Tja..

Skulle byta en Köksblandare idag när jag skruva bort den gammla satt den fast med klämringar i kopplingen, Den nya blandaren en Mora med soft pex och släta ändrör. Kollade på kopplingen och ser att den är rak och med en kant på inte konad som en klämringskoppling. Så jag började fundera om man skulle ha haft en halvkoppling där istället? Frågan är vilken storlek på halvkoppling? Den som sitter idag står det Vatette 10 på ska man då ha en Vatette 10 mm halvkoppling då eller går det att köpa 10mm klämringar och sätta i denna koppling ? Nya och gammla rören från blandaren in i kopplingen är 10mm

Med vänlig hälsning, Robin Ö

Krilleman
En vatette 10mm ser ändan plan ut. Klämringen tätar koniskt endå. Kika en gång till så ser du den koniska utan innanför den släta delen.

Så köp två nya muttrar och konor 10mm så blir det korrekt! :thumbup:

Okej tog dem gammla muttrarna och två nya klämringar vart ju tätt men kändes sådär, därav min tanke eftersom det fanns en plan yta på kopplingen och så var den inte konisk i kopplingen, ser ju mer ut som man skulle kunna koppla på en anslutningsslang eller halvkoppling. Tänkte att den kanske inte pressar klämringen ordentligt ?

Krilleman
Jodå det gör den!

Okej skit bra tack för snabba svar.. Då kan man sova gott inatt👍

Hur vet man om man ny ska ha en halvkoppling istället för en klämring går det se ?

Men om vi säger så här skulle man har kopplat in med klämring fast det ska vara halvkoppling då kan det väl knappast bli tätt ?

En slätända kan vara pyttelite fasad på insidan så att en klämring kan sluta tätt men oftast sitter muttern med bara något (1-2) varv, det medför en risk att muttern lossar.

Om den har en sådan slätande är det bättre med halvkoppling då ? Och återigen om man inte ska ha klämring och ansluter med klämring borde det inte läcka då?

Ja, du ska ha halvkoppling om änden ser ut som den högra änden på vinkelkopplingen i inlägg 10, slätända har ofta benämningen "R" eller "G".

En klämringskoppling kommer antagligen sluta tätt ett tag iaf om muttern tar gänga, frågan är hur länge, en vecka/ett halvår/tre år???

Okej blir inte klok på den där men blandaren innan satt med klämring.. Annars får jag släppa på kopplingen och kolla en extra gång efter någon kona

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.