventuella sättningar. Alltså, om du istället planerar för ett fall på ca: fyra cm/m är risken mindre att du får ett bakfall. Staffan
3 svar · 3,2k läst
·
D
Dortmunder DAB: Skulle du/ni kunna få köpa/koppla in er på grannens brunn om han har mycket bra flöde? Jag antar att grannen bor ganska nära?
1 svar · 855 läst
V
Vattenpelle: Fantastiskt, tack för hjälpen alla! Jag tar bort, målar och ser vad som händer över tid om det återkommer. Tar man loss en liten bit känns det nästan som poröst gummi så det kan mycket väl vara gammalt lim, antar dock att det även skulle kunna vara gammal färg.. Vi får se vad tiden ger, tack igen!
8 svar · 2,5k läst
A
Arne999: Ja ska gå lös med fogskummet och täta oxå :)
6 svar · 1,5k läst
·
redarn
redarn: [citat] Det kan (kommer att) komma vatten mellan kulan och kroppen, detta vatten är instängt i öppet läge och kan därför frysa sönder ventilen. I stängt läge kan hålet som vattnet passerar i öppet läge vara vattenfyllt och instängt och därför frysa sönder ventilen. I halvöppet läge är alla håligheter "öppna" och sönderfrysning förhindras.
7 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Ett "problem" med upphöjd markbädd är att man då måste ha en pump för att lyfta upp avloppsvattnet till markbäddens nivå. Och som alla mekaniska/elektriska apparater kräver denna pump tillsyn och underhåll, även om energiförbrukningen är försumbar.
32 svar · 4,1k läst
M
memike: Hej. Jag håller på att fixa iordning källarn i kåken. Har gamla gjurjärnsbrunnar 2st som jag vill byta ut till plastbrunnar. Första idén var att bila ut hela källargolvet lägga i makadam, isolera och gjuta om med golvvärme. Men nu har jag tänkt om och ska istället sätta 4st vattenradiatorer i källarn då den inte ska användas som "boyta" Har tänkt att skära upp spår med en
0 svar · 585 läst
OXYD
OXYD: Polen är säkert billigare. Men kulturen är lite annorlunda mot Sverige och Danmark. Känns som det finns en hel del oseriösa företag där nere. Vad gäller bytesrätt på byggvaror i Danmark har jag inte så stor erfarenhet av. Sällan jag bytar byggvaror överhuvudtaget. Men i övrigt så behöver man inte kvitto för att byta en vara man köpt, utan de klistrar på en byteslapp på boxen.
5 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.