A
SBH: betong menar du. http://www.weber.se/byggkemi/produkter-och-system/byggkemiprodukter/weber-vattentatare.html
8 svar · 4,1k läst
Demmpa
Demmpa: Om det är dropp från slottventilen så skrapa bort färgen, putsa röret, måla röret.
3 svar · 1,1k läst
·
K
Kaliz: [citat] Tack för alla svar och heads-upen angående asbetsen! Jag kan inte svära att det var asbets i böjarna. Upplevde böjarna ungefär likvärdiga som raksträckorna. I vilket fall som helst så var jag väl förberedd tack vare din förvarning! I veckan kommer röris och sätter avstängningskranarna, återstår att se hur stor del av jobbet dem lyckas hota till sig!!
19 svar · 3,4k läst
·
C
ccf: Har du ventilen kvar? I så fall är jag intresserad av att köpa själva vredet om du byter ut ventilen.
3 svar · 5,6k läst
·
M
markfixaren: OK! Helt i sin ordning med 10 dunkar for 11 hushåll skulle jag säga!
4 svar · 5,4k läst
Ö
öringen: Det sugs med lite bråte ibland som skalbaggar osv. Även om brunnen har lock osv så letar det sig in en och annan skalbagge och groda
11 svar · 5,4k läst
M
mogge_73: Du måste nog byta ut greensanden, koppla loss och släpa ut den på något oömt ställe och töm ur. Det går enklare om du spolar med trädgårdsslangen samtidigt.
1 svar · 5,3k läst
·
Daydreamer
Daydreamer: Ahhhh hittade felet , en packning i botten borde bytas...
1 svar · 1,1k läst
imported_Benno
imported_Benno: Angående gängor i klämringskopplingar så är de ofta en annan gänga än vanlig rörgänga. Har man tur kan "huvar" användas direkt på klämringskopplingen men vanligtvis inte. Om det är rörgänga i ändarna på tilltänkt ballofix så är det bra med att ha en huv på den också när inget rör är anslutet mer än tillfälligt, ifall någon skulle råka öppna ballofixen. Om det är
5 svar · 7,8k läst
·
Härryda2015
Härryda2015: Ok, tack!
3 svar · 5,3k läst
·
E
Edland: Tack för tipsen Hasse! Pratade med Grohe som var väldigt hjälpsamma och serviceminded. Där trodde man att det kunde röra sig om backventilerna som sitter längst ut på slangarna. Sagt och gjort så kopplade jag loss slangen till kallvattnet, den som slutat att fungera, och mycket riktigt så satt backventilen intryckt så pass att plastpluppens ovansida låg i jämnhöjd med slangöppningen
2 svar · 6,5k läst
M
MagHam: Om du tittar på den gamla muttern, som läckte ännu mer när du drog åt, så ser man ofta en hårfin spricka i längdriktningen. Det är inte alls ovanligt att det sker.
23 svar · 6,2k läst
·
4
4fun: Tack för super snabbt svar! Beställer :)
2 svar · 649 läst
·
Ö
Öfremora: [citat] Så var det på den jag installerade hemma här också. Jättebra. Inte på den här dock.
15 svar · 3,5k läst
·
M
MagHam: [citat] Kom ihåg att ansöka om tillstånd att använda den bara ;)
27 svar · 7,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det finns väl något slags tryckutjänmnare som man kan koppla in på vattenledningen. Och som dämpar dessa tryckstötar som kan uppstå med ventiler som saknar "mjukstängning". VVS-are, här har ni en chans att räcka ut en hjälpande hand till en familj i nöd! PS Här var den visst! http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/fmm-2999-1000-tryckstotdampare.html
4 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Hur har det gått?
17 svar · 44,0k läst
·
slacker
slacker: Det stämmer att käglan kanske sitter inomhus vid vinkeln om den är självdränerande och det är således där den tätar. Vet inte vad det där är för modell men om du kikar i denna manual till FMM så förstår du principen. I teorin så - Stäng vattnet, lossa muttern ute, drag ut röret, inhandla ny kägla, montera ihop igen... Käglan är således detalj nr 5 i detta fall. Kan mycket
1 svar · 6,4k läst
·
S
senmathal: Jisses vad det härdade snabbt i pannrumsvärmen och starkt verkar det bli. Upptäckte att jag inte hade någon m8 gängstång så det blev m10 så nu lär nog inte den där konsolen lossna i första taget. /Mats
20 svar · 17,9k läst
·
C
corre: Muttern kallas kontramutter på VVS-språk. Två st är nog lämpligt. http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=kontramutter Men det fungerar ju med en bussning på insidan av pluggen också, den finns ju i plåtladorna.
3 svar · 3,3k läst
·
S
SueCia: Jag använde nog fel termer, när jag skrev tappvatten så menade jag avloppet för handfatet. :)
9 svar · 9,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Just el & rör verkar det ju inte finnas någon övre gräns för påslag av skojare, bevisligen.
22 svar · 14,3k läst
Krilleman
Krilleman: Jag skulle skrota dina befintliga befintliga ventiler och alla kopplingar. Köp två nya ballofixer (minikulventil är det korrekta namnet) av märket vatette. Dom är godkända för installation på slät ände av mässing (som du verkar ha på din blandare). Men är det 10mm Prisol du har? Oavsett 10 eller 12mm Prisol så får du köpa två nya 12x10 ballofixer. Är det 10mm så får du
1 svar · 4,3k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Cylindamaskinerna brukade ha en flottör i form av en frigolitbit på en arm som stängde av vattnet tills man manuellt avlägsnade vattnet från bottenplåtens lägsta punkt. Väldigt trångt att komma åt. Har för mig att jag fick använda en wettexduk för att få bort vattnet.
14 svar · 18,3k läst
·
N
Ny_husägare: Tack för hjälpen. Nu är det beställt. Företaget nedan säljer alla delar, verktyg och instruktioner till Blanco: SKANDINAVISK BESLAGSKOMPANI AB Ekängsvägen 1B SE-57080 Virserum 4953 0240 info@skanco.se
4 svar · 2,4k läst
T
tompaah7503: Finns det någon nackdel att ha så stor hydrofortank som möjligt? Har 500 liters tank idag vilket är väldigt skönt när strömmen går, är minst 200 liter kvar då att använda. Funderade dock på en 1000 liters. Kan vattnet bli dåligt i tanken eller varför skulle man låta bli att ha en större om man kan få plats?
0 svar · 2,0k läst
MathiasS
MathiasS: Vi har ett från Topas som servar 7 fastigheter på landstället. Har varit en del småstrul (delaminerade väggar i kammare man har i verket) men det har fixat av Topas utan tjafs. I övrigt sköter det sig med begränsat underhåll, iprincip underhållsfritt. Luftpumpen äter lameller snabbare än förväntat men inte så mycket att det är fördelaktigt att byta luftpump i förtid.
1 svar · 1,4k läst
T
Thomas_Blekinge: Rördragningen drar tyvärr ned det optiska intryck från den härliga radiatorn. Kanske ni hittar en gammal ventil med 32 mm stålrör på på någon loppis. Och vid nästa servicetillfälle i huset byter ni.
21 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.