Jag har haft vattnet avstängt i omgångar den senaste veckan pga badrumsrenovering. När jag nu startar upp allt igen så märker jag att efter en dag är trycket i expansionskärlet nästan noll. Jag ser nu att röret som är kopplat till någon slags övertrycksventil? vid sidan om expansionskärlet leder till ett rör som konstant rinner vilket det inte borde göra för då minskar trycket.

Vad kan jag göra? Måste man byta övertrycksventilen eller finns det något trick man kan testa med?
Om jag vrider på den röda sunda knappen så rinner de ut massa vatten i röret, släpper man den åker den automatisk tillbaka men verkar inte längre sluta helt tätt då de rinner en liten stråle ur röret konstant..
Om jag tömmer hela kärlet, kan jag då skruva loss säkerhetsventilen utan att de sprutar vatten?
Se bilder
Expansionskärl med mätare och övertrycksventil med röd vridknapp och läckande rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Expansionskärl och säkerhetsventil för vattenledning med mätare, röd knapp och läckande kopparledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övertrycksventil med röd knopp på rörledning som läcker vatten, indikering av tryckproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör som sticker ut från golv med vattenskada och påkopplad slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
CasaMoss
  • Laddar…
M
Jag vet inte exakt hur din modell fungerar, men min kan man vrida hur många varv som helst (medurs) den bara öppnar och sedan stänger igen.

Det kan i många fall hjälpa att få ventilen att öppna fullt tills den slår igen och göra detta ett par gånger. Hjälper inte det så brukar det vara läge att byta ut den.
 
M
Hur vida det kommer spruta vatten eller inte märker du när du håller ventilen helt öppen :)

Man brukar få ta ner trycket till 0, sedan ska det gå bra att ta loss ventilen. Eventuellt vatten stoppar man med tummen om det skulle komma något. Men se till att kolla temperaturen på vattnet först ;)
 
Man kan bara vrida ett halvt varv på den röda, sen hoppar den automatisk in till stängt läge.

Det ser ut som man använt en slags övergång in i expansionskärlet för att få den mindre säkerhetsventilen att passa. Jag antar att jag lossar den nedersta röret först och sen låter rotera på hela ventilen så att inte övergången till vänster i expansionskärlet börjar rotera?
 
Krilleman
Japp, det sitter troligen en 15x20 bussning där och precis som du skriver måste du släppa kopplingen på skvallerröret innan du gängar loss ventilen.

Lite annorlunda variant dock med muttern sitter i gängan. Ser du vilken tillverkare det är på ventilen. Brukar stå tryckt på ovansidan av ratten.
 
Röd ventilknopp på tryckventil med 1,5 bar tryck, i behov av service, utan synlig mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


står bara 1,5 bar på den.
Kan man "serva" ventilen? Finns de sprängskiss på hur mekaniken fungerar?
 
Redigerat:
Jag höll uppe ventilen och då tömdes hela kärlet och sen slutade de rinna. Betyder detta att ja kan lossa på ventilen helt utan att de sprutar? Vad är de då som stänger av vattnet?
 
Detta är en del av värmesystemet, så inget nytt vatten tillsätts om du inte har en idiotisk automatisk påfyllnadsventil..

Köp en ny säkerhetsventil och byt ut den.

Går säkert laga den gamla men du hittar garanterat inga reservdelar utan dom får du tillverka själv isf..

Inte speciellt dyra heller, nån hundring

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/sakerhetsventil-prescor-utv-g15.html
 
Just det..
Tricket har du redan provat:
Att vrida runt den så den smäller igen några gånger
 
  • Gilla
jhsthlm
  • Laddar…
Kanon, tack men vilken akilleshäl...
Om jag ska ge mig ut på stan efter en sådan, vilken modell eller dimensioner ska man fråga efter tro?
Skvallerrörets diameter är ca 1cm typ övergången till vänster är kanske 3cm.
 
M
En fråga till Krilleman (eller annan som vet) - visst ska väl egentligen avledningsröret ha samma dimension som säkerhetsventilen?
Här verkar det ju vara strypt från 20->15mm.

Nu är det ju bara 1,5 bar i detta system så det är väl ingen ko på isen, bara nyfiken på vad som är rätt :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Igår kväll drog jag i vredet så de smällde till ett par gånger. Det sluter bättre nu iaf om inte perfekt då det nu bara droppar, hursom verkar jag behöva byta ventilen. Nån som vet vilket mått jag är ute efter om jag åker till rörshoppen eller liknande?
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Rolle85 skrev:
Igår kväll drog jag i vredet så de smällde till ett par gånger. Det sluter bättre nu iaf om inte perfekt då det nu bara droppar, hursom verkar jag behöva byta ventilen. Nån som vet vilket mått jag är ute efter om jag åker till rörshoppen eller liknande?
Ta en bild på den och ta med dig i telefonen, så bör dem veta.

Det viktiga är att du får en som löser ut på 1,5-2 bar också.
Ser ut som att det står 1/2" på den och då ska det vara en R15 som du ska ha.

http://www.hpb.se/faq-kategori/43-info/237-rordelar-dimension

Välj bara kända märken, t ex LK och följ deras anvisningar. Täta gängan med lin och locherpasta om inget annat står. Vedertaget verkar vara att man ska lina såpass att bara topparna av gängorna är synliga.
 
Marcussjogren skrev:
Ta en bild på den och ta med dig i telefonen, så bör dem veta.

Det viktiga är att du får en som löser ut på 1,5-2 bar också.
Ser ut som att det står 1/2" på den och då ska det vara en R15 som du ska ha.

[länk]

Välj bara kända märken, t ex LK och följ deras anvisningar. Täta gängan med lin och locherpasta om inget annat står. Vedertaget verkar vara att man ska lina såpass att bara topparna av gängorna är synliga.
ja, jag vill gärna ha något kvalitativt, ventiler med dålig passning eller vad denna nu har orkar jag inte med...
15mm i ytterdimater är iallafall skvallerröret, upptill vet jag inte var jag ska mäta.
 
Köp en vinklad övertrycksventil med R15 utvädig gänga på inloppssidan och R15 invädig gänga på utloppssidan. Det syns inte riktigt på bilden hur skvallerröret är kopplat så köp för säkerhetsskull en 15 mm klämkoppling med R15 utvändig gänga. Om du köper hos de stora kedjorna kan du returna oanvända varor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.